The functions of the cartoons that its audience is kids; to teach, to show the truth, to entertain, to educate while entertaining. Unfortunately the positive messages aren’t received at every cartoon to fulfill these functions. There are the messages that take form according to the opinion, belief or thought of the producer of the cartoon behind the apparently innocent messages. Because called on the subconscious, the effects of subliminal messages are more capacious and faster than the others. The subliminal messages are acknowledged by large mass-still discussed veins-. Death, sexuality, severity, surreal elements and negative messages that degrades the national emotions are hidden in cartoons by the subliminal persuasion methods. In this study, the effects over the kids of subliminal messages were investigated. For this purpose cartoon, subliminal persuasion methods were explained. Some cartoons are researched with semiotic analysis to the subliminal messages placed in the cartoon are drawn attention. Existence of the subliminal messages were discussed for many years against their bombardment parents’, educators’, media companies’, and governments’ assignments were submitted as offer.
Hedef kitlesi çocuklar olan çizgi filmlerin işlevleri; öğretmek, doğruyu göstermek, eğlendirmek, eğlendirirken eğitmektir. Ne yazık ki her çizgi filmde bu işlevleri yerine getirmek için olumlu mesajlar verilmemektedir. Görünen masum mesajların ardında çizgi film yapımcısına ait görüş, inanış veya felsefeye göre şekillenen mesajlar vardır. Bilinçaltına seslendiği için etkisi diğer mesajlardan daha hızlı ve geniş olan subliminal mesajların var olduğu savı –hâlâ tartışılsa da- geniş kitlelerce kabul edilmektedir. Çizgi filmlere ölüm, cinsellik, şiddet, gerçek üstü unsurlar ve millî duyguları yıpratan olumsuz mesajlar bilinçaltı ikna yöntemleri ile gizlenmektedir. Bu çalışmada çizgi filmlerdeki subliminal mesajların çocuklar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla çizgi film, bilinçaltı ikna yöntemleri açıklanmış; bazı çizgi filmler gösterge bilimsel çözümlemelerle incelenerek çizgi filmlere yerleştirilen subliminal mesajlara dikkat çekilmiştir. Varlığı yıllardır tartışılan subliminal mesaj bombardımanına karşı ailelerin, eğitimcilerin, medya kuruluşlarının ve devletin üzerine düşen görevler öneri niteliğinde sunulmuştur.Anahtar sözcükler: Çizgi film, Subliminal Mesaj, Gösterge Bilimi, Çocuk.
Diğer ID | JA43EJ32CK |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606