Realistic Mathematics Education (RME), which was developed to remedy learning problems arising from abstract structure of mathematic’s an approach that objectifies mathematics learning with examples from daily life through ensuring active participation of the student in the learning process. The purpose of this study is to determine the general tendencies of domestic studies in the scope of RME approach which showed up about half a century ago and was adopted by many researchers from many countries around the world. For this purpose 101 studies published between 2010 and 2021 were analysed in terms of publication year, purpose, method, sample, sample wide, data collection tools, data analysis methods, mathematics subjects to which GME is applied, obtained results and mathematization process. Accordingly, it was found that the most publications in the field of RME field occurred in 2019, the number of studies carried out with undergraduate students and teachers was relatively high. In this study, it was also determined that the researches made with RME focused on the learning field of numbers, and in particular, fractions came to the fore. It was observed that quantitative research methods were dominant in aforementioned studies and accordingly, the preferred data collection tools were achievement tests and attitude scales. On the other hand, it was seen that the frequency of the studies examining the relationship between RME and academic achievement was high and almost all of these research results reported the positive effect of RME on academic achievement. In addition, it was determined that 73% of the studies used horizontal and vertical mathematization together in accordance with the nature of RME. Furthermore, the results of the study revealed that mathematical literacy, which has a close relationship with RME, and advanced mathematics subjects, applied in real life situations, weren’t studied at the expected level. It has been suggested to carry out studies on mathematical literacy, which can be explained as the mathematical interpretation of real life situations.
Realistic Mathematics Education horizontal mathematization vertical mathematization publication preview form content analysis
Matematiğin soyut yapısından kaynaklanan öğrenme sorunlarına çare olabilmesi için geliştirilen Gerçekçi Matematik Eğitimi (GME) öğrencinin öğrenme sürecine aktif katılımını sağlayarak matematik öğrenimi günlük yaşamdan örneklerle somutlaştıran bir yaklaşımdır. Bu araştırmanın amacı yaklaşık yarım asır önce ortaya çıkan ve dünyanın birçok ülkesindeki araştırmacılarca benimsenen GME yaklaşımı kapsamında Türkiye’de yapılan çalışmaların genel eğilimlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 2010-2021 yılları arasında yayınlanan 101 çalışma; yayın yılı, amaç, yöntem, örneklem, örneklem genişliği, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri, GME’nin uygulandığı matematik konuları, elde edilen sonuçlar ve matematikleştirme süreci boyutlarına göre analiz edilmiştir. Buna göre, GME alanında en çok yayın 2019 yılında gerçekleşirken araştırmalar en çok lisans öğrencileri ve öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada ayrıca, GME ile yapılan araştırmaların Sayılar öğrenme alanında yoğunlaştığı, bu alan özelinde ise kesirlerin öne çıktığı belirlenmiştir. Çalışmalarda nicel araştırma yöntemlerinin baskın olduğu ve buna bağlı olarak tercih edilen veri toplama araçlarının başarı testleri ve tutum ölçekleri olduğu görülmüştür. Diğer yandan GME’nin akademik başarı ile ilişkisini inceleyen çalışmaların frekansının yüksek olduğu ve bu araştırma sonuçlarının neredeyse tamamına yakınının GME’nin akademik başarıya olumlu etkisini bildirdikleri anlaşılmıştır. Ayrıca çalışmaların %73’ünde GME’nin doğasına uygun olarak yatay ve dikey matematikleştirmenin birlikte kullanıldığı belirlenmiştir. Diğer yandan çalışmanın sonuçları, GME ile sıkı ilişkisi olan matematik okuryazarlığı, gerçek yaşam durumlarında uygulama alanı olan ileri matematik konularının beklenilen düzeyde çalışılmadığını ortaya çıkarmıştır. Gerçek yaşam durumlarının matematiksel olarak yorumlanması olarak açıklanabilen matematik okuryazarlığına ilişkin çalışmalar yapılması önerilebilir.
Gerçekçi Matematik Eğitimi yatay matematikleştirme dikey matematikleştirme yayın inceleme formu içerik Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
e-ISSN: 2147-1606