BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokuma Yazma Öğretimi Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Niteliklerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 140 - 156, 01.03.2017
https://doi.org/10.30703/cije.321448

Öz

Bu araştırma Aksaray İlinde bulunan birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretimi sürecinde sergiledikleri iletişim niteliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel bir araştırma yöntemi olan durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma ilkokul birinci sınıfta görev yapan 10 sınıf öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırma verileri “Öğretmen İletişim Nitelikleri Gözlem Formu” ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi inceleme yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgular öğretmenlerin iletişim niteliklerinin bireysel özellikler alt boyutunda yeterli iken, dil gelişimini desteklemeye yönelik alt boyutlarında desteklenmesi gerektiğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Adedoyin, O. O. (2011). The impact of teachers’ in-depth pedagogical mathematical content knowledge on academic performance: As perceived by Botswana junior secondary school pupils. European Journal of Educational Studies, 3(2), 277-292.
  • Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç., (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Akiba, M., LeTendre, G. K., & Scribner, J. P. (2007). Teacher quality, opportunity gap, and national achievement in 46 countries. Educational Researcher, 36(7), 369-387.
  • Akyol, H. (2013). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi (13. Bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Allen, M. (2003). Eight questions on teacher preparation: What does the research say? Denver, CO: Education Commission of the States (ECS). Retrieved from http://www.ecs.org/html/educationissues/teachingquality/tpreport/home/index. asp
  • Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44, 211–229.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim- Online, 4(2), 17-23.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). İlkokuma ve Yazma Öğretimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Blömeke, S., Suhl, U., & Kaiser, G. (2011). Teacher education effectiveness: Quality and equity of future primary teachers’ mathematics and mathematics pedagogical content knowledge. Journal of Teacher Education, 62(2), 154-171.
  • Brekelmans, M., & Wubbels, T. (1991). Student and teacher perceptions of interpersonal teacher behavior: A Dutch perspective. The Study of Learning Environments, 5, 19–30. classroom make a difference for children at risk of school failure? Child Development, 76(5), 949-967.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design – Choosing Among Five Approaches (2nd ed.), SAGE Publications, Thousand Oaks, California
  • Çetinkaya Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Farmer, T. W., Lines, M. A., & Hamm, J. V. (2011). Revealing the invisible hand: The role of teachers in children's peer experiences. Journal of Applied Developmental Psychology, 32, 247–256.
  • Güven, A. ve Akyüz M.Y., (2001). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerilerine ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, l, 13-22.
  • Hamre, B.K., & Pianta, R.C. (2005). Can instructional and emotional support in the first grade
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A., &Willson, V. (2001). Further support for the developmental significance of the quality of the teacher–student relationship. Journal of School Psychology, 39, 289–301.
  • İpek, C. ve Terzi, A. R. (2010). İlk ve ortaöğretim kurumlarında öğretmen-öğrenci ilişkilerinin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: Van ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 433-456. Journal of School Psychology, 38(2), 133–149.
  • Karahaliloğlu, G. ve Duman, G. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Hafif İşitme Engelli Çocuklarla Çalışan Eğitmenlerin İletişim Niteliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child–teacher relationships.
  • Kıldan, A. O. (2011). Öğretmen-çocuk ilişkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 103-120. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 6 (1), 2017, 140 – 156 - 154 -
  • Lerner, R.M. (2006). Developmental science, developmental systems and contemporary theories of human development. In:W. Damon and R.M. Lerner (Editors-in-Chief). Handbook of child psychology: Vol. 1 Theoretical models of human development (6th edition, p. 1– 24). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Maldonado-Carreño, C., & Votruba-Drzal, E. (2011). Teacher–child relationships and the development of academic and behavioral skills during elementary school: A withinand between-child analysis. Child Development, 82, 601–616.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). On yedinci millî eğitim şûrası http://www.ttkb.meb.gov.tr adresinden ulaşılmıştır.
  • Muijs, D. & D. Reynolds ( 2002). Being or doing: The role of teacher behaviors and beliefs in school and teacher effectiveness in mathematics, a SEM analysis. J. Classroom Int., 37: 3- 15.
  • Murray, C., & Greenberg, M. T. (2000). Children's relationship with teachers and bonds with school. Journal of School Psychology, 38, 423–445.
  • Opdenakker, M. K., Maulana,R., & Brok, P. (2012). Teacher-student interpersonal relationships and academic motivation within one school year: developmental changes and linkage. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research,Policy and Practice, 23(1), 95-119.
  • Özerbaş, M. A., Bulut, M. ve Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1): 123-135.
  • Pelly, C., Tan, M. Y., & Zhang, D. (2009). Communication skills for teachers. Singapore: McGraw Hill.
  • Pianta, R. C., Steinberg M. S., & Rollins K. B. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology,7, 295-312.
  • Schmitt, M.B., Pentimonti, J.M.,&Justice, L.M.(2012). Teacher–Child relationships, behavior regulation, and language gain among at-risk preschoolers. Journal of School Psychology, 50:681–699.
  • Sloat, E. A., Beswick, J. F., & Willms, J. D. (2007). Using early literacy monitoring to prevent reading failure. Phi Delta Kappan, 88(7), 523-529.
  • Stanovich, K. E. (1986, Fall). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407.
  • Stronge, H., Ward, T. J., Tucker, P. D., & Hindman, J. L. (2007). What is the relationship between teacher quality and student achievement? an exploratory study. Journal of Personnel Evaluation in Education, 20(3-4), 165-184.
  • UNESCO (2012). The global literacy challenge. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/ images/0016/001631/163170e.pdf
  • Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1994). What influences learning? A content of review literature. Journal of Edu-cational Research, 84, 30-43.
  • Yılmaz, İ. Yoncalık, O. ve Çimen, Z. (2010). İletişim becerisi ile öğretimde yeterlik arasındaki ilişkinin öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi (Beden eğitimi ve spor alanı). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 143-150.
  • Yüksel, G (2001). Öğretmenlerin sahip olmaları gereken davranış olarak sosyal beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli-EğitimDergisi/150/yuksel. htm adresinden ulaşılmıştır.

Identification of Classroom Teachers' Communication Qualities During The First Literacy Teaching

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 140 - 156, 01.03.2017
https://doi.org/10.30703/cije.321448

Öz

This study aims to identify the communication qualities displayed by the first-grade teachers
in Aksaray during the first literacy teaching. Within the study, the case study approach which
is a qualitative research method, was employed. The study was conducted on 10 classroom
teachers working in the first grade of a primary school. The research data were collected
through a "Teachers' Communication Qualities Observation Form" and semi-structured
interviews. The data were analyzed using the content analysis method. The results showed
that, whereas teachers' communication qualities are adequate at the sub-dimension of
individual characteristics, they need to be supported at the sub-dimensions aiming to support
language development.

Kaynakça

  • Adedoyin, O. O. (2011). The impact of teachers’ in-depth pedagogical mathematical content knowledge on academic performance: As perceived by Botswana junior secondary school pupils. European Journal of Educational Studies, 3(2), 277-292.
  • Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç., (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Akiba, M., LeTendre, G. K., & Scribner, J. P. (2007). Teacher quality, opportunity gap, and national achievement in 46 countries. Educational Researcher, 36(7), 369-387.
  • Akyol, H. (2013). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi (13. Bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Allen, M. (2003). Eight questions on teacher preparation: What does the research say? Denver, CO: Education Commission of the States (ECS). Retrieved from http://www.ecs.org/html/educationissues/teachingquality/tpreport/home/index. asp
  • Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44, 211–229.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim- Online, 4(2), 17-23.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). İlkokuma ve Yazma Öğretimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Blömeke, S., Suhl, U., & Kaiser, G. (2011). Teacher education effectiveness: Quality and equity of future primary teachers’ mathematics and mathematics pedagogical content knowledge. Journal of Teacher Education, 62(2), 154-171.
  • Brekelmans, M., & Wubbels, T. (1991). Student and teacher perceptions of interpersonal teacher behavior: A Dutch perspective. The Study of Learning Environments, 5, 19–30. classroom make a difference for children at risk of school failure? Child Development, 76(5), 949-967.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design – Choosing Among Five Approaches (2nd ed.), SAGE Publications, Thousand Oaks, California
  • Çetinkaya Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 567-576.
  • Farmer, T. W., Lines, M. A., & Hamm, J. V. (2011). Revealing the invisible hand: The role of teachers in children's peer experiences. Journal of Applied Developmental Psychology, 32, 247–256.
  • Güven, A. ve Akyüz M.Y., (2001). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerilerine ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, l, 13-22.
  • Hamre, B.K., & Pianta, R.C. (2005). Can instructional and emotional support in the first grade
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A., &Willson, V. (2001). Further support for the developmental significance of the quality of the teacher–student relationship. Journal of School Psychology, 39, 289–301.
  • İpek, C. ve Terzi, A. R. (2010). İlk ve ortaöğretim kurumlarında öğretmen-öğrenci ilişkilerinin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi: Van ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 433-456. Journal of School Psychology, 38(2), 133–149.
  • Karahaliloğlu, G. ve Duman, G. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Hafif İşitme Engelli Çocuklarla Çalışan Eğitmenlerin İletişim Niteliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child–teacher relationships.
  • Kıldan, A. O. (2011). Öğretmen-çocuk ilişkilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 103-120. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE e–ISSN: 2147-1606 Vol 6 (1), 2017, 140 – 156 - 154 -
  • Lerner, R.M. (2006). Developmental science, developmental systems and contemporary theories of human development. In:W. Damon and R.M. Lerner (Editors-in-Chief). Handbook of child psychology: Vol. 1 Theoretical models of human development (6th edition, p. 1– 24). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Maldonado-Carreño, C., & Votruba-Drzal, E. (2011). Teacher–child relationships and the development of academic and behavioral skills during elementary school: A withinand between-child analysis. Child Development, 82, 601–616.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). On yedinci millî eğitim şûrası http://www.ttkb.meb.gov.tr adresinden ulaşılmıştır.
  • Muijs, D. & D. Reynolds ( 2002). Being or doing: The role of teacher behaviors and beliefs in school and teacher effectiveness in mathematics, a SEM analysis. J. Classroom Int., 37: 3- 15.
  • Murray, C., & Greenberg, M. T. (2000). Children's relationship with teachers and bonds with school. Journal of School Psychology, 38, 423–445.
  • Opdenakker, M. K., Maulana,R., & Brok, P. (2012). Teacher-student interpersonal relationships and academic motivation within one school year: developmental changes and linkage. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research,Policy and Practice, 23(1), 95-119.
  • Özerbaş, M. A., Bulut, M. ve Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1): 123-135.
  • Pelly, C., Tan, M. Y., & Zhang, D. (2009). Communication skills for teachers. Singapore: McGraw Hill.
  • Pianta, R. C., Steinberg M. S., & Rollins K. B. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Development and Psychopathology,7, 295-312.
  • Schmitt, M.B., Pentimonti, J.M.,&Justice, L.M.(2012). Teacher–Child relationships, behavior regulation, and language gain among at-risk preschoolers. Journal of School Psychology, 50:681–699.
  • Sloat, E. A., Beswick, J. F., & Willms, J. D. (2007). Using early literacy monitoring to prevent reading failure. Phi Delta Kappan, 88(7), 523-529.
  • Stanovich, K. E. (1986, Fall). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21(4), 360–407.
  • Stronge, H., Ward, T. J., Tucker, P. D., & Hindman, J. L. (2007). What is the relationship between teacher quality and student achievement? an exploratory study. Journal of Personnel Evaluation in Education, 20(3-4), 165-184.
  • UNESCO (2012). The global literacy challenge. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/ images/0016/001631/163170e.pdf
  • Wang, M. C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1994). What influences learning? A content of review literature. Journal of Edu-cational Research, 84, 30-43.
  • Yılmaz, İ. Yoncalık, O. ve Çimen, Z. (2010). İletişim becerisi ile öğretimde yeterlik arasındaki ilişkinin öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi (Beden eğitimi ve spor alanı). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(4), 143-150.
  • Yüksel, G (2001). Öğretmenlerin sahip olmaları gereken davranış olarak sosyal beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150, http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli-EğitimDergisi/150/yuksel. htm adresinden ulaşılmıştır.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA77BV76VY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aybala Çayır

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çayır, A. (2017). İlkokuma Yazma Öğretimi Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Niteliklerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(1), 140-156. https://doi.org/10.30703/cije.321448

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551