Research Article
BibTex RIS Cite

2024 Middle School Turkish Course Curriculum: Teacher Perspectives and Suggestions

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 517 - 531

Abstract

The aim of this study was to determine the views and suggestions of Turkish course teachers regarding the updated Middle School Turkish Course Curriculum of 2024, providing an evaluation of its applicability and effectiveness. The participants consisted of 20 Turkish course teachers working in various provinces of Türkiye during the 2024-2025 academic year. The research was conducted using a qualitative case study design, with semi-structured interview forms employed for data collection. The data were analyzed using content analysis methods, allowing for the identification of themes and subthemes, with findings supported by tables and participant opinions. The findings reflected teachers’ views on topics such as language skills, digital integration, training on the curriculum, and the appropriateness of the curriculum for student levels. While the majority of participants noted that the curriculum equally valued language skills, some expressed concerns that listening and writing skills were somewhat neglected. Digital integration was generally perceived positively; however, technological infrastructure deficiencies were noted as obstacles to implementation. Additionally, teachers emphasized that the training provided regarding the curriculum was insufficient and that challenges would be encountered concerning its applicability. Overall, the content of the curriculum was generally evaluated positively, though some teachers found it to be overly demanding. In conclusion, teachers believe that various aspects of the program need improvement.

References

  • Aktaş, E. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programındaki okuma kazanımlarının yaratıcı okumaya uygunluğu. Journal of History School, 52, 1758-1784.
  • Altunkeser, F., & Coşkun, İ. (2018). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695
  • Aslan, M., & Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 7(1), 528-547.
  • Aydın, E. (2017). Türkçe dersi öğretim programlarının (2015 ve 2017) değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(28), 41-66.
  • Bağcı Ayrancı, B., & Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 5(7), 119-130. doi: 10.18033/ijla.3793
  • Banaz, E. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programının dijital okuryazarlık açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 279-290.
  • Barası, M. & Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 10(15), 137-158. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8817
  • Bıçak, N. & Alver, M. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2480-2501.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri öğrenme sanatı (17. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Engin, A. O. & Arslan, A. (2019). 5. Sınıf Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Gaziantep ili örneklemi). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 19-39.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Journal of International Social Research, 1(4), 182-202.
  • Erdamar, G., & Barası, M. (2021). 21. Yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. & Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programındaki yazma öğrenme alanının etkililiğinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 1135-1173.
  • Güven, A. Z. (2011). İlköğretim II. Kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Güzel, A., & Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe dersi öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar)”na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52. https://doi.org/10.16916/aded.16019
  • Karadağ, Ö. (2012). Anlama becerileri açısından Türkçe dersi öğretim programına (6, 7, 8. sınıflar) eleştirel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 97-110.
  • Kaya, M. & Aydın, E. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. Harran Maarif Dergisi, 9(1), 108-146. doi: 10.22596/hej.1482003.
  • Kaya, M. & Kayman, F. (2021). Türkçe dersi öğretim programlarının halk bilimi unsurları açısından değerlendirilmesi. M. Öztürk & İ. Polat (Ed.), Yılmaz Önay armağan kitabı içinde (s. 367-384). Kitabevi Yayınları.
  • Kayman, F. & Elkatmış, V. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö15), 19-37.
  • Kurudayıoğlu, M., & Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • MEB (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Türkiye yüzyılı maarif modeli. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Memiş, M. & Kalyoncu, M. R. (2024). 2024 Türkçe Öğretim Programı ile 2019 Türkçe Öğretim Programı’nın karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language Academy, 12(2), 176-199.
  • Menteşe, H., & Gündoğdu, K. (2016). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 1723-1752.
  • Susar Kırmızı, F. & Akkaya, N. (2010). Yeni Türkçe dersi öğretim programının uygulamasına ilişkin olarak branş öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 33-47.
  • Susar Kırmızı, F., & Yurdakal, İ. H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na ilişkin görüşleri. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3.Baskı). Nobel Yayınları.
  • Walsh, T. (2016). 100 years of primary curriculum development and implementation in Ireland: a tale of a swinging pendulum, Irish Educational Studies, 1-16. DOI: 10.1080/03323315.2016.1147975
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K., Kandemir, E., Çınar, Z. & Durak, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(2), 135-154.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. Temel Eğitim Dergisi (Journal of Primary Education), 24, 76-88.

2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı: Öğretmen Görüşleri ve Öneriler

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 517 - 531

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 2024 yılında güncellenen Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı hakkında Türkçe öğretmenlerinin görüş ve önerilerini belirleyerek programın uygulanabilirliği ve etkinliği üzerine bir değerlendirme sunmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan toplam 20 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma, nitel yöntemlerden durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiş olup verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek temalar ve alt temalar belirlenmiş, bulgular tablolar ve katılımcı görüşleriyle desteklenmiştir. Bulgular; dil becerileri, dijital entegrasyon, program eğitimleri ve programın öğrenci seviyesine uygunluğu gibi konularda öğretmen görüşlerini yansıtmaktadır. Katılımcıların çoğu programın dil becerilerine eşit önem verdiğini belirtirken bazıları dinleme ve yazma becerilerinin geri planda kaldığını düşünmektedir. Dijital entegrasyonun genel olarak olumlu karşılandığı, ancak teknolojik altyapı eksikliklerinin uygulamayı zorlaştırdığı ifade edilmiştir. Ayrıca, öğretmenler programla ilgili verilen eğitimlerin yetersiz olduğunu ve programın uygulanabilirliği konusunda zorluklar yaşanacağını vurgulamışlardır. Programın içeriği ise genellikle olumlu değerlendirilmiş, ancak bazı öğretmenler içeriği ağır bulmuştur. Sonuç olarak, öğretmenler programın çeşitli yönlerinin iyileştirilmesi gerektiğini düşünmektedir.

References

  • Aktaş, E. (2021). 2019 Türkçe dersi öğretim programındaki okuma kazanımlarının yaratıcı okumaya uygunluğu. Journal of History School, 52, 1758-1784.
  • Altunkeser, F., & Coşkun, İ. (2018). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695
  • Aslan, M., & Atik, U. (2018). 2015 ve 2017 ilkokul Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 7(1), 528-547.
  • Aydın, E. (2017). Türkçe dersi öğretim programlarının (2015 ve 2017) değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(28), 41-66.
  • Bağcı Ayrancı, B., & Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 5(7), 119-130. doi: 10.18033/ijla.3793
  • Banaz, E. (2024). 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe dersi öğretim programının dijital okuryazarlık açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 279-290.
  • Barası, M. & Erdamar, G. (2021). 2018 ortaokul Türkçe dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi: Öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 222-242. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-851474
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 10(15), 137-158. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8817
  • Bıçak, N. & Alver, M. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2480-2501.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Siyasal Kitapevi.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri öğrenme sanatı (17. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Engin, A. O. & Arslan, A. (2019). 5. Sınıf Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Gaziantep ili örneklemi). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 19-39.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Journal of International Social Research, 1(4), 182-202.
  • Erdamar, G., & Barası, M. (2021). 21. Yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. & Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programındaki yazma öğrenme alanının etkililiğinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(4), 1135-1173.
  • Güven, A. Z. (2011). İlköğretim II. Kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Güzel, A., & Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe dersi öğretim programı (6, 7, 8. sınıflar)”na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52. https://doi.org/10.16916/aded.16019
  • Karadağ, Ö. (2012). Anlama becerileri açısından Türkçe dersi öğretim programına (6, 7, 8. sınıflar) eleştirel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 97-110.
  • Kaya, M. & Aydın, E. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. Harran Maarif Dergisi, 9(1), 108-146. doi: 10.22596/hej.1482003.
  • Kaya, M. & Kayman, F. (2021). Türkçe dersi öğretim programlarının halk bilimi unsurları açısından değerlendirilmesi. M. Öztürk & İ. Polat (Ed.), Yılmaz Önay armağan kitabı içinde (s. 367-384). Kitabevi Yayınları.
  • Kayman, F. & Elkatmış, V. (2024). 2019 Türkçe dersi öğretim programı ile 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö15), 19-37.
  • Kurudayıoğlu, M., & Soysal, T. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 483-496.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • MEB (2024). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programı (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Türkiye yüzyılı maarif modeli. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Eğitim ve Bilim, 33(150), 64-73.
  • Memiş, M. & Kalyoncu, M. R. (2024). 2024 Türkçe Öğretim Programı ile 2019 Türkçe Öğretim Programı’nın karşılaştırmalı incelenmesi. International Journal of Language Academy, 12(2), 176-199.
  • Menteşe, H., & Gündoğdu, K. (2016). Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 1723-1752.
  • Susar Kırmızı, F. & Akkaya, N. (2010). Yeni Türkçe dersi öğretim programının uygulamasına ilişkin olarak branş öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 33-47.
  • Susar Kırmızı, F., & Yurdakal, İ. H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na ilişkin görüşleri. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3.Baskı). Nobel Yayınları.
  • Walsh, T. (2016). 100 years of primary curriculum development and implementation in Ireland: a tale of a swinging pendulum, Irish Educational Studies, 1-16. DOI: 10.1080/03323315.2016.1147975
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K., Kandemir, E., Çınar, Z. & Durak, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 5(2), 135-154.
  • Yurdakal, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli: 2024 ilkokul Türkçe dersi öğretim programının (1, 2, 3 ve 4. sınıflar) incelenmesi. Temel Eğitim Dergisi (Journal of Primary Education), 24, 76-88.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Research Article
Authors

Faruk Kayman 0000-0002-7917-7188

Haydar Özdemir 0000-0001-8621-7988

Early Pub Date June 20, 2025
Publication Date
Submission Date October 15, 2024
Acceptance Date December 13, 2024
Published in Issue Year 2025Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Kayman, F., & Özdemir, H. (2025). 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı: Öğretmen Görüşleri ve Öneriler. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(2), 517-531. https://doi.org/10.30703/cije.1567388

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education