Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen
adaylarının cebirsel ifade ve denklem kavramlarına ilişkin kavram imajlarını
incelemektir. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması
yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya Ankara’daki bir devlet
üniversitesinde İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü’nde 3. sınıfta öğrenci
olan 57 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılardan cebir ve denklemi
tanımlamaları ve bu kavramlarla ilgili örnek yazmaları istenmiştir. Ayrıca,
tanımları birbirinden farklı olan katılımcılardan 15 tanesi seçilerek birebir
yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veriler içerik analizi yaklaşımı
ile analiz edilmiştir. Veri analizine göre, 52 öğretmen adayı cebirsel ifadeyi
tanımlayabilmiş fakat 5 öğretmen adayı cebirsel ifadenin tanımını
bilmediklerini ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının tanımlarından yola
çıkılarak cebirsel ifadeye ilişkin 3 farklı kavram imajı belirlenmiştir.
Bunlar; bilinmeyenli ifadeler, matematiksel ifade ve genellemedir. Diğer
taraftan, denklemi 55 öğretmen adayı tanımlamıştır ve öğretmen adayları denklem
ile ilgili eşitlik, eşitsizlik ve denge olmak üzere temelde üç tip kavram
imajına sahiptir. Çalışmanın bulgularına göre, öğretmen adaylarının büyük
çoğunluğu cebirsel ifadeyi bilinmeyenli ifadeler, denklemi de eşitlik olarak
tanımlamışlar. Öğretmen adaylarının cebirsel ifade ve denkleme ilişkin kavram
imajları detaylı bir şekilde incelendiğinde adayların bu kavramalara ilişkin
eksik ve hatalı imajlara sahip oldukları görülmektedir. Bu öğrencilerde kavram
yanılgısı oluşmasına ve ayrıca öğrencilerin bu kavramları öğrenirken zorluk
yaşamalarına sebep olabilir. Bundan dolayı öğretmen eğitimcilerinin, program
geliştirme uzmanları ve ders kitabı yazarlarının, öğretmen ve öğretmen
adaylarının kavramların tanımlarını doğru bir şekilde öğrenmelerine yardımcı
olmak için kaynaklar oluşturmaları önerilmektedir.
The aim of this study is to examine prospective mathematics teachers’
concept images of algebraic expressions and equations. The data were collected
through case study method. The participants were 57 prospective teachers, 3rd
Year student in Department of Elementary Mathematics Education in a public
university in Ankara. It was asked participants to define definition of
algebraic expressions and equation and write example regarding these concepts. Moreover,
15 participants whose definitions were different were selected to conduct semi-structured
interviews. Data was analyzed via content analysis approach. As a result of data
analysis, 52 prospective teachers could define algebraic expression but 5 of
them stated that they do not know the definition of it. On the basis of
prospective teachers’ definitions, it was specified 3 concept images regarding
algebraic expression. These are unknown expressions, mathematical expressions
and generalization. On the other hand, 55 prospective teachers could define
equation and have 3 types of concept images which are equality, inequality and
balance. Based on findings of study, most of the prospective teachers define algebraic
expressions as unknown and equation. When prospective teachers’ concept images
regarding algebraic expression and equation were analyzed deeply, it was
observed that they have deficient and incorrect concept images related to these
concepts. This might cause students to constitute misconception and to have
difficulty in understanding these concepts. To prevent this, it is recommended
teacher educators, curriculum developers and textbook writers to create
resources to help teachers and prospective teachers in respect of learning
definitions of concepts properly.
Concept image concept definition algebraic expressions equations
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 6 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606