The objective of this study is to examine the perspectives of educators regarding the Inclusive 21st-Century Skill Model, as outlined by the Presidency of the Board of Education (2023). The research design was grounded in phenomenology, a qualitative research method. The study group comprised nine teachers, and the data were collected using semi-structured interviews. The collected data were subjected to content analysis, which resulted in the identification of themes, categories, and codes. The extant research findings indicate that the provision of 21st-century skills and values to students is conducive to achieving positive results in terms of students, teachers, school administration, parents, and the school environment. Furthermore, the participants asserted the significance of imparting values and skills to students through a collaborative approach, emphasizing that the acquisition of skills alone is insufficient for fostering individuals who contribute positively to society. The Inclusive 21st-Century Skill Model, which was examined within the scope of the research, was found to be applicable across all branches. Considering the findings, the following recommendations have been put forward: Firstly, it is advised that educators undergo personal growth and professional development to ensure they are not left behind in terms of 21st-century competencies. To achieve this, schools should implement initiatives aimed at encouraging teachers to enhance their skills. Secondly, it is recommended that parents become more informed about the 21st-century skills that their children will need to excel in. Schools should therefore organize educational programs designed to enlighten parents on this topic. Finally, schools should strive to transform their physical spaces and learning environments into ones that are equipped with a robust scientific infrastructure, thereby facilitating access to a wide array of multidisciplinary resources.
Bu araştırmanın amacı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2023) tarafından yayınlanan Kapsayıcı 21. Yüzyıl Beceri Modeli'ne ilişkin öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubunu dokuz öğretmenin oluşturduğu araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yapılarak temalara, kategorilere ve kodlara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre 21. yüzyıl becerilerinin ve değerlerin öğrencilere kazandırılmasının öğrenciler, öğretmenler, okul yönetimi, veliler ve okul ortamı açısından olumlu sonuçlar getireceği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca değerler ve becerilerin birlikte ele alınarak öğrencilere aktarılmasının kıymetli olduğu, sadece beceri kazandırmanın topluma faydalı bireyler yetişmesi açısından yarar sağlamayacağı katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen Kapsayıcı 21. Yüzyıl Beceri Modeli'nin bütün branşlarda uygulanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkılarak, öğretmenlerin kendilerini geliştirmeleri ve 21. yüzyıl becerileri açısından öğrencilerin gerisinde kalmamaları adına kişisel gelişim faaliyetleri düzenlenerek teşvik edilmesi, veli eğitim programları düzenlenerek velilerin de 21. yüzyıl becerileri ile ilgili farkındalık sahibi olmasının sağlanması, okul ortamlarının disiplinler arası bilgilere erişim sağlanabilecek bilimsel altyapısı güçlü ortamlara dönüştürülmesi gibi öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | May 8, 2024 |
Acceptance Date | June 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |