Paylaşılan okuma,
yetişkin ve çocuğun birebir ortamda ya da küçük grupla birlikte yürüttüğü okuma
etkinlikleridir. Paylaşılan okuma, işitme kayıplı çocukların dinleme,
dinlediğini anlama ve anlatma becerilerini desteklemekte, sesbilgisel
farkındalık ve sözcük dağarcığı gelişimine katkı sağlamaktadır. İşitme kayıplı
çocuklara zengin bir dil yaşantısı sağlayan bu etkinliklerde kullanılacak
hikayelerin niteliği çocukların sağlayacağı fayda için önem taşımaktadır.
Hikayeler seçilirken hikayenin içeriğine, yaşa uygunluğuna, dil yapılarına,
okunabilirlik düzeylerine ve fiziksel özelliklerine dikkat edilmesi
gerekmektedir. Bu araştırmada, işitme kayıplı çocuklarla paylaşılan okuma
etkinliğinde kullanılan seri hikaye kitaplarının hazırlanma sürecinin
incelenmesi amaçlanmış ve bu doğrultuda seri hikaye kitabı hazırlama süreci
betimlenmiştir. Araştırmacı, işitme kayıplı çocuk, geçerlik komitesi üyeleri ve
grafik tasarımcı bu araştırmanın katılımcılarıdır. Geçerlik komitesi
toplantıları, toplantılara ait ses ve görüntü kayıtları, toplantı tutanakları
ve süreç ürünleri bu araştırmanın veri toplama tekniklerini oluşturmuştur.
Hikayeleri hazırlama süreci; konuların belirlenmesi, hikayelerin yazılması,
okunabilirlik düzeylerinin hesaplanması ve hikayelerin resimlendirilmesi
aşamalarından oluşmuştur. Bu araştırma kapsamında zorluk derecesi kendi içinde
giderek artan, her düzeyde 2 hikaye olmak üzere toplamda 6 hikayeden oluşan
seri hikaye kitapları hazırlanmıştır.
Hikaye yazma sürecinde bu aşamalara dikkat edilmesinin, paylaşılan okuma
etkinliğinden alınacak faydayı arttırabileceği düşünülmektedir.
işitme kayıplı çocuk gelişen okuryazarlık paylaşılan okuma seri hikaye kitabı okunabilirlik düzeyi
Shared reading is an activity
conducted by adult and children in one to one settings or with a small group.
Shared reading supports listening, comprehension and retelling abilities and
contributes to phonological awareness and vocabulary knowledge of children with
hearing loss. Shared reading provides rich language experience to children with
hearing loss, and quality of stories used in shared reading is important for
the effectiveness. While choosing story, attention must be paid on content, age
appropriateness, language structure, readability level, and physical
characteristics of book. In this research it is aimed to examine preparation
period of storybook series used in shared reading with children with hearing loss,
and storybook series’ preparition process was described in detail. The researcher, children with hearing loss,
validity committee members and graphic designer are participants of this study.
Valitidy committee meetings, audio and video records of meetings,
meeting minutes, and process products are the data collecting methods. The preparation process consists of 4 steps;
determination of subjects, writing the stories, measuring
the readability levels, and illustrating the stories. In this research readability
levels gradually increased storybook series have been prepared. Storybook series consist of 3 levels
and there are 2 stories in each level. In total 6 stories have been prepared. Consequently it is thought that paying attention to these
steps in story writing process may increase the benefit from shared reading
activity.
child with hearing loss emergent literacy shared reading storybook series readability level
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606