Bu çalışmanın amacı Hulleman, Godes,
Hendricks ve Harackiewicz (2009, 2010) tarafından geliştirilen “İşe Yararlılık
Değeri Odaklı İlgi ve Performans Ölçeği” (İYDO-İPÖ) adlı ölçme aracının Türkçe
’ye uyarlanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, Hambleton ve Patsula (1999)
tarafından belirlenen ölçek uyarlama aşamaları takip edilmiştir. İlk olarak,
alt boyutlar doğrultusunda 34 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu 6 farklı devlet okulunda öğrenim gören 752
ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin dil geçerliğine yönelik
uygulamaların tamamlanmasının ardından ölçek uyarlama aşamaları izlenerek süreç
yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliliğini test etmek amacıyla açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi teknikleri ve geçerlik ve güvenirlik işlemleri
uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için; Cronbach’s Alpha
katsayıları, %27’lik dilime göre belirlenen alt ve üst grupların madde-toplam
korelasyonları ve bu grupların arasındaki puan farklılıklarının anlamlılık düzeyi
için t-testi kullanılmıştır. Analiz süreçleri sonucunda 4 faktörlü 23 maddeden
oluşan beşli Likert tipindeki ölçek elde edilmiştir. Bu bağlamda, ölçeğin
Türkçe uyarlamasının geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606