Bu çalışmada, öğretmen adaylarının olası benlikleri ile
öğretme motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
İlişkisel tarama modeli ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu
Ankara’daki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 316 lisans
öğrencisi (255 kadın ve 61 erkek) oluşturmaktadır. Veriler 2016-2017 öğretim
yılı bahar döneminde toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Hamman,
Wang ve Burley (2013) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışmaları
Tatlı-Dalioğlu ve Adıgüzel (2015) tarafından yapılan “Beklenen Olası Öğretmen
Benlikleri Ölçeği” ve “Korkulan Olası Öğretmen Benlikleri Ölçeği” olmak üzere
iki alt ölçekten oluşan “Öğretmen Adayları Olası Benlikleri Ölçeği” ile
Kauffman, Soylu ve Duke (2011) tarafından geliştirilen ve Ayık, Akdemir ve
Seçer (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretme Motivasyonu Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile
sınanmış ve güvenirliği için ise Cronbach alfa katsayıları hesaplanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde Pearson korelasyonu ve çoklu regresyon analizinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda aday öğretmenlerin beklenen olası
benlikleri ile içsel motivasyonları arasındaki ilişkinin orta düzeyde, dışsal
motivasyonları arasındaki ilişkinin ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Korkulan
olası öğretmen beklentileri ile içsel motivasyonları arasında ise düşük düzeyde
bir ilişkinin olduğu ancak dışsal motivasyon ile arasında anlamlı bir ilişkinin
olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca olası öğretmen benliklerinin içsel
ve dışsal öğretme motivasyonları üzerinde önemli bir rol oynadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Olası öğretmen benlikleri beklenen olası öğretmen benlikleri korkulan olası öğretmen benlikleri öğretme motivasyonu aday öğretmen
The aim of the
present study is to investigate the relationship between teacher possible
selves and teaching motivation according to the perceptions of teacher
candidates’. The study, designed as a correlational research, has a total of
316 undergraduate students (255 female and 61 male) studying at a state
university in Ankara. The data were collected through spring semester of
2016-2017 academic year. The data was collected by “New Teacher Possible Selves
Questionnaire” consists of two sub-scales called “Expected Possible Teacher Selves”
and “Feared Possible Teacher Selves” developed by Hamman, Wang and Burley
(2013) and adapted to Turkish by Tatlı-Dalioğlu and Adıgüzel (2015) and
“Teaching Motivation Scale” developed by Kauffman, Soylu and Duke (2011) and
adapted into Turkish by Ayık, Akdemir and Seçer (2015). The construct validity
of the scales used within the study was tested by confirmatory factor analysis
(CFA) and as for the internal reliability, Cronbach alpha coefficients were
calculated. The data were analyzed by utilizing Pearson correlation and
multiple linear regression. The findings were revealed that while the
relationship between expected teacher possible selves and internal motivations
of teacher candidates is moderate and the relationship between external
motivations is low, there is a low level of relationship between the feared
teacher possible selves and internal motivations of teacher candidates but
there is no significant relationship with external motivation. It was also seen
that possible selves of teacher candidates’ is a statistically significant
predictor of their internal and external teaching motivations.
Teacher possible selves expected possible selves feared possible selves teaching motivation teacher candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606