BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Study on the Use of Drama in the 4th and 5th Grades in Turkish Lessons in Primary Education

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 52 - 62, 19.03.2016

Öz

Drama provides learning through ways of role playing and problem solving. It is a must
that drama, which is intertwined with life, is used in the field of education, especially in
Turkish teaching. In this study, the aim was to determine thoughts of primary school
teachers of fourth and fifth grade on using drama method in Turkish lessons. The study was
carried out on 12 classroom teachers working in schools which are under the Ministry of
Education of Menderes district of city, Izmir. The data were collected through semistructured
interview. The data obtained was analyzed through content analysis techniques
which are used in qualitative method and the findings obtained were interpreted by
categorizing. In this study, it was determined that all of the teachers used drama method
effectively in Nasreddin Hodja anecdotes, in fables, especially in theater and drama texts
and in the texts of shadow play and that the teachers had not received drama education
throughout their professional life. In addition, half of teachers emphasized that they used
drama in motivation stage of lesson and the other half emphasized that they used drama in
the normal course of lesson. Teachers stated that students’ self-confidence would improve
by doing and experiencing and that a more permanent learning would occur through the use
of drama method. Teachers stated that effective regulation of in-service training courses
should be provided by the Ministry of Education and that drama lessons in teacher training
programmes of Education Faculties should be more effective by ensuring the participation
of students in order that drama method can be used effectively and efficiently. In addition,
teachers emphasized the need to associate the primary scho

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri, Ankara, Kök Yay.
  • Akyol, A. K. (2003). Drama ve Dramanın Önemi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, s.179-192.
  • Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S.; Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 4.Baskı, Sakarya, Sakarya Yay.
  • Baş, T.; Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yay. Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, Bursa, Uludağ Üniversitesi Yay. Coşkun, E. (2007), Geçmişten Günümüze Türkçe Öğretiminin Gelişimi, İlköğretimde Türkçe Öğretimi; Ankara: Pegem A Yay.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi, 2.Baskı, Ankara, Pegem A Yay.
  • Demirel, Ö. (2003). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay.
  • Fleming, M. (1994). Starting Drama Teaching, London, David Furton Publishers. Fulford, J., Hutchıngs, M., Ross, A. ve Schmıtz, H. (2001). İlköğretimde Drama (Çev. Leyla Küçükahmet, Hande Borçbakan, S. Sadi Karamaoğlu), Ankara, Nobel Yay. Gönen, M.; Dalkılıç, N. U. (2009). Çocuk Eğitiminde Drama, Epsilon Yayıncılık Ltd. Şti: İstanbul.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara, Pegem A Yay.
  • Kırkkılıç, A.; Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay. Maden, S. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 7, Sayı 14, s. 259-274.
  • McCaslin, N. (1990). New Direction in Creative Drama. NF vol. 70, ıs.:3, p34, 3p. Miles, M.; Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.), London: Sage.
  • Nuhoğlu, M. M.; Gökkaya, H. (2006). Türkçe Öğretimi Uygulamaları, Ankara, Nobel Yay. O’Neil, C.; Lambert, A. (1991). Drama Structures A Pratical Handbook For Teachers, Heinemann Educational Books, Inc. Chelpenman, England.
  • Ormancı, Ü.; Ören, F. Ş. (2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri:Demirci Eğitim Fakültesi Örneği, Ankara
  • University, Journal of Faculty of Educational Sciences, Vol: 43, no: 1, s. 165-191 Öz, F. (2006), Uygulamalı Türkçe Öğretimi. 3.Baskı, Ankara, Anı Yay.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection, Arts Education Policy Review, vol. 94, ıssue: 6, p. 24, 5p. ISSN: 1063- 2913.
  • San, İ. (1995). Sanatta Yaratıcılık Oyun Drama, Yaratıcılık ve Eğitim Semineri, s.71- 103, TED Yay.
  • San, İ. (2002). Eğitimde Yaratıcı Drama, Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar, (Ed. H. Ömer Adıgüzel), Ankara, Naturel Yayınları.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara, Anı Yay.
  • Stewing, W. J.; Buege, C. (1994). Dramatizing Literature in Whole Language Classrooms,
  • Second Edition, Teachers College Press, Columbia University, New York.
  • Şimşek, T. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Edi. Ahmet Kırkkılıç, Hayati Akyol, Ankara, Pegema Yay.
  • Türkçe Sözlük (2005). 10.Baskı, Ankara, Türk Dil Kurumu Yay.
  • Üstündağ, T. (2000). Yaratıcı Drama, Öğretmenin Günlüğü, Ankara, Pegem Yay.
  • Yıldırım A.; Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5.Baskı, Ankara, Seçkin Yay.
  • Yıldız, C.; Okur, A.; Arı, G.; Yılmaz, Y. (2006). Edi. Cemal Yıldız, Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay.

İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Türkçe Derslerinde Drama Yönteminin Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 2, 52 - 62, 19.03.2016

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri, Ankara, Kök Yay.
  • Akyol, A. K. (2003). Drama ve Dramanın Önemi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, s.179-192.
  • Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S.; Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 4.Baskı, Sakarya, Sakarya Yay.
  • Baş, T.; Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yay. Cemiloğlu, M. (2004). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, Bursa, Uludağ Üniversitesi Yay. Coşkun, E. (2007), Geçmişten Günümüze Türkçe Öğretiminin Gelişimi, İlköğretimde Türkçe Öğretimi; Ankara: Pegem A Yay.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi, 2.Baskı, Ankara, Pegem A Yay.
  • Demirel, Ö. (2003). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay.
  • Fleming, M. (1994). Starting Drama Teaching, London, David Furton Publishers. Fulford, J., Hutchıngs, M., Ross, A. ve Schmıtz, H. (2001). İlköğretimde Drama (Çev. Leyla Küçükahmet, Hande Borçbakan, S. Sadi Karamaoğlu), Ankara, Nobel Yay. Gönen, M.; Dalkılıç, N. U. (2009). Çocuk Eğitiminde Drama, Epsilon Yayıncılık Ltd. Şti: İstanbul.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara, Pegem A Yay.
  • Kırkkılıç, A.; Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay. Maden, S. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 7, Sayı 14, s. 259-274.
  • McCaslin, N. (1990). New Direction in Creative Drama. NF vol. 70, ıs.:3, p34, 3p. Miles, M.; Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.), London: Sage.
  • Nuhoğlu, M. M.; Gökkaya, H. (2006). Türkçe Öğretimi Uygulamaları, Ankara, Nobel Yay. O’Neil, C.; Lambert, A. (1991). Drama Structures A Pratical Handbook For Teachers, Heinemann Educational Books, Inc. Chelpenman, England.
  • Ormancı, Ü.; Ören, F. Ş. (2010). Dramanın İlköğretimde Kullanılabilirliğine Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri:Demirci Eğitim Fakültesi Örneği, Ankara
  • University, Journal of Faculty of Educational Sciences, Vol: 43, no: 1, s. 165-191 Öz, F. (2006), Uygulamalı Türkçe Öğretimi. 3.Baskı, Ankara, Anı Yay.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection, Arts Education Policy Review, vol. 94, ıssue: 6, p. 24, 5p. ISSN: 1063- 2913.
  • San, İ. (1995). Sanatta Yaratıcılık Oyun Drama, Yaratıcılık ve Eğitim Semineri, s.71- 103, TED Yay.
  • San, İ. (2002). Eğitimde Yaratıcı Drama, Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar, (Ed. H. Ömer Adıgüzel), Ankara, Naturel Yayınları.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara, Anı Yay.
  • Stewing, W. J.; Buege, C. (1994). Dramatizing Literature in Whole Language Classrooms,
  • Second Edition, Teachers College Press, Columbia University, New York.
  • Şimşek, T. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Edi. Ahmet Kırkkılıç, Hayati Akyol, Ankara, Pegema Yay.
  • Türkçe Sözlük (2005). 10.Baskı, Ankara, Türk Dil Kurumu Yay.
  • Üstündağ, T. (2000). Yaratıcı Drama, Öğretmenin Günlüğü, Ankara, Pegem Yay.
  • Yıldırım A.; Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 5.Baskı, Ankara, Seçkin Yay.
  • Yıldız, C.; Okur, A.; Arı, G.; Yılmaz, Y. (2006). Edi. Cemal Yıldız, Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Ankara, Pegem A Yay.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr, en
Bölüm Articles
Yazarlar

Ahmet Güven

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, A. (2016). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Türkçe Derslerinde Drama Yönteminin Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(2), 52-62.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551