Öğrencilerin kavramları kavrama yeteneği, derinlemesine düşünme, kavramlar arasındaki ilişkileri anlama ve bağlantılar kurma becerilerine bağlıdır. Mantıksal düşünme yeteneği, tutum, fiziksel ortam, ihtiyaçlar ve öğretim yaklaşımı gibi faktörler öğrencilerin kavramları öğrenebilmesini etkilemektedir. Araştırma, beşinci sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiş ve bu öğrencilerin sürtünme kuvveti konusundaki kavramsal anlamalarına çevrimiçi Tahmin-Açıklama-Gözlem-Açıklama (TAGA) yönteminin etkisi incelenmiştir. Araştırmada, zayıf deneysel desenlerden tek grup ön test son test deneysel deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Bursa ilinde bulunan bir ortaokulun, 16 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın deneysel uygulaması, pandemi dönemine denk gelen 2021-2022 öğretim yılında çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Kavramsal anlamanın tespiti noktasında veri toplama aracı olarak Sürtünme Kuvveti Kavramsal Anlama Testi adı verilen ölçme aracı kullanılmıştır. Ön test ve son test verilerinin karşılaştırılmasında, non-parametrik istatistiksel yöntemlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Çalışma neticesinde, çevrimiçi eğitim ortamında uygulanan TAGA yönteminin, sürtünme kuvveti konusunda öğrencilerin kavramsal anamalarını iyileştirmede etkili olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, öğrencilerin kavramsal anlama süreçleri için çevrimiçi ortamda uygulanan etkileşimli ve katılımcı öğrenme yaklaşımlarının önemini vurgulamaktadır. Çalışma, uzaktan eğitim uygulamalarının geliştirilmesi için önemli bir referans noktası olabilir.
Çevrimiçi eğitim fen bilimleri dersi kavramsal anlama sürtünme kuvveti tahmin- açıklama-gözlem-açıklama
The ability of students to comprehend concepts is dependent on their capacity to think deeply, understand the relationships between concepts, and make connections. Various factors, such as logical thinking ability, attitude, physical environment, needs, and teaching approach, can affect students' ability to learn concepts. The study focused on fifth-grade students and examined the impact of the online Predict-Explain-Observe- Explain (PEOE) method on their conceptual understanding of friction force. The study employed a pre-test post-test experimental design, which is considered a weak experimental design. The sample of the study consists of 16 fifth grade students of a secondary school in Bursa province. The experimental application of the research was conducted online in the 2021-2022 academic year, which coincided with the pandemic period. A measurement tool called the Friction Force Conceptual Understanding Test was used as a data collection tool to determine conceptual understanding. Wilcoxon Signed Ranks Test, one of the non-parametric statistical methods, was used to compare the pre-test and post-test data. As a result of the study, it was determined that the PEOE method applied in the online education environment was effective in improving students' conceptual understanding of friction force. These findings highlight the importance of interactive and participatory learning approaches applied in an online environment for students' conceptual understanding processes. This study can be an important reference point for the development of distance education applications.
Online education science ınstruction conceptual understanding friction force predict-explain- observe-explain method
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |