BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Öğretmen Yeterlikleri Ve Öğretmen Adayı Belirleme Sürecine İlişkin Bir Değerlendirme

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 11, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321346

Öz

Bu çalışmada öğretim elemanlarının, öğretmen adaylarının öğretmenlik özellikleri ve yeterlikleri hakkındaki görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma tarama modeline dayalı betimsel bir çalışma niteliğindedir. Araştırma verileri yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Bu amaçla öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine uygunluğu ile ilgili iki devlet üniversitesi eğitim fakültesinde öğretmen yetiştirme alanında uzmanlaşmış 20 öğretim elemanı ile görüşülmüştür. Öğretim elemanlarına göre öğretmen adaylarından mesleğe ilgi, istek duyan ve sorumluluk duygusu gelişmiş adayların daha başarılıdır. Öğretmen adaylarının seçimi ve atanma sürecinin adayların bireysel özelliklerini tanıma imkanı sunmadığı için öğretmenlik eğitimi anlayışına uygun değildir. Öğretmen adaylarına verilen eğitimin kalitesinden bağımsız olarak öğretmenlik eğitimi kazandırılabilir özellikler yanında kişisel özelliklerin etkisi ile anlam kazanacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Babadoğan, C.(2009). İngilizce öğretmenlik sertifika program) öğrencilerinin öğrenme tercihleri. İlköğretim Online, 8(2), 520-533, 2009. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Canbulat, M. ve Kutluca Canbulat, A. (2013). Avusturya ve Türkiye’de öğretmen adayı belirleme süreci. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Osmangazi Üniversitesi Eskişehir.
  • Çimer, A.(2010). Öğretmen eğitiminde gelişmeler ve uygulamalar. Eğitim bilimine giriş. içinde (Ed) Nevin Saylan. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Ekici, G. (2013).Öğretmen adaylarının öğrenci başarısından sorumluluk algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim. Cilt:38 Sayı:169
  • Eraslan, A. (2009). Finlandiya’nın PISA’daki başarısının nedenleri: Türkiye için alınacak dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). Cilt 3, Sayı 2, Aralık 2009, sayfa 238-248.
  • Mete, Y.A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’ da öğretmen yetiştirme ve atama politikaları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall 2013, p. 859-878.
  • Okpala, C. O., & Ellis, R. (2005). The perceptions of college students on teacher quality: a focus on teacher qualıfıcatıons. Education, 126(2), 374-383.
  • Özer, B. ve Gelen, İ. (2008).Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl/Year: 2008 ¨ Cilt/Volume: 5 Sayı/Issue: 9
  • Karaman, N .(2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? Yüksek Lisans Dönem Projesi. Edirne Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı.
  • Karakütük, K. (2006). Eğitimin ekonomik temelleri. (Eğitim bilimine giriş. Ed. Veysel Sönmez). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schröder, C. (2014). Almanya’daki Göç tartışmalarında dil çeşitliliği ve dil. Die Gaste.Sayı:30 Ocak-Şubat 2014
  • Sünbül, A. M. (2001) Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenlik mesleğine Giriş içinde (Edit: Ö. Demirel-Z. Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara Seçkin Yayıncılık.

An Assessment Related To Instructors Views about Teachers Eligibility and Teacher Candidates’ Selection Process

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 1 - 11, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321346

Öz

In this study instructors’ views about teacher candidates’ teacher characteristics and competences were determined. The research is a descriptive study based on screening model. Data were collected through structured interview form which used in qualitative research. For this purpose, 20 instructor specialized in the field of teacher training at two state universities’’ education faculties were interviewed regarding the suitability of teacher candidates to the teaching profession . According to the instructors teacher candidates who interest the teaching profession and have sense of responsibility are more successful. Teacher candidates selection process and the appointment process are not eligible for teaching profession understandings because not to allow to recognize the individual characteristics of the teacher candidates. Regardless of the quality of education given to the teacher candidates, teaching profession can be imparted by the personal characteristics of the teacher candidates.

Kaynakça

  • Babadoğan, C.(2009). İngilizce öğretmenlik sertifika program) öğrencilerinin öğrenme tercihleri. İlköğretim Online, 8(2), 520-533, 2009. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Canbulat, M. ve Kutluca Canbulat, A. (2013). Avusturya ve Türkiye’de öğretmen adayı belirleme süreci. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Osmangazi Üniversitesi Eskişehir.
  • Çimer, A.(2010). Öğretmen eğitiminde gelişmeler ve uygulamalar. Eğitim bilimine giriş. içinde (Ed) Nevin Saylan. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Ekici, G. (2013).Öğretmen adaylarının öğrenci başarısından sorumluluk algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim. Cilt:38 Sayı:169
  • Eraslan, A. (2009). Finlandiya’nın PISA’daki başarısının nedenleri: Türkiye için alınacak dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). Cilt 3, Sayı 2, Aralık 2009, sayfa 238-248.
  • Mete, Y.A. (2013). Güney Kore, Japonya, Yeni Zelanda ve Finlandiya’ da öğretmen yetiştirme ve atama politikaları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall 2013, p. 859-878.
  • Okpala, C. O., & Ellis, R. (2005). The perceptions of college students on teacher quality: a focus on teacher qualıfıcatıons. Education, 126(2), 374-383.
  • Özer, B. ve Gelen, İ. (2008).Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl/Year: 2008 ¨ Cilt/Volume: 5 Sayı/Issue: 9
  • Karaman, N .(2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir? Yüksek Lisans Dönem Projesi. Edirne Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı.
  • Karakütük, K. (2006). Eğitimin ekonomik temelleri. (Eğitim bilimine giriş. Ed. Veysel Sönmez). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schröder, C. (2014). Almanya’daki Göç tartışmalarında dil çeşitliliği ve dil. Die Gaste.Sayı:30 Ocak-Şubat 2014
  • Sünbül, A. M. (2001) Bir meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenlik mesleğine Giriş içinde (Edit: Ö. Demirel-Z. Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara Seçkin Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA72DF43CF
Bölüm Articles
Yazarlar

Ayşe Nur Kutluca Canbulat

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Canbulat, A. N. K. (2014). Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Öğretmen Yeterlikleri Ve Öğretmen Adayı Belirleme Sürecine İlişkin Bir Değerlendirme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 1-11. https://doi.org/10.30703/cije.321346

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551