Evaluation of the Teaching 5th Grade Middle School Angles Subject With Concecpt Map
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 1, 88 - 107, 18.03.2020
Ayşenur Yürekli
,
Tuba Gökçek
Öz
In mathematics, it is aimed to teach the learning
outcomes in the curriculum in order to increase student learning to the desired
level. It is possible to understand whether this aim has been
achieved or not by the process of assessment and evaluation. Assessment and evaluation in mathematics education is as important as
the teaching of the subject. During the
process of assessment and evaluation, it is aimed that students can express
what they have learned comfortably. The concept
maps are stated as a method arousing students’ interest and providing them to
express themselves comfortably not only during the process of teaching but also
during the process of assessment and evaluation. In this context, the aim of the study is the evaluation of secondary
school fifth grades students’ learning the concepts related to the subject of
angles by means of the concept maps. In the study,
the case study design was used since it was aimed to determine the learning
status of 40 middle school 5th grade students about the angles concept. The
research was carried out with 20 working groups by forming two groups in the
students' classes. After the data were collected, the concept maps were
examined by the researchers and the codes were determined by the content
analysis. According to the results obtained; it was observed
that students have mistakes in the types of angles and their definitions; and
the concept of full and right angles. It has been
reached that the students have generally made the definition and drawing of the
angle types they determined correctly. In addition, it
has been concluded that the concept map can be used easily in mathematics as an
assessment and evaluation tool and it is a more efficient tool for students
than the traditional methods. It is also
concluded that students have expressed the relations between concepts correctly
in their concept maps they created themselves. It is recommended that teachers
should give more space to the concept maps in mathematics lessons.
Kaynakça
- Akkurt, Z. (2010). Kavram Haritaları Yardımıyla İlköğretim Öğretmen Adaylarının Geometrik Kavramları İlişkilendirmeleri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Aktaş, M., & Güler, H. K. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dörtgenler Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 605-618.
- Ata, N., & Adıgüzel, T. (2011). Matematik Öğretiminde Kavram Haritalarının Farklı Kullanım Biçimlerinin Öğrencilerin Kavram Haritası Yapabilme Düzeyi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 803-823.
- Bagci-Kilic, G. (2003). Concept maps and language: A Turkish experience. International Journal of Science Education. 25(11), 1299-1311.
- Bozkurt, A., & Oğraş, A. (2011). Kavram Haritası ve Vee Diyagramı Kullanımının İlköğretim 7. Sınıf Matematik Eğitiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-13.
- Burak, B.S. (2010). İlköğretim 6.Sınıf Matematik Dersi Geometri Öğrenme Alanında Kavram Haritası Kullanmanın Öğrencilerin Başarıları ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Chang, S. L. & Chang, Y. (2008). Using Online Concept Mapping With Peer Learning To Enhance Concept Application. The Quarterly Review of Distance Education, 9(1), 17-27.
- Doğan, N., & Aksu, G. (2016). Matematik Dersinde V- Diyagramı ve Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 35(4), 52-64.
- Erbay, H. N., (2016). 6.Sınıf Öğrencilerinin Açılar Konusundaki Kavram Bilgilerinin İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 36(4), 704-718.
- Evrekli, E., İnel, D., & Balım, A. G. (2007). Kavram ve Zihin Haritası Kullanımının Öğrencilerin Kavramları Anlama Düzeyleri İle Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 229-250.
- Horzum, T. Matematik Öğretmeni Adaylarının Dörtgenler Hakkındaki Anlamalarının Kavram Haritası Aracılığıyla İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(1), 1-30.
- Hough, S., O’Rode, N., Terman, N. & Weissglass, J. (2007). Using Concept Maps To Assess Change İn Teachers’ Understandings Of Algebra: A Respectful Approach. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(1), 23-41.
- Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14: 95-99.
- Keskin Dinçer, S. (2015). Matematik Dersinde Kavram Haritası Kullanımı: Öğrencilerin Matematiksel Güçleri Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kutluca, T., Döner, M., & Butakın, V. Rasyonel Sayılar Konusunun Öğretiminde Kavram Haritasının Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 149-171.
- Laçin, F. (2014). Kavram Haritası ve Vee Diyagramının İlköğretim 8. Sınıf İstatistik Ve Olasılık Konusunda Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
- Müjdeci, S. (2009). Matematik Eğitiminde Alternatif Bir Ölçme Değerlendirme Aracı Olarak Kavram Haritalarının Kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Özdemir, A. (2009). İlköğretim 6. Sınıf Matematik Dersi 'Kesirler' Konusunun Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özdemir, F., Tutak, T., & Aydoğdu, M. Kareköklü İfadeler Konusunun Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Matematiğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Electronic Journal of Education Sciences, 6(12), 217-230.
- Tuluk, G. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 323-337.
Ortaokul 5.Sınıf Açılar Konusunun Öğretiminin Kavram Haritası İle Değerlendirilmesi
Yıl 2020,
Cilt: 9 Sayı: 1, 88 - 107, 18.03.2020
Ayşenur Yürekli
,
Tuba Gökçek
Öz
Matematikte
öğrenci öğrenmelerini istenilen seviyeye çıkarmak için öğretim programında yer
alan kazanımların öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu amacın gerçekleşip
gerçekleşmediğini anlamak ölçme ve değerlendirme süreciyle mümkündür. Matematik
eğitiminde ölçme ve değerlendirme konunun öğretimi kadar önemlidir. Ölçme
değerlendirme süreci içerisinde öğrencilerin öğrendiklerini rahat bir şekilde
ifade etmeleri amaçlanır. Kavram haritaları hem konunun öğretimi içerisinde hem
de ölçme değerlendirme süreci içerisinde öğrencilerin ilgisini çeken,
kendilerini rahat bir şekilde ifade edebilecekleri bir yöntem olarak
belirtilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin
açılar konusuna ait kavramları öğreniminin kavram haritasıyla değerlendirilmesidir.
Bu çalışmada 40 ortaokul 5.sınıf öğrencisinin açılar konusundaki öğrenme
durumlarının tespiti amaçlandığından durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Araştırma öğrencilerin bulundukları sınıflarda ikişerli gruplar oluşturularak
20 çalışma grubuyla yürütülmüştür. Veriler toplandıktan sonra oluşturulan
kavram haritaları araştırmacılar tarafından incelenmiş ve içerik analizine tabi
tutularak kodlar belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin açı
çeşitlerinde ve tanımlarında tam ve doğru açı kavramlarında hatalarının olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin belirledikleri açı çeşitlerinin tanımını ve çizimini
genel olarak doğru bir şekilde gerçekleştirdiklerine ulaşılmıştır. Ayrıca
kavram haritasının ölçme ve değerlendirme aracı olarak matematikte rahatlıkla
kullanılabileceği, öğrenciler için geleneksel yöntemlere göre daha verimli bir
araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kendi oluşturdukları kavram
haritalarında kavramlar arasındaki ilişkileri doğru ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin matematik derslerinde kavram haritasına daha fazla yer vermeleri
önerilir.
Kaynakça
- Akkurt, Z. (2010). Kavram Haritaları Yardımıyla İlköğretim Öğretmen Adaylarının Geometrik Kavramları İlişkilendirmeleri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Aktaş, M., & Güler, H. K. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dörtgenler Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 605-618.
- Ata, N., & Adıgüzel, T. (2011). Matematik Öğretiminde Kavram Haritalarının Farklı Kullanım Biçimlerinin Öğrencilerin Kavram Haritası Yapabilme Düzeyi ve Akademik Başarılarına Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 803-823.
- Bagci-Kilic, G. (2003). Concept maps and language: A Turkish experience. International Journal of Science Education. 25(11), 1299-1311.
- Bozkurt, A., & Oğraş, A. (2011). Kavram Haritası ve Vee Diyagramı Kullanımının İlköğretim 7. Sınıf Matematik Eğitiminde Öğrenci Başarısına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 1-13.
- Burak, B.S. (2010). İlköğretim 6.Sınıf Matematik Dersi Geometri Öğrenme Alanında Kavram Haritası Kullanmanın Öğrencilerin Başarıları ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Chang, S. L. & Chang, Y. (2008). Using Online Concept Mapping With Peer Learning To Enhance Concept Application. The Quarterly Review of Distance Education, 9(1), 17-27.
- Doğan, N., & Aksu, G. (2016). Matematik Dersinde V- Diyagramı ve Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 35(4), 52-64.
- Erbay, H. N., (2016). 6.Sınıf Öğrencilerinin Açılar Konusundaki Kavram Bilgilerinin İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 36(4), 704-718.
- Evrekli, E., İnel, D., & Balım, A. G. (2007). Kavram ve Zihin Haritası Kullanımının Öğrencilerin Kavramları Anlama Düzeyleri İle Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 229-250.
- Horzum, T. Matematik Öğretmeni Adaylarının Dörtgenler Hakkındaki Anlamalarının Kavram Haritası Aracılığıyla İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(1), 1-30.
- Hough, S., O’Rode, N., Terman, N. & Weissglass, J. (2007). Using Concept Maps To Assess Change İn Teachers’ Understandings Of Algebra: A Respectful Approach. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(1), 23-41.
- Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14: 95-99.
- Keskin Dinçer, S. (2015). Matematik Dersinde Kavram Haritası Kullanımı: Öğrencilerin Matematiksel Güçleri Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kutluca, T., Döner, M., & Butakın, V. Rasyonel Sayılar Konusunun Öğretiminde Kavram Haritasının Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 149-171.
- Laçin, F. (2014). Kavram Haritası ve Vee Diyagramının İlköğretim 8. Sınıf İstatistik Ve Olasılık Konusunda Öğrenci Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
- Müjdeci, S. (2009). Matematik Eğitiminde Alternatif Bir Ölçme Değerlendirme Aracı Olarak Kavram Haritalarının Kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Özdemir, A. (2009). İlköğretim 6. Sınıf Matematik Dersi 'Kesirler' Konusunun Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özdemir, F., Tutak, T., & Aydoğdu, M. Kareköklü İfadeler Konusunun Öğretiminde Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Matematiğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Electronic Journal of Education Sciences, 6(12), 217-230.
- Tuluk, G. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Açı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Kavram Haritalarının Değerlendirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(2), 323-337.