Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Administrators' Views on the Roles of Assisted Services Staff Working at Institutions of Preschool Education in Education Process

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 61 - 83, 17.04.2018
https://doi.org/10.30703/cije.379179

Öz

This study aims to examine the qualifications of the assisted services staff working at institutions of pre-school education, their contributions to and negative impacts on education and training processes and the views of pre-school education administrators regarding their performance and selection process. Adopting a qualitative research design, the study was carried out using phenomenology. The study group consisted of 10 school administrators working at preschools located within Kahramanmaras province, Onikişubat and Dulkadiroğlu districts. The data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. Descriptive analysis was used during data analysis. The results indicated that assisted services staff not only contribute to the learning and teaching processes in different fields but also have a negative impact on them.  School administrators were of the view that assisted services staff should have professional qualifications, such as being educated and having a certificate related to the field, especially in the fields of pre-school education and child development, as well as personal qualifications like positive personality traits, language and communication skills; moreover, the administrators also complained that the existing staff do not possess these qualifications. They also believed that the staff employed through service procurement were the most productive among the assisted services staff working at schools, and the selection of these staff should be done by school administrators themselves. Based on the results, several recommendations were made. Those with certificates and a certain level of education in the field of pre-school education and child development may be given priority while recruiting assisted staff. The existing personnel may be recommended to participate in in-service training courses or those in public education centers.

Kaynakça

  • Acun, S. ve Erten, G.B. (1993). Kız meslek liseleri için okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 24-36.
  • Argon, T. ve Akkaya, M. (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 413-430.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349 -368.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi
  • Büte, M. ve Balcı, F. A. (2010). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin işleyişi ve sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 485-509.
  • Can, N. (2013). Okul yönetiminde rol oynayan öğeler. N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi'nin içinde (s. 155-182). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: Sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
  • Devlet Memurları Kanunu. (1965, 23 Temmuz). Resmi Gazete. (Sayı: 12056). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/12056.pdf
  • Demir, M. (2013). Eğitimci olmayan hizmetli personelin örtük program çerçevesinde öğrencilerin duyuşsal gelişimine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç. (1998). 5-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerinin cinsiyet ve Okul öncesi eğitim alma sürelerine göre incelenmesi. Sözlü Bildiri. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demiriz, S., Karadağ, A. ve Ulutaş, İ. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamı ve donanımı. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Ertör, E. ve Akan, D. (2016). The views of the teachers related to the problems the nursery class teachers encounter in personnel services and general services. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-21.
  • Foot, H., Howe, C., Cheyne, B., Terras, M. ve Rattray, C. (2000). Pre-school education: Parents' preferences, knowledge and expectations [Enseignement prescolaire: Preferences, connaissances et attentes des parent Educacio´n preescolar: Preferencias, conocimiento y expectativas de los padres.] International Journal of Early Years Education, 8(3), 189-204.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. ve Akcan, F. (2013). İlköğretim kurumları yöneticilerinin yaşadıkları iş streslerine ilişkin görüşleri: Bir durum çalışması. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 2(2), 195-224
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013a, 7 Eylül). Resmi Gazete. (Sayı: 28758). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2013/09/20130907.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2013b). Millî eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim programı. Erişim adresi: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz). Resmi Gazete. (Sayı: 29072). Erişim adresi: http: www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2014/ 07/20140726.htm
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Reed, P. ve Salazar, M. (1998). The influence of auxiliary staff in elemantary school settings. In, Annual Meeting Of The American Educational Research Association, April 13-17, San Diego, California.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • Şahin, İ. (2013). İlköğretim okul müdürlerinin okul geliştirme stratejileri ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 229-250.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
  • Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M. (2014). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tok, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Toprakçi, E. ve Altunay, E. (2017). Okulun insan kaynağının bir öğesi olarak okul yardımcı personellerinin anılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 363-391. doi: 10.17860/mersinefd.306029
  • Tosun, F. Ç. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Yavuz, B. (2011). İlköğretim okullarında hizmetli personelin çalışma koşulları ve hizmetlerin gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görevli Yardımcı Hizmetlilerin Eğitim Öğretim Sürecindeki Rollerine İlişkin Yönetici Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 61 - 83, 17.04.2018
https://doi.org/10.30703/cije.379179

Öz

Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yardımcı hizmetlilerin yeterlilikleri, eğitim öğretim sürecine olumlu/olumsuz katkıları, performans durumları ve seçim süreçlerine ilişkin okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olup olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş İli merkez Onikişubat ve Dulkadiroğlu İlçelerindeki bağımsız anaokullarda görev yapan 10 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yardımcı hizmetlilerin okuldaki eğitim öğretim sürecine farklı alanlarda dolaylı ve doğrudan olumlu katkılarının bulunduğu bunun yanı sıra neden oldukları bazı olumsuz durumların da var olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Okul yöneticileri okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapacak yardımcı hizmetlilerde olumlu kişilik özellikleri, dil ve iletişim becerileri gibi kişisel yeterliklerin yanı sıra başta okul öncesi eğitim ve çocuk gelişimi alanı olmak üzere görev alanlarındaki diğer konularda eğitimli ve sertifika sahibi olma gibi mesleki yeterliliklerin bulunması gerektiğini, mevcut personellerin ise bu yeterliliklere sahip olmadıklarını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca okullarında görev yapan yardımcı personeller arasında ise en fazla hizmet satın alma yoluyla çalıştırılan personelden verim aldıkları ve yardımcı personellerin seçiminin okul yönetimlerince yapılması gerektiğini düşündükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırma sonunda okul öncesi eğitim kurumlarına yardımcı personel görevlendirmelerinde okul öncesi eğitim ve çocuk gelişimi alanında belli bir düzeyde eğitim almış ve sertifika sahibi olanların öncelikle tercih edilebileceği, mevcut personellerin ise hizmetiçi eğitim kurslarına veya halk eğitim merkezlerine yönlendirilerek bu alanlarda eğitim görmelerinin sağlanabileceği önerileri getirilmiştir. 

Kaynakça

  • Acun, S. ve Erten, G.B. (1993). Kız meslek liseleri için okul öncesi eğitimi. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Velilerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik tutumları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 24-36.
  • Argon, T. ve Akkaya, M. (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 413-430.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349 -368.
  • Başaran, İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi
  • Büte, M. ve Balcı, F. A. (2010). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin işleyişi ve sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 485-509.
  • Can, N. (2013). Okul yönetiminde rol oynayan öğeler. N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi'nin içinde (s. 155-182). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: Sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
  • Devlet Memurları Kanunu. (1965, 23 Temmuz). Resmi Gazete. (Sayı: 12056). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/12056.pdf
  • Demir, M. (2013). Eğitimci olmayan hizmetli personelin örtük program çerçevesinde öğrencilerin duyuşsal gelişimine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç. (1998). 5-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerinin cinsiyet ve Okul öncesi eğitim alma sürelerine göre incelenmesi. Sözlü Bildiri. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demiriz, S., Karadağ, A. ve Ulutaş, İ. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim ortamı ve donanımı. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Ertör, E. ve Akan, D. (2016). The views of the teachers related to the problems the nursery class teachers encounter in personnel services and general services. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-21.
  • Foot, H., Howe, C., Cheyne, B., Terras, M. ve Rattray, C. (2000). Pre-school education: Parents' preferences, knowledge and expectations [Enseignement prescolaire: Preferences, connaissances et attentes des parent Educacio´n preescolar: Preferencias, conocimiento y expectativas de los padres.] International Journal of Early Years Education, 8(3), 189-204.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. ve Akcan, F. (2013). İlköğretim kurumları yöneticilerinin yaşadıkları iş streslerine ilişkin görüşleri: Bir durum çalışması. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 2(2), 195-224
  • Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013a, 7 Eylül). Resmi Gazete. (Sayı: 28758). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2013/09/20130907.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2013b). Millî eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim programı. Erişim adresi: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 26 Temmuz). Resmi Gazete. (Sayı: 29072). Erişim adresi: http: www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2014/ 07/20140726.htm
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Reed, P. ve Salazar, M. (1998). The influence of auxiliary staff in elemantary school settings. In, Annual Meeting Of The American Educational Research Association, April 13-17, San Diego, California.
  • Sevinç, M. (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • Şahin, İ. (2013). İlköğretim okul müdürlerinin okul geliştirme stratejileri ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 229-250.
  • Şimşek, Z. C. ve İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
  • Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M. (2014). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tok, E. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Toprakçi, E. ve Altunay, E. (2017). Okulun insan kaynağının bir öğesi olarak okul yardımcı personellerinin anılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 363-391. doi: 10.17860/mersinefd.306029
  • Tosun, F. Ç. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Yavuz, B. (2011). İlköğretim okullarında hizmetli personelin çalışma koşulları ve hizmetlerin gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Akif Köse 0000-0002-6961-6052

Mehmet Uzun 0000-0003-2786-5533

Gözde Öner Özaslan 0000-0003-3784-4584

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köse, A., Uzun, M., & Öner Özaslan, G. (2018). Administrators’ Views on the Roles of Assisted Services Staff Working at Institutions of Preschool Education in Education Process. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(1), 61-83. https://doi.org/10.30703/cije.379179

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551