Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterliklerini farklı değişkenler açısından incelemek ve TPAB yeterliklerinin, öğretmen özyeterliklerinin bir yordayıcısı olup olmadığını belirlemektir. Tarama modeline göre desenlenen araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünün birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 271 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Teknopedagojik Eğitim Yeterlik (TPACK-deep) Ölçeği” ve “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Veriler betimsel istatistikler, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis testi ve doğrusal regresyon yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen temel bulgular öğretmen adaylarının TPAB düzeylerinin yüksek seviyede olduğunu göstermektedir. Araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının TPAB yeterlikleri ile cinsiyet ve akıllı telefona sahip olma değişkenleri arasında anlamlı fark olmadığı; sınıf düzeyi, teknoloji yeterlik düzeyi, bilgisayar ve İnternet erişimine sahip olma değişkenleri arasında anlamlı bir fark olduğu ve sınıf öğretmeni adaylarının TPAB yeterliklerinin öğretmen özyeterliklerinin önemli bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Aktay, S. (2014). Teknoloji destekli fen bilimleri öğretimi. Ş. S. Anagün ve N. Duban (Ed.), Fen
bilimleri öğretimi içinde (s. 425-454). Ankara: Anı Yayıncılık.
Aktay, S. ve Sidekli, S. (2016). İlk okuma yazma öğretiminde teknoloji kullanımı. F. S. Kırmızı
ve E. Ünal (Ed.), İlk okuma yazma öğretimi içinde (s. 351-380). Ankara: Anı Yayıncılık.
Angeli, C. ve Valanides, N. (2005). Preservice elementary teachers as information and
communication technology designers: an instructional systems design model based on
an expanded view of pedagogical content knowledge. Journal of Computer Assisted
Learning, 21(4), 292–302.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change.
Psychological Review, 84, 191-215.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (21. baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel
araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Cetin-Berber, D. ve Erdem, A. (2015). An investigation of Turkish pre-service teachers’
technological, pedagogical and content knowledge. Computers, 4(3), 234–250.
Chai, C. S., Ling Koh, J. H., Tsai, C.-C., ve Lee Wee Tan, L. (2011). Modeling primary school
pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for
meaningful learning with information and communication technology (ICT).
Computers ve Education, 57(1), 1184–1193.
Çapa, Y., Çakıroğlu, J., ve Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish
version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74–81.
Çoklar, A. N. (2014). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan
Bilgisi yeterliklerinin cinsiyet ve bit kullanım aşamaları bağlamında incelenmesi.
Eğitim ve Bilim, 39(175), 319–330. doi: 10.15390/EB.2014.3464
Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik
özellikleri ile TPAB yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),
797–807. doi: 10.17051/io.46378
Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for
technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47–61.
doi: 10.1007/BF02299597
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology
integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39. doi:
10.1007/BF02504683
Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., ve Sendurur, P. (2012).
Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers
ve Education, 59(2), 423–435. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.001
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in
education (8th ed.). Boston, MA: McGraw Hill.
Gömleksiz, M. N. ve Fidan, E. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan
Bilgisi öz-yeterliklerine ilişkin algı düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(1), 87–113.
Gönen, S. ve Kocakaya, F. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerinin
TPAB yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Öğretim
Araştırmaları Dergisi, 4(4), 82–90.
Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge
of pre-service teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22(3), 303–317. doi:
10.1080/1475939X.2013.795079
Kabakci Yurdakul, I., Odabasi, H. F., Kilicer, K., Coklar, A. N., Birinci, G., ve Kurt, A. A. (2012).
The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical
content knowledge scale. Computers ve Education, 58(3), 964–977. doi:
10.1016/j.compedu.2011.10.012
Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının TPAB yeterliklerinin bilgi ve iletişim
teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Journal of
Education, 40, 397–408.
Karaca, F. (2015). An investigation of preservice teachers’ technological pedagogical content
knowledge based on a variety of characteristics. International Journal of Higher Education,
4(4), 128–136. doi: 10.5430/ijhe.v4n4p128
Karadeniz, Ş. ve Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan
bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017–1028.
Kay, R. H. (2006). Evaluating strategies used to incorporate technology into preservice
education. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 383–408. doi:
10.1080/15391523.2006.10782466
Kazu, I. Y. ve Erten, P. (2014). Teachers’ technological pedagogical content knowledge selfefficacies.
Journal of Education and Training Studies, 2(2), 126–144. doi:
10.11114/jets.v2i2.261
Keser, H., Gizem, F., Yılmaz, K., ve Yılmaz, R. (2015). TPACK competencies and technology
integration self-efficacy. Elementary Education Online, 14(4), 1193–1207.
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005a). What happens when teachers design educational
technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal
of Educational Computing Research, 32(2), 131–152. doi: 10.2190/0EW7-01WB-BKHLQDYV
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005b). Teachers learning technology by design. Journal of
Computing in Teacher Education, 21(3), 94–102. doi: 10.1.1.130.7937
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation
ve Technology (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge for educators
(pp. 3–29). New York, NY: Routledge.
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?.
Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Koh, J. H. L., Chai, C. S., ve Tsai, C. C. (2010). Examining the technological pedagogical content
knowledge of Singapore pre-service teachers with a large-scale survey. Journal of
Computer Assisted Learning, 26(6), 563–573. doi: 10.1111/j.1365-2729.2010.00372.x
Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)
yeterliliklerinin incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 3(2), 395–412.
Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A
framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. doi:
10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2008). Introducing technological pedagogical content knowledge.
In Annual Meeting of the American Educational Research Association (pp. 1–16). New York
City.
Özdemir, S. ve Kılıç, E. (2007). Integrating information and communication technologies in the
Turkish primary school system. British Journal of Educational Technology, 38(5), 907–916.
doi: 10.1111/j.1467-8535.2006.00678.x
Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı
değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2),
223–228.
Palaiologou, I. (2014). Children under five and digital technologies: implications for early years
pedagogy. European Early Childhood Education Research Journal, 1807, 1–20.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Sezer, B. (2015). Examining technopedagogical knowledge competencies of teachers in terms
of some variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 208–215. doi:
10.1016/j.sbspro.2015.01.648
Shulman, L. S. (1986). Those who understand : Knowledge growth in Teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–14. doi: 10.3102/0013189X015002004
Şahin-Taşkın ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları:
Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
11(1), 21-40.
Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., ve Ottenbreit-Leftwich, A. (2012).
Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of
qualitative evidence. Computers ve Education, 59(1), 134–144. doi:
10.1016/j.compedu.2011.10.009
Tozkoparan, S. B., Kılıç, M. E., ve Usta, E. (2015). The effect of instructional technology and
material design course to teacher candidates’ gaining of technological pedagogical
content knowledge competencies. Participatory Educational Research, 2(1), 44–56. doi:
10.17275/per.14.19.2.1
Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct.
Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805. doi: 10.1016/S0742-051X(01)00036-1
Examining Pre-Service Primary Education Teachers’ TPACK Competencies and Teacher SelfEfficacies
The prominent
aim of the study is to examine primary education teachers’ technological
pedagogical content knowledge (TPCK) efficacies on different variables and
determine whether TPCK efficacies predict teacher self-efficacies. The design
of the study is based on survey model. The participants of the study were 271
prospective teachers studying at Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of
Education, Primary Education Department, in 1st, 2nd, 3rd, 4th grades. The data were collected through
“Technopedagogic Education Competency (TPACK-deep) Scale” and “Teacher Self
Efficacy Scale”. The data were analyzed with descriptive statistics,
Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis test and linear regression analysis. The
results indicated that pre-service teachers’ TPACK competencies level were
high. It was found that there was not any significant difference between
preservice primary education teachers’ TPACK competencies and gender and smart
phone possession; but there was a significant difference between TPACK competencies
and class level, technology competency level, access to Internet and computer
variables. In addition, it was also
found that prospective primary education teachers TPCK efficacies were a
significant predictor of teacher self-efficacies of them.
Aktay, S. (2014). Teknoloji destekli fen bilimleri öğretimi. Ş. S. Anagün ve N. Duban (Ed.), Fen
bilimleri öğretimi içinde (s. 425-454). Ankara: Anı Yayıncılık.
Aktay, S. ve Sidekli, S. (2016). İlk okuma yazma öğretiminde teknoloji kullanımı. F. S. Kırmızı
ve E. Ünal (Ed.), İlk okuma yazma öğretimi içinde (s. 351-380). Ankara: Anı Yayıncılık.
Angeli, C. ve Valanides, N. (2005). Preservice elementary teachers as information and
communication technology designers: an instructional systems design model based on
an expanded view of pedagogical content knowledge. Journal of Computer Assisted
Learning, 21(4), 292–302.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change.
Psychological Review, 84, 191-215.
Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (21. baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel
araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Cetin-Berber, D. ve Erdem, A. (2015). An investigation of Turkish pre-service teachers’
technological, pedagogical and content knowledge. Computers, 4(3), 234–250.
Chai, C. S., Ling Koh, J. H., Tsai, C.-C., ve Lee Wee Tan, L. (2011). Modeling primary school
pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for
meaningful learning with information and communication technology (ICT).
Computers ve Education, 57(1), 1184–1193.
Çapa, Y., Çakıroğlu, J., ve Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish
version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74–81.
Çoklar, A. N. (2014). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan
Bilgisi yeterliklerinin cinsiyet ve bit kullanım aşamaları bağlamında incelenmesi.
Eğitim ve Bilim, 39(175), 319–330. doi: 10.15390/EB.2014.3464
Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik
özellikleri ile TPAB yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),
797–807. doi: 10.17051/io.46378
Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for
technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47–61.
doi: 10.1007/BF02299597
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology
integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39. doi:
10.1007/BF02504683
Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., ve Sendurur, P. (2012).
Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers
ve Education, 59(2), 423–435. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.001
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in
education (8th ed.). Boston, MA: McGraw Hill.
Gömleksiz, M. N. ve Fidan, E. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan
Bilgisi öz-yeterliklerine ilişkin algı düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(1), 87–113.
Gönen, S. ve Kocakaya, F. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerinin
TPAB yeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Öğretim
Araştırmaları Dergisi, 4(4), 82–90.
Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge
of pre-service teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22(3), 303–317. doi:
10.1080/1475939X.2013.795079
Kabakci Yurdakul, I., Odabasi, H. F., Kilicer, K., Coklar, A. N., Birinci, G., ve Kurt, A. A. (2012).
The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical
content knowledge scale. Computers ve Education, 58(3), 964–977. doi:
10.1016/j.compedu.2011.10.012
Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının TPAB yeterliklerinin bilgi ve iletişim
teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Journal of
Education, 40, 397–408.
Karaca, F. (2015). An investigation of preservice teachers’ technological pedagogical content
knowledge based on a variety of characteristics. International Journal of Higher Education,
4(4), 128–136. doi: 10.5430/ijhe.v4n4p128
Karadeniz, Ş. ve Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan
bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017–1028.
Kay, R. H. (2006). Evaluating strategies used to incorporate technology into preservice
education. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 383–408. doi:
10.1080/15391523.2006.10782466
Kazu, I. Y. ve Erten, P. (2014). Teachers’ technological pedagogical content knowledge selfefficacies.
Journal of Education and Training Studies, 2(2), 126–144. doi:
10.11114/jets.v2i2.261
Keser, H., Gizem, F., Yılmaz, K., ve Yılmaz, R. (2015). TPACK competencies and technology
integration self-efficacy. Elementary Education Online, 14(4), 1193–1207.
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005a). What happens when teachers design educational
technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal
of Educational Computing Research, 32(2), 131–152. doi: 10.2190/0EW7-01WB-BKHLQDYV
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2005b). Teachers learning technology by design. Journal of
Computing in Teacher Education, 21(3), 94–102. doi: 10.1.1.130.7937
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation
ve Technology (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge for educators
(pp. 3–29). New York, NY: Routledge.
Koehler, M. J. ve Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?.
Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Koh, J. H. L., Chai, C. S., ve Tsai, C. C. (2010). Examining the technological pedagogical content
knowledge of Singapore pre-service teachers with a large-scale survey. Journal of
Computer Assisted Learning, 26(6), 563–573. doi: 10.1111/j.1365-2729.2010.00372.x
Kula, A. (2015). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)
yeterliliklerinin incelenmesi: Bartın üniversitesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 3(2), 395–412.
Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A
framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. doi:
10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2008). Introducing technological pedagogical content knowledge.
In Annual Meeting of the American Educational Research Association (pp. 1–16). New York
City.
Özdemir, S. ve Kılıç, E. (2007). Integrating information and communication technologies in the
Turkish primary school system. British Journal of Educational Technology, 38(5), 907–916.
doi: 10.1111/j.1467-8535.2006.00678.x
Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı
değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2),
223–228.
Palaiologou, I. (2014). Children under five and digital technologies: implications for early years
pedagogy. European Early Childhood Education Research Journal, 1807, 1–20.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Sezer, B. (2015). Examining technopedagogical knowledge competencies of teachers in terms
of some variables. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 208–215. doi:
10.1016/j.sbspro.2015.01.648
Shulman, L. S. (1986). Those who understand : Knowledge growth in Teaching. Educational
Researcher, 15(2), 4–14. doi: 10.3102/0013189X015002004
Şahin-Taşkın ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları:
Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
11(1), 21-40.
Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., ve Ottenbreit-Leftwich, A. (2012).
Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of
qualitative evidence. Computers ve Education, 59(1), 134–144. doi:
10.1016/j.compedu.2011.10.009
Tozkoparan, S. B., Kılıç, M. E., ve Usta, E. (2015). The effect of instructional technology and
material design course to teacher candidates’ gaining of technological pedagogical
content knowledge competencies. Participatory Educational Research, 2(1), 44–56. doi:
10.17275/per.14.19.2.1
Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct.
Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805. doi: 10.1016/S0742-051X(01)00036-1
Karalar, H., & Altan, B. A. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliklerin ve Öğretmen Özyeterliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(5), 15-30. https://doi.org/10.30703/cije.321422