The aim of this study was to examine the epistemological beliefs of pre-service science teachers in terms of class level, gender, graduated school, level of mother’s and father’s education. In this study, survey method was used. The study group was formed from 236 pre-service science teachers of the first, second, third and fourth class inFaculty of Education in Mehmet Akif Ersoy University. During the sampling procedure, pre-service science teachers were chosen by stratified-purposeful sampling method. “Scientific Epistemological Beliefs Survey” was used to collect data. It was developed by Pomeroy in 1993 and adopted in Turkish by Deryakulu and Bıkmaz (2003). It includes 30 items of which 22 items are positive and 8 items are negative. The Cronboach’s Alpha internal consistency coefficient of this instrument was calculated as .91. To analysis data descriptive analysis, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Kruskal-Wallis were used and the level of significance was taken as .05. in this study. Results showed that there were significant differences between epistemological beliefs of pre-service science teachers according to class level and there were not any significant differences between epistemological beliefs of pre-service science teachers according to gender, graduated school and level of mother’s and father’s education.
Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını sınıf düzeyi, cinsiyet, mezun oldukları lise türü, anne ve baba eğitimi değişkenlerine göre incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada, betimsel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan ve tabakalı-amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 236 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada Pomeroy tarafından 1993 yılında geliştirilen ve Deryakulu ve Bıkmaz (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan, geleneksel bilim anlayışını yansıtan 22 olumlu, geleneksel olmayan bilim anlayışını yansıtan 8 olumsuz, toplam 30 maddeden oluşan “Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .91olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizi için betimsel analiz, t-testi, ANOVA ve Kruskal-Wallis kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyinin .05 olarak alındığı bu çalışmanın bulgularına göre cinsiyet, mezun olunan lise türü, anne ve baba eğitim durumunun öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları üzerinde anlamlı bir etkisi yokken, sınıf düzeyinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: fen bilgisi öğretmen adayları, epistemolojik inanç
Diğer ID | JA65HH35KD |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606