The Relationship between Mathematical Teaching Efficacy Beliefs and Reflective Thinking Skills of Pre-Service Primary School Teachers
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 4, 412 - 425, 11.01.2018
Emine Gözel
,
Veli Toptaş
Öz
The aim
of this research
is to determine
whether the mathematics
teaching efficacy beliefs
and reflective thinking
skills differ according
to the variables
of gender and university
and to determine the relationship between mathematics teaching efficacy beliefs and reflective thinking skills of
pre-service primary school teachers. A total of 279 senior pre-service teachers participated
in this research, including 102 participants from
Pamukkale University, 71
participants from Kırıkkale
University and 106 participants from
Giresun University in the spring
semester of 2016-2017
academic year. In this study, in
order to measure the level of relationship between pre-service primary school teachers’ mathematics teaching
efficacy beliefs and reflective thinking skills,
“Mathematics Teaching Proficiency
Beliefs Scale" developed
by Enochs et al.
(2000)
and adapted to
Turkish by Hacıömeroğlu
ve Şahin-Taşkın (2010)
and "Reflective Thinking
Scale" developed by Güney (2008) were used. At the end of the research, it was revealed that the pre-service
primary school teachers’ efficacy beliefs in mathematics teaching were remained as
"agree" level, and their reflective thinking skills
were remained as
"strongly agree" level.
Pre-service primary school
teachers’ mathematics teaching
efficacy beliefs did not differ according to gender but it differed according to the universities. On the other
hand, the reflective thinking skills of pre- service primary
school teachers did
not differ according
to both gender
and universities. Lastly,
there was a
meaningful and positive
but weak relationship between
classroom teacher candidates'
proficiency beliefs in
mathematics teaching and reflective thinking skills.
Kaynakça
-
Aksu, H.H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2). 161-170.
-
Alkan, V. ve Gözel, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. E- Journal of New World Sciences Academiy. NWSA-Education Sciences, 1C0568, 8(1), 1-12 .
-
Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(14), 183-190.
-
Aydın, R., Şahin, H. ve Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. TSA, 12(2), 120-142.
-
Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen olmak. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
-
Crano, W.D. ve Brewer, M.B. (2002). Principles and methods of social research. New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
-
Dede, Y. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Öğretimlerine Yönelik Öz- Yeterlik İnançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757.
-
Dewey, J., [1933] (1986). How We Think, in: J. Boydston (Ed.), John Dewey, The LaterWorks. Essays and How We Think 1925–1953 (Vol 8). Carbondale, IL, Southern Illinois University Press).
-
Enochs, L., Smith, P. L., and Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202
-
Ersözlü, Z.N. ve Kazu, H. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141–159.
-
Esendemir, Ö., Çırak, S. ve Samancıoğlu, M. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretimi yeterliklerine ilişkin görüşleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(1), 217-239.
-
Evin Gencal, İ. ve Güzel Candan, D. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 55-68.
-
Fallon, M.A. ve Brown, S.C. (2002). Crossing over from student teaching to first year teaching. School of Education, 4(1), 37-46.
-
Fırat-Durdukoca, Ş. ve Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 357-364.
-
Gedik, H., Akhan, N.E. ve Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri, Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 113-130.
-
Genç, S.Z. (2000). Bilgi toplumunda öğretmen eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 23, 375- 386.
-
Gordon, T. (2013). Etkili öğretmenlik eğitimi. (Çev. Şermin Karakale). İstanbul: Profil Yayıncılık.
-
Güney, K. (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
-
Hacıömeroğlu, G. ve Şahin-Taşkın, Ç. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
-
Hasırcı, Ö.K. ve Sadık, F. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20(2). 195-210.
-
Işıksal, M. ve Çakıroğlu, E. (2006). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine yönelik yeterlik algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31, 74–84.
-
Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
-
Kayan, R., Haser, Ç. ve Işıksal Bostan, M. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(167) 179-195.
-
Kolb, D. A. ( 1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
-
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
-
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
-
Meissner H. (2006). Creativity and mathematics education (Çev. Hülya Gür ve Mehmet Ali Kandemir). İlköğretim Online, 5(1), 65-72.
-
Moon, J. (1999). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. London: Routledge.
-
Olkun, S. ve Toluk, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
-
Phillippou, G., and Christos, C. (2003). A study of the mathematics efficacy beliefs of primary teaching teachers. In G. C. Leder, Gilah, E. Pehkonen and G.Torner (Eds.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education.
-
Pişkin Tunç, M. ve Haser, Ç. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin inanışlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 407. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2493-30_05_2012-23_25_02.pdf adresinden erişilmiştir.
-
Rodgers, C. (2002). Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, 104(4), 842-866.
-
Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
-
Sungur, O. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ş. Kalaycı (Ed.) Korelasyon analizi (113-127), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
-
Şahin, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarına öğretim tekniklerinin yansıtıcı öğretim etkinlikleriyle öğretilmesinin akademik başarıya etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 9(1), 28-33.
-
Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
-
Ünver, G. (2007). Eğitimde yeni yönelimler: “Yansıtıcı düşünme” (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
-
Yağcı, E. ve Arseven, A. (2010). Gerçekçi matematik öğretimi yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya-Turkey 11-13 November, 2010. Iconte.
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimi Yeterlik İnançları ile Yansıtıcı Düşünme Becerileri Arasındaki İlişki
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 4, 412 - 425, 11.01.2018
Emine Gözel
,
Veli Toptaş
Öz
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının matematik
öğretimi yeterlik inançları ile yansıtıcı düşünme becerilerinin cinsiyet ve
üniversite değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi ve
sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inancı ile yansıtıcı
düşünme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya
2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Pamukkale Üniversitesi’nden 102,
Kırıkkale Üniversitesi’nden 71 ve Giresun Üniversitesi’nden 106 olmak üzere sınıf
öğretmenliği programında öğrenim gören toplam 279 4. sınıf öğrencisi
katılmıştır. Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi
yeterlik inancı ile yansıtıcı düşünme becerileri arasındaki ilişki düzeyini
ölçmek için Enochs, Smith ve Huinker (2000) geliştirdiği Hacıömeroğlu
ve Şahin-Taşkın’nın (2010) Türkçeye uyarladığı “Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Ölçeği”
ve Güney’in (2008) geliştirdiği “Yansıtıcı Düşünme Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, sınıf öğretmeni adaylarının matematik
öğretimi yeterlik inançlarının “katılıyorum”
ve yansıtıcı düşünme becerilerinin “kesinlikle
katılıyorum” düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının
matematik öğretimi yeterlik inancının cinsiyete göre farklılaşmadığı ancak
üniversitelere göre farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Bunun yanında sınıf
öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin cinsiyete ve
üniversitelere göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmeni
adaylarının matematik öğretimi yeterlik inancı ile yansıtıcı düşünme becerileri
arasında anlamlı ve pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur.
Kaynakça
-
Aksu, H.H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2). 161-170.
-
Alkan, V. ve Gözel, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. E- Journal of New World Sciences Academiy. NWSA-Education Sciences, 1C0568, 8(1), 1-12 .
-
Aydın, B. (2003). Bilgi toplumu oluşumunda bireylerin yetiştirilmesi ve matematik öğretimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(14), 183-190.
-
Aydın, R., Şahin, H. ve Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları. TSA, 12(2), 120-142.
-
Cüceloğlu, D. ve Erdoğan, İ. (2016). Öğretmen olmak. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
-
Crano, W.D. ve Brewer, M.B. (2002). Principles and methods of social research. New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
-
Dede, Y. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Öğretimlerine Yönelik Öz- Yeterlik İnançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757.
-
Dewey, J., [1933] (1986). How We Think, in: J. Boydston (Ed.), John Dewey, The LaterWorks. Essays and How We Think 1925–1953 (Vol 8). Carbondale, IL, Southern Illinois University Press).
-
Enochs, L., Smith, P. L., and Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194–202
-
Ersözlü, Z.N. ve Kazu, H. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141–159.
-
Esendemir, Ö., Çırak, S. ve Samancıoğlu, M. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretimi yeterliklerine ilişkin görüşleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(1), 217-239.
-
Evin Gencal, İ. ve Güzel Candan, D. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 55-68.
-
Fallon, M.A. ve Brown, S.C. (2002). Crossing over from student teaching to first year teaching. School of Education, 4(1), 37-46.
-
Fırat-Durdukoca, Ş. ve Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 357-364.
-
Gedik, H., Akhan, N.E. ve Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri, Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 113-130.
-
Genç, S.Z. (2000). Bilgi toplumunda öğretmen eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 23, 375- 386.
-
Gordon, T. (2013). Etkili öğretmenlik eğitimi. (Çev. Şermin Karakale). İstanbul: Profil Yayıncılık.
-
Güney, K. (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
-
Hacıömeroğlu, G. ve Şahin-Taşkın, Ç. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
-
Hasırcı, Ö.K. ve Sadık, F. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 20(2). 195-210.
-
Işıksal, M. ve Çakıroğlu, E. (2006). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine yönelik yeterlik algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31, 74–84.
-
Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
-
Kayan, R., Haser, Ç. ve Işıksal Bostan, M. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(167) 179-195.
-
Kolb, D. A. ( 1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
-
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
-
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2016). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
-
Meissner H. (2006). Creativity and mathematics education (Çev. Hülya Gür ve Mehmet Ali Kandemir). İlköğretim Online, 5(1), 65-72.
-
Moon, J. (1999). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. London: Routledge.
-
Olkun, S. ve Toluk, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
-
Phillippou, G., and Christos, C. (2003). A study of the mathematics efficacy beliefs of primary teaching teachers. In G. C. Leder, Gilah, E. Pehkonen and G.Torner (Eds.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education.
-
Pişkin Tunç, M. ve Haser, Ç. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin inanışlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 407. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2493-30_05_2012-23_25_02.pdf adresinden erişilmiştir.
-
Rodgers, C. (2002). Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, 104(4), 842-866.
-
Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
-
Sungur, O. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ş. Kalaycı (Ed.) Korelasyon analizi (113-127), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
-
Şahin, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarına öğretim tekniklerinin yansıtıcı öğretim etkinlikleriyle öğretilmesinin akademik başarıya etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 9(1), 28-33.
-
Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
-
Ünver, G. (2007). Eğitimde yeni yönelimler: “Yansıtıcı düşünme” (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
-
Yağcı, E. ve Arseven, A. (2010). Gerçekçi matematik öğretimi yaklaşımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya-Turkey 11-13 November, 2010. Iconte.