Bu araştırmada, çocuklar için geliştirilen yaratıcılık
eğitim programının, çocukların yaratıcı davranışlarına olan etkisi belirlenmiştir.
Çalışmada için öntest-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Yaratıcılık Eğitim Programı’nın çalışma grubunu, tipik örnekleme yöntemiyle
seçilen iki farklı anasınıfında eğitim gören 30 çocuk oluşturmaktadır.
Araştırmanın deney grubunda 16, kontrol grubunda da 14 çocuk bulunmaktadır. Her
iki gruptaki çocuklara ön-test ve son-test olarak araştırmacı tarafından
Yaratıcı Davranış Gözlem Formu uygulanmıştır. Yaratıcılık Eğitim Programının 36
etkinliği, haftada 3 gün olmak üzere 12 hafta boyunca araştırmacı tarafından
deney grubundaki çocuklara uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise
anasınıfı öğretmeni tarafından Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim
Programı’nın uygulanmasına devam edilmiştir. Son testlerin uygulanmasının
ardından, Yaratıcılık Eğitim Programı’nın kalıcılığını belirlemek için deney
grubuna Yaratıcı Davranış Gözlem Formu Etkinlikleri tekrar uygulanmıştır ve
çocukların davranışları Yaratıcı Davranış Gözlem Formu ile değerlendirilmiştir.
Kontrol grubu ve deney grubunun gözlem formundan aldıkları ön-test ile son-test
ortalamalarının arasında anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için
ilişkili örneklemler t testi, kontrol grubunun ve deney grubunun ön-test
ortalamaları arasındaki farkı belirlemek amacıyla bağımsız örneklemler t testi,
kontrol ve deney grubunun ön-test sonuçları arasında anlamlı fark bulunan
boyutlardan elde edilen son-test ortalamalarını karşılaştırmak için ANCOVA,
kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Çalışmada tüm analizler için anlamlılık
düzeyi p<.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre, Yaratıcılık
Eğitim Programı çocukların yaratıcı davranışlarını olumlu yönde
geliştirmektedir. Kalıcılık testi
sonuçlarına göre de Yaratıcılık Eğitim Programı’nın etkisi devam etmektedir.
yaratıcılık yaratıcılık eğitimi yaratıcı davranış gözlem formu okul öncesi eğitim okul öncesi dönem
This study aimed
to investigate the effects of creativity training program on children’s creative
behaviors. In this study, a quasi-experimental model was used. The model was
constituted with a pre-test and post-test control group. The
study group which was chosen via typical sampling method consisted of totally
30 children who were students in two separate nursery classes. 16 of them were
in experimental group and 14 of them were in control group. Creative Behavior
Observation Form was applied to both groups as pre-test and post-test. Creative
Training Program which consisted of 36 activities to support creative thinking
of the children in the experimental group was applied 3 days a week for 12
weeks by the researcher. Control group students were applied Preschool
Education Program of National Ministry Education by their teacher. After
posttests, Creative Behavior Observation Form Activities were re-applied to
experimental group to determined the retention of Creativity Training Program and
children’s behaviors were evaluated by Creative Behavior Observation Form
Paired sample t-test was used in order to determined if there were significant
differences between pre-test and post-test obtained from observation form of
the experimental and control group; independent sample t-test was used in order
to determined if there was any difference between the mean scores in pre-tests of the experiment group and control group.
ANCOVA analysis was used to compare post-test means based on the dimensions
where significant differences were found as a result of pretest of the
experimental and control groups. Significance level was identified as p<.05
for all the analysis throughout the study. The results showed that the Creavity
Training Program affected chidrens’ creavity behaviors in positive way. The results
of retention test indicated that the effect of the program was effective.
creativity training early childhood preschool education Creativity creative behavior observation form early childhood
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 7 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606