BibTex RIS Kaynak Göster

Epistemological Beliefs of Pre-Service Science Teachers

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 4, 24 - 36, 01.12.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321355

Öz

The aim of this study was to examine the epistemological beliefs of pre-service science teachers in terms of class level, gender, graduated school, level of mother’s and father’s education. In this study, survey method was used. The study group was formed from 236 pre-service science teachers of the first, second, third and fourth class inFaculty of Education in Mehmet Akif Ersoy University. During the sampling procedure, pre-service science teachers were chosen by stratified-purposeful sampling method. “Scientific Epistemological Beliefs Survey” was used to collect data. It was developed by Pomeroy in 1993 and adopted in Turkish by Deryakulu and Bıkmaz (2003). It includes 30 items of which 22 items are positive and 8 items are negative. The Cronboach’s Alpha internal consistency coefficient of this instrument was calculated as .91. To analysis data descriptive analysis, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Kruskal-Wallis were used and the level of significance was taken as .05. in this study. Results showed that there were significant differences between epistemological beliefs of pre-service science teachers according to class level and there were not any significant differences between epistemological beliefs of pre-service science teachers according to gender, graduated school and level of mother’s and father’s education.

Kaynakça

  • Aksan, N. & Sözer, M.A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Ambrose, R., Clement, L., Philipp, R. & Chauvot, J. (2004). Assessing Prospective Elementary School Teachers' Beliefs About Mathematics and Mathematics Learning: Rationale and Development of a Constructed-Response-Format Beliefs Survey. School Science and Mathematics, 104(2), 56-69.
  • Aypay, A. (2011a). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Aypay, A. (2011b) Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması Ve Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Ayvacı, H.Ş.&Nas, S. (2010) Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimsel Bilginin Epistemolojik yapısı hakkındaki Temel Bilgilerini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi 18(3), 691-704.
  • Baldwin, L. & Alsumait, D. (2013). The Impacts of Academic Levels and Information Science on Epistemological Beliefs of Undergraduate Students. In R. McBride & M. Searson (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2013 (pp. 4635-4642). Chesapeake, VA: AACE. Retrieved December 7, 2014 from http://www.editlib.org/p/48856.
  • Biçer, B., Er, H. & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojij inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Chan, K. (2007). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and their relations with conceptions of learning and learning strategies. The Asia Pasific-Education Researher, 16(2), 199-214.
  • Chen, J.A. & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
  • Çakıroğlu, E., Doğan, O., Kurt, G. &Işıksal, M. (2007) İlköğretim matematik öğretmen adaylarının epistemolojik kavramları: üniversite ve sınıf düzeyinin etkisi. İlköğretim Online , 6 (2) , 313-321.
  • Deryakulu, D. & Bıkmaz, H.F. (2003). Bilimsel Epistemolojik İnançlar ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243-257.
  • Deryakulu, D. (2004a). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(38), 230-249.
  • Deryakulu, D. (2004b). Epistemolojik inançlar, eğitimde bireysel farklılıklar (1.Baskı). Editör: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu, 261-290, Ankara: Nobel Yayınevi
  • Erdem, M., Yılmaz, A.&Akkoyunlu, B. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık özyeterlik inançlari ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. International Educational Technology Conference (IECT), Eskişehir, Anadolu Üniversitesi, 6 – 8 Mayıs.
  • Eren, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin genel ve alan odaklı epistemolojik inanışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Eroğlu, S.E. & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16.
  • Frykholm, J.(2004). Teachers’ tolerance for discomfort: Implications for curricular reform in mathematics. Journal of Curriculum and Supervision, 19(2), 125-149.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. &Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ, 20-22 Mayıs.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye ilişkin inançlarının yordanmasında epistemolojik inançların incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205.
  • Hofer, B.K &Pintrich P.R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research. 67(1) , 88-140
  • Izgar, H. & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlilik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20. 437-446.
  • Karabulut, E.O. & Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3 (2).
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. Yayınlanmış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç Erdamar, G. &Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Meral, M. & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (13), 155-162.
  • Öztürk, G. (2009). Öğretmen adaylarının çevre okur yazarlıklarının epistemolojik inançları vasıtasıyla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Rakıcıoğlu, A. Ş. (2005). İngiliz dili eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve öğretmen yeterlilik arasında ilişki. Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sander, P. (2005). Reseraching our students for more effective university teaching. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3(1), 113-130.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarısıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1(10).
  • Schommer, M. (1993). Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among postsecondary students. Research in Higher Education, 34 (3), 355-370.
  • Schommer- Aikins, M.& Duell, O.K. (2013). Domain spesific and general epistemological beliefs, their effects on mathematics. Revista de Investigacion Educativa, 31(2), 317-330.
  • Taşkın, Ç.Ş. (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Tsai, C-C. (2002). Nested epistemologies: Science teachers’ beliefs of teaching, learning and science. International Journal of Science Education, 24(8), 771-783.
  • Tümkaya, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının cinsiyet, sınıf, eğitim alanı, akademik başarı ve öğrenme stillerie göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 75-95.
  • Yılmaz, K. & Delice, A. (2007). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik ve Problem Çözme İnançlarının Problem Çözmeye Sürecine Etkisi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongreleri , Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 4, 24 - 36, 01.12.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321355

Öz

Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını sınıf düzeyi, cinsiyet, mezun oldukları lise türü, anne ve baba eğitimi değişkenlerine göre incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada, betimsel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan ve tabakalı-amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 236 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada Pomeroy tarafından 1993 yılında geliştirilen ve Deryakulu ve Bıkmaz (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan, geleneksel bilim anlayışını yansıtan 22 olumlu, geleneksel olmayan bilim anlayışını yansıtan 8 olumsuz, toplam 30 maddeden oluşan “Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .91olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizi için betimsel analiz, t-testi, ANOVA ve Kruskal-Wallis kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyinin .05 olarak alındığı bu çalışmanın bulgularına göre cinsiyet, mezun olunan lise türü, anne ve baba eğitim durumunun öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları üzerinde anlamlı bir etkisi yokken, sınıf düzeyinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: fen bilgisi öğretmen adayları, epistemolojik inanç

Kaynakça

  • Aksan, N. & Sözer, M.A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Ambrose, R., Clement, L., Philipp, R. & Chauvot, J. (2004). Assessing Prospective Elementary School Teachers' Beliefs About Mathematics and Mathematics Learning: Rationale and Development of a Constructed-Response-Format Beliefs Survey. School Science and Mathematics, 104(2), 56-69.
  • Aypay, A. (2011a). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Aypay, A. (2011b) Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması Ve Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Ayvacı, H.Ş.&Nas, S. (2010) Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimsel Bilginin Epistemolojik yapısı hakkındaki Temel Bilgilerini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi 18(3), 691-704.
  • Baldwin, L. & Alsumait, D. (2013). The Impacts of Academic Levels and Information Science on Epistemological Beliefs of Undergraduate Students. In R. McBride & M. Searson (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2013 (pp. 4635-4642). Chesapeake, VA: AACE. Retrieved December 7, 2014 from http://www.editlib.org/p/48856.
  • Biçer, B., Er, H. & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojij inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Chan, K. (2007). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and their relations with conceptions of learning and learning strategies. The Asia Pasific-Education Researher, 16(2), 199-214.
  • Chen, J.A. & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
  • Çakıroğlu, E., Doğan, O., Kurt, G. &Işıksal, M. (2007) İlköğretim matematik öğretmen adaylarının epistemolojik kavramları: üniversite ve sınıf düzeyinin etkisi. İlköğretim Online , 6 (2) , 313-321.
  • Deryakulu, D. & Bıkmaz, H.F. (2003). Bilimsel Epistemolojik İnançlar ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243-257.
  • Deryakulu, D. (2004a). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(38), 230-249.
  • Deryakulu, D. (2004b). Epistemolojik inançlar, eğitimde bireysel farklılıklar (1.Baskı). Editör: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu, 261-290, Ankara: Nobel Yayınevi
  • Erdem, M., Yılmaz, A.&Akkoyunlu, B. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık özyeterlik inançlari ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. International Educational Technology Conference (IECT), Eskişehir, Anadolu Üniversitesi, 6 – 8 Mayıs.
  • Eren, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin genel ve alan odaklı epistemolojik inanışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Eroğlu, S.E. & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16.
  • Frykholm, J.(2004). Teachers’ tolerance for discomfort: Implications for curricular reform in mathematics. Journal of Curriculum and Supervision, 19(2), 125-149.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. &Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ, 20-22 Mayıs.
  • Hacıömeroğlu, G. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel problem çözmeye ilişkin inançlarının yordanmasında epistemolojik inançların incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205.
  • Hofer, B.K &Pintrich P.R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research. 67(1) , 88-140
  • Izgar, H. & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlilik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20. 437-446.
  • Karabulut, E.O. & Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3 (2).
  • Karataş, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve problem çözme becerilerinin akademik motivasyonu yordama gücü. Yayınlanmış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç Erdamar, G. &Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Meral, M. & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (13), 155-162.
  • Öztürk, G. (2009). Öğretmen adaylarının çevre okur yazarlıklarının epistemolojik inançları vasıtasıyla incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Rakıcıoğlu, A. Ş. (2005). İngiliz dili eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve öğretmen yeterlilik arasında ilişki. Yayınlanmamış, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sander, P. (2005). Reseraching our students for more effective university teaching. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 3(1), 113-130.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarısıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,1(10).
  • Schommer, M. (1993). Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among postsecondary students. Research in Higher Education, 34 (3), 355-370.
  • Schommer- Aikins, M.& Duell, O.K. (2013). Domain spesific and general epistemological beliefs, their effects on mathematics. Revista de Investigacion Educativa, 31(2), 317-330.
  • Taşkın, Ç.Ş. (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273-285.
  • Tsai, C-C. (2002). Nested epistemologies: Science teachers’ beliefs of teaching, learning and science. International Journal of Science Education, 24(8), 771-783.
  • Tümkaya, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının cinsiyet, sınıf, eğitim alanı, akademik başarı ve öğrenme stillerie göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 75-95.
  • Yılmaz, K. & Delice, A. (2007). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik ve Problem Çözme İnançlarının Problem Çözmeye Sürecine Etkisi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongreleri , Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA65HH35KD
Bölüm Articles
Yazarlar

Selda Bakır

Fatma Adak

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bakır, S., & Adak, F. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(4), 24-36. https://doi.org/10.30703/cije.321355

Cited By









A study of pre-service classroom teachers' beliefs about teachers' and students' roles
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology
Davut Köğce
https://doi.org/10.1080/0020739X.2016.1276228

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551