Araştırmanın amacı, yıkıcı doğa olayları konusuna yönelik bir başarı testi geliştirmektir. Bu araştırma bir test geliştirme çalışmasıdır ve araştırma deseni olarak keşfedici sıralı desen kullanılmıştır. İlk olarak alan yazın taraması yapılarak çeşitli kaynaklar incelenmiş, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programındaki kazanımlar Bloom taksonomisine göre sınıflandırılarak belirtke tablosu hazırlanmıştır. Hazırlanan belirtke tablosuna göre çoktan seçmeli 52 soruluk soru havuzu oluşturulmuştur. Testin geçerliliği için hazırlanmış olan sorular alan uzmanlarının görüşüne sunularak soru-kazanım ilişkisi, dil açısından uygunluk, Bloom taksonomisinde yer aldığı basamak ve kapsam açısından incelenmiştir. Gelen görüşler doğrultusunda araştırmacılar tarafından soru benzerliklerine göre gruplandırma yapılarak soru sayısı 25'e düşürülmüştür. Pilot uygulama için örneklemin seçiminde daha önceden konuyu öğrenmiş olma ölçütü dikkate alınarak toplam 134 öğrenciye ulaşılmıştır. Uygulama ardından elde edilen verilere madde analizi ve faktör yapısı için tetrakorik korelasyon analizi yapılmıştır. Madde analizi sonrasında testten bir soru çıkartılarak 24 çoktan seçmeli sorudan oluşan başarı testinin KR20 güvenirlik katsayı değeri 0.76 olarak hesaplanmıştır. Testin 6 faktörlü olduğu, ortalama güçlüğünün 0,62 ve ayırt ediciliğinin 0,46 olduğu belirlenmiştir. Buna göre başarı testinin öğrencilerin yıkıcı doğa olayları konusuna yönelik başarılarını ölçmede geçerli ve güvenilir olduğu, öğrencilerin kazanımlarına ulaşma düzeylerini tespit etmek için öğretmenlere ve araştırmacılara yararlı olacağı düşünülmektedir.
The research aims to develop an achievement test on the Destructive Natural Events. This research is a test development study, and an exploratory sequential design was used as the research design. First, the literature review was conducted, various sources were examined, and the achievements in the science course curriculum were classified according to Bloom's taxonomy. A table of specifications was prepared. A question pool of 52 multiple-choice questions was created according to the prepared table of specifications. The questions prepared for the validity of the test were presented to the opinions of field experts and examined in terms of the question-standards relationship, language suitability, and the level and scope of Bloom's taxonomy. In line with the opinions received, the number of questions was reduced to 25 by grouping them according to question similarities. In the selection of the sample for the pilot application, a total of 134 students were reached by considering the criterion of having previously learned the subject. After the implementation, item analysis and tetrachoric correlation analysis were performed for the factor structure of the data obtained. After the item analysis, one question was removed from the test, and the KR20 reliability coefficient value of the achievement test consisting of 24 multiple-choice questions was calculated as 0.76. It was determined that the test had 6 factors, the average difficulty was 0.62, and the discrimination was 0.46. Accordingly, it is thought that the achievement test is valid and reliable in measuring the success of the students in destructive natural events and will be useful for teachers and researchers in determining the level of students' achievements.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Scale Development, Measurement and Evaluation in Education (Other), Science Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 25, 2025 |
| Publication Date | November 25, 2025 |
| Submission Date | March 4, 2024 |
| Acceptance Date | June 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 |