Research Article
BibTex RIS Cite

STEM Eğitiminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerine Etkisi

Year 2024, Volume: 13 Issue: 1, 181 - 196, 27.03.2024

Abstract

Bu araştırmada STEM Eğitiminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmaya 4. sınıfa devam eden 22 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma eğitim fakültesi bünyesinde Okul Öncesi Öğretmenliği bölümünde açılmış olan STEM Eğitimi seçmeli dersi bünyesinde yürütülmüştür. Araştırmada karma araştırma yöntem kullanılmıştır. Açıklayıcı karma desenin kullanıldığı araştırmada nicel veriler, Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği ile toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda; STEM Eğitiminin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri üzerine olumlu etkisinin olduğu ve yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirdiği saptanmıştır. STEM Eğitimi ile basit malzemelerle makine, robot ve araç üretmelerinin onların çevrelerindeki malzemeleri farklı gözle görmelerine ve yeni şeyler öğrenme ve üretme isteklerine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca öz yönetimli öğrenmeye katkı sağladığı, keşfetme ve araştırma yapmaya isteklerini artırdığı, yaparak yaşayarak öğrenme becerilerini harekete geçirdiği belirtilmiştir. Etkinlikleri yaparken zevk aldıklarını ve bunun da bilgiyi kalıcı hale getirdiğini, ileride eğlenceli ve kalıcı öğrenme ortamları oluşturmak adına derslerinde bu etkinlikleri kullanma isteklerini oluşturduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Akbaş, O. ve Özdemir, S. M. (2002). Avrupa Birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155(156), 112-126.
  • Altun, Yalçın, S. (2019). The effect of ıntegrated STEM education on teachers and the opinions of teachers. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(20): 948-963.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. and Fidan, T. (2018). Validity and Reliability In Qualitative Research: A Theoretical Analysis. YYU Journal of Education Faculty, 15(1), 37-75.
  • Arcagök, S. and Şahin, Ç. (2014). Examınatıon of the teachers’ lıfelong learnıng competences levels ın terms of some varıables. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 394-417.
  • Aspin, D. N. and Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Jorunal of Lifelong Education, 19(1), 2-19.
  • Aydogan Yenmez, A., Gökce, S., Aydede, M.N. and Çelik,T. (2021). Investigation of pre-servicenteachers' awareness of STEM and STEM teaching intention. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(1). 250-260.
  • Azamet, C. ve Altun Yalçın, S. (2020). Basit malzemelerle yapılan STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutumları açısından incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(39), 2455-2471.
  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye'de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 139-173.
  • Becker, K. and Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary meta-analysis. Journal of STEM Education, 12(5), 23- 37.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Observation. Research methods in education, 6, 396-412.
  • Çakır, Z. and Yalçın, S. A. (2020). Pre-school teacher candidates' views on STEM applications based on Montessori approach. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(3), 344-368.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A. and Yalçın, P. (2019). Investigation of the effects of pre-school teacher candidates creativity skills on Montessori Approach Based STEM effectiveness. Journal of the International Scientific Research, 4(2), 392-409.
  • Çakır, Z., and Yalçın, S.A. (2022). The effect of the Montessori approach-based stem activities on the pre-school pre-service teachers’ lifelong learning. Pamukkale University Journal of Education, 56, 66-96.doi:10.9779 pauefd.1022966.
  • Çalik, H. (2020). The effects of stem activities and stem-based robotic activities on hypothetical-creative reasoning, lifelong learning and constructivist learning development of prospective science teachers. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü , TURKEY.
  • Çetin, A. and Kahyaoğlu, M. (2018). The effects of STEM based activities on pre-service science teachers attitudes towards science, mathematics, engineering and technology, and 21. century Skill. Ekev Akademi Dergisi, 22 (75), 15-28.
  • Çevik, M., Danıştay, A. and Yağcı, A. (2017). Evaluation of STEM (science – technology – engineering – mathematics) awareness of secondary school teachers with various variables. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çiftçi, A. and Topçu, M. S. (2021). Mental models and opınıons of pre-servıce preschool teachers about STEM educatıon. Milli Eğitim Dergisi, 50 (231), 41-65. DOI: 10.37669/milliegitim.719596.
  • Demirel, M. (2009, May). Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. In 9th International Educational Technology Conference (IETC2009).
  • Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Domik, G., and Fischer, G. (2011). Transdisciplinary collaboration and lifelong learning: Fostering and supporting new learning opportunities. In Rainbow of computer science (pp. 129-143). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Erol, A. (2021). Stem öğretmen eğitiminin erken çocukluk öğretmenlerine yansımaları. Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dali Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dali.
  • Epçaçan, C. (2013). An example study about level of handlıng lıfelong learnıng skılls ın textbooks. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11).
  • European Commission (2000). A Memorandum on Lifelong Learning. Erişim: https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf
  • Fischer, G. (2000). Lifelong learning—more than training. Journal of Interactive Learning Research, 11(3), 265-294.
  • Ellis, A. K., and Fouts, J. T. (2001). Interdisciplinary curriculum: The research base. Music Educators Journal, 87(5), 22-22.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. 12.08.2021 Retrived from: Http://www.johnlpryor.com/JP_Digital_Portfolio/EDU_7901_files/EDU%207901%20Data%20Definitions.pdf
  • Garner, L. H. (2002). Education for the Twenty-first Century: Leadership for Globalization. Iowa: Second Korea-U.S. Forum.
  • George, D., and Mallery, P. (2001). SPSS for windows: 10.0 update. Massachusetts: Allyn and Bacon, 84-87.
  • Göksan, T. S., Uzundurukan, S. ve Keskin, S. N. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve avrupa birliği'nin yaşam boyu öğrenme programlari. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 143.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Gvaramadze, I. (2007). Adult Participation in Lifelong Learning. International Journal of Learning, 14(5).
  • İncik Yalçın, E. (2020). Investıgatıon of the relatıonshıp between teachers' lıfelong learnıng tendencıes and 21st century teacher skılls. Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 20 (2), 1099-1112.
  • İzci,E. and Koç, S. (2012). The evaluatıon of the teacher candıdates’ vıews on the lıfe long learnıng. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 101-114.
  • Kara, Y. (2018). Fen bilgisi öğretmeni adaylarının STEM atölyesi üzerine görüşlerinin belirlenmesi. International Conference on Education Research and Technologies. http://acikerisim.bartin.edu.tr/bitstream/handle/11772/1644/2018%20Edurest%20workshop.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • Kazu, İ. Y. and Erten, P. (2016). Teachers’ lifelong learning competencies. Elementary Education Online, 15(3): 838-854
  • Kozikoğlu, İ., and Altunova, N. (2018). The Predictive Power of Prospective Teachers’ Self-efficacy Perceptions of 21st Century Skills for Their Lifelong Learning Tendencies. Journal of Higher Education and Science, (3), 522-531.
  • Knapper, C., and Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. Psychology Press.
  • Meral, M. ve Altun Yalçın, S. (2019). STEM Eğitiminin sınıf öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin tutumları üzerine etkisi ve öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 5(50), 6649-6660.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), (1996). Lifelong learning for all: Meeting of the education committee at ministerial level. Paris, France:Organisation for Economic Co-operation and Development. Partnership for 21st Century Skills: The intellectual and policy foundations of the 21st century skills framework (n.d.). Retrieved December 19, 2011 from http://route21.p21.org/images/stories/epapers/skills_foundations_final.pdf
  • Polat, Coşkun ve Odabaş, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: bilgi okuryazarlığı. In Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya (Turkey), 27-30 March.
  • Rausch, A.S. (2003). A case study of lifelong learning in Japan: objectives, curriculum, accountability, and visibility. International Journal of Lifelong Education. 22 (5): 518-532.
  • Reinsch, E. (2007). The relationship among lifelong learning, emotional intelligence and life satisfaction for adults 55 years of age or older. Unpublished doctorate thesis, University of Illinois, ABD.
  • Samur, E. and Altun Yalçın, S. (2021). The Effect Of Stem Actıvıtıes On Reflectıve Thınkıng Skılls Of Preschool Teachers. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1): 65-76.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Selvi, K. (2011). Teachers’ lifelong learning competencies. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Dergisi, 1 (1), 61-69.
  • Shuman, L. J., Besterfield‐Sacre, M., and McGourty, J. (2005). The ABET “professional skills”—Can they be taught? Can they be assessed?. Journal of engineering education, 94(1), 41-55.
  • Takemata, K., Nakamura, S., Minamide, A., and Tanaka, Y. (2011). Design of lifelong learning program with regional collaboration. Internship for high school students, INNOVATION, 3-11.
  • Teddlie, C., and Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: A typology with examples. Journal of mixed methods research, 1(1), 77-100.
  • The World Bank (2003). Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for Developing Countries. The World Bank, Washington D.C.
  • Thi Per, H. L., Tran, T., Phuong, T. T., Tuyet, T.L.T., Huy, H.L. and Thi, T.V. (2021Two decades of secondary school STEM education research (2000–2020): Bibliometrics analysis in the Scopus database. Education Science,11, 353.
  • Ulutaşdemir, N., Tabak, S., Deveci, E. ve Öztürk, E. (2011). Türkiye'deki üniversitelerde yaşam boyu öğrenim. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler Ve Sorunlar, S.3, Ss.2225-2231. İstanbul.
  • Uyanık Balat, G. ve Günşen, G., (2017). Okul Öncesi Dönemde STEM Yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., and De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72, 577-588.
  • Yaman, F., and Yazar, T. (2015). Investigating of lifelong learning tendency of teachers (the example of Diyarbakır). Kastamonu Education Journal, 23(4), 1553-1566.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, Z. (2015). Sınıf öğretmenlerin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Yılmaz, M.(2016). Examınatıon of teachers’ lıfelong learnıng tendencıes. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 13 (35), 253-262.
  • Yu, C. H. (2009). Book review: Creswell, J., and Plano Clark, V.(2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand oaks, CA: sage. Organizational Research Methods, 12(4), 801-804.

The Effect of STEM Education on the Pre-school Pre-service Teachers’ Lifelong Learning Tendencies

Year 2024, Volume: 13 Issue: 1, 181 - 196, 27.03.2024

Abstract

The research aims to explore the effect of STEM education on pre-service teachers' lifelong learning tendencies. 22 pre-service teachers studying in the 4th grade participated in the research. The research was carried out within the scope of the STEM education elective course given in the pre-school teaching department in the faculty of education. A methods approach was employed in the research. In the research, in which the explanatory mixed design was applied, the quantitative data were collected with the Lifelong Learning Tendency Scale. Qualitative data were obtained with a semi-structured interview form. At the end of the study, it was determined that STEM education had a positive effect on the pre-service teachers' lifelong learning tendencies and developed their lifelong learning skills. It was found, with STEM education, that producing machines, robots, and vehicles with simple materials contributed to their seeing the materials around them with different eyes and their desires to learn and produce new things. It was also stated that they contributed to self-directed learning, increased their willingness to explore and research, and activated their learning by doing and experiencing skills. It was concluded that they enjoyed doing the activities, which made the information permanent and created their desire to use these activities in their lessons in order to create fun and permanent learning environments in the future.

References

  • Akbaş, O. ve Özdemir, S. M. (2002). Avrupa Birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155(156), 112-126.
  • Altun, Yalçın, S. (2019). The effect of ıntegrated STEM education on teachers and the opinions of teachers. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(20): 948-963.
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. and Fidan, T. (2018). Validity and Reliability In Qualitative Research: A Theoretical Analysis. YYU Journal of Education Faculty, 15(1), 37-75.
  • Arcagök, S. and Şahin, Ç. (2014). Examınatıon of the teachers’ lıfelong learnıng competences levels ın terms of some varıables. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 394-417.
  • Aspin, D. N. and Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Jorunal of Lifelong Education, 19(1), 2-19.
  • Aydogan Yenmez, A., Gökce, S., Aydede, M.N. and Çelik,T. (2021). Investigation of pre-servicenteachers' awareness of STEM and STEM teaching intention. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(1). 250-260.
  • Azamet, C. ve Altun Yalçın, S. (2020). Basit malzemelerle yapılan STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutumları açısından incelenmesi. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(39), 2455-2471.
  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye'de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 139-173.
  • Becker, K. and Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary meta-analysis. Journal of STEM Education, 12(5), 23- 37.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Observation. Research methods in education, 6, 396-412.
  • Çakır, Z. and Yalçın, S. A. (2020). Pre-school teacher candidates' views on STEM applications based on Montessori approach. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(3), 344-368.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A. and Yalçın, P. (2019). Investigation of the effects of pre-school teacher candidates creativity skills on Montessori Approach Based STEM effectiveness. Journal of the International Scientific Research, 4(2), 392-409.
  • Çakır, Z., and Yalçın, S.A. (2022). The effect of the Montessori approach-based stem activities on the pre-school pre-service teachers’ lifelong learning. Pamukkale University Journal of Education, 56, 66-96.doi:10.9779 pauefd.1022966.
  • Çalik, H. (2020). The effects of stem activities and stem-based robotic activities on hypothetical-creative reasoning, lifelong learning and constructivist learning development of prospective science teachers. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü , TURKEY.
  • Çetin, A. and Kahyaoğlu, M. (2018). The effects of STEM based activities on pre-service science teachers attitudes towards science, mathematics, engineering and technology, and 21. century Skill. Ekev Akademi Dergisi, 22 (75), 15-28.
  • Çevik, M., Danıştay, A. and Yağcı, A. (2017). Evaluation of STEM (science – technology – engineering – mathematics) awareness of secondary school teachers with various variables. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çiftçi, A. and Topçu, M. S. (2021). Mental models and opınıons of pre-servıce preschool teachers about STEM educatıon. Milli Eğitim Dergisi, 50 (231), 41-65. DOI: 10.37669/milliegitim.719596.
  • Demirel, M. (2009, May). Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. In 9th International Educational Technology Conference (IETC2009).
  • Diker Coşkun, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Domik, G., and Fischer, G. (2011). Transdisciplinary collaboration and lifelong learning: Fostering and supporting new learning opportunities. In Rainbow of computer science (pp. 129-143). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Erol, A. (2021). Stem öğretmen eğitiminin erken çocukluk öğretmenlerine yansımaları. Doktora Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dali Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dali.
  • Epçaçan, C. (2013). An example study about level of handlıng lıfelong learnıng skılls ın textbooks. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11).
  • European Commission (2000). A Memorandum on Lifelong Learning. Erişim: https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf
  • Fischer, G. (2000). Lifelong learning—more than training. Journal of Interactive Learning Research, 11(3), 265-294.
  • Ellis, A. K., and Fouts, J. T. (2001). Interdisciplinary curriculum: The research base. Music Educators Journal, 87(5), 22-22.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. 12.08.2021 Retrived from: Http://www.johnlpryor.com/JP_Digital_Portfolio/EDU_7901_files/EDU%207901%20Data%20Definitions.pdf
  • Garner, L. H. (2002). Education for the Twenty-first Century: Leadership for Globalization. Iowa: Second Korea-U.S. Forum.
  • George, D., and Mallery, P. (2001). SPSS for windows: 10.0 update. Massachusetts: Allyn and Bacon, 84-87.
  • Göksan, T. S., Uzundurukan, S. ve Keskin, S. N. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve avrupa birliği'nin yaşam boyu öğrenme programlari. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 143.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. (2012). Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Gvaramadze, I. (2007). Adult Participation in Lifelong Learning. International Journal of Learning, 14(5).
  • İncik Yalçın, E. (2020). Investıgatıon of the relatıonshıp between teachers' lıfelong learnıng tendencıes and 21st century teacher skılls. Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 20 (2), 1099-1112.
  • İzci,E. and Koç, S. (2012). The evaluatıon of the teacher candıdates’ vıews on the lıfe long learnıng. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 101-114.
  • Kara, Y. (2018). Fen bilgisi öğretmeni adaylarının STEM atölyesi üzerine görüşlerinin belirlenmesi. International Conference on Education Research and Technologies. http://acikerisim.bartin.edu.tr/bitstream/handle/11772/1644/2018%20Edurest%20workshop.pdf?sequence=1veisAllowed=y
  • Kazu, İ. Y. and Erten, P. (2016). Teachers’ lifelong learning competencies. Elementary Education Online, 15(3): 838-854
  • Kozikoğlu, İ., and Altunova, N. (2018). The Predictive Power of Prospective Teachers’ Self-efficacy Perceptions of 21st Century Skills for Their Lifelong Learning Tendencies. Journal of Higher Education and Science, (3), 522-531.
  • Knapper, C., and Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. Psychology Press.
  • Meral, M. ve Altun Yalçın, S. (2019). STEM Eğitiminin sınıf öğretmeni adaylarının mesleklerine ilişkin tutumları üzerine etkisi ve öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri. International Social Sciences Studies Journal, 5(50), 6649-6660.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), (1996). Lifelong learning for all: Meeting of the education committee at ministerial level. Paris, France:Organisation for Economic Co-operation and Development. Partnership for 21st Century Skills: The intellectual and policy foundations of the 21st century skills framework (n.d.). Retrieved December 19, 2011 from http://route21.p21.org/images/stories/epapers/skills_foundations_final.pdf
  • Polat, Coşkun ve Odabaş, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: bilgi okuryazarlığı. In Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, Antalya (Turkey), 27-30 March.
  • Rausch, A.S. (2003). A case study of lifelong learning in Japan: objectives, curriculum, accountability, and visibility. International Journal of Lifelong Education. 22 (5): 518-532.
  • Reinsch, E. (2007). The relationship among lifelong learning, emotional intelligence and life satisfaction for adults 55 years of age or older. Unpublished doctorate thesis, University of Illinois, ABD.
  • Samur, E. and Altun Yalçın, S. (2021). The Effect Of Stem Actıvıtıes On Reflectıve Thınkıng Skılls Of Preschool Teachers. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1): 65-76.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • Selvi, K. (2011). Teachers’ lifelong learning competencies. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Dergisi, 1 (1), 61-69.
  • Shuman, L. J., Besterfield‐Sacre, M., and McGourty, J. (2005). The ABET “professional skills”—Can they be taught? Can they be assessed?. Journal of engineering education, 94(1), 41-55.
  • Takemata, K., Nakamura, S., Minamide, A., and Tanaka, Y. (2011). Design of lifelong learning program with regional collaboration. Internship for high school students, INNOVATION, 3-11.
  • Teddlie, C., and Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: A typology with examples. Journal of mixed methods research, 1(1), 77-100.
  • The World Bank (2003). Lifelong Learning in the Global Knowledge Economy: Challenges for Developing Countries. The World Bank, Washington D.C.
  • Thi Per, H. L., Tran, T., Phuong, T. T., Tuyet, T.L.T., Huy, H.L. and Thi, T.V. (2021Two decades of secondary school STEM education research (2000–2020): Bibliometrics analysis in the Scopus database. Education Science,11, 353.
  • Ulutaşdemir, N., Tabak, S., Deveci, E. ve Öztürk, E. (2011). Türkiye'deki üniversitelerde yaşam boyu öğrenim. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler Ve Sorunlar, S.3, Ss.2225-2231. İstanbul.
  • Uyanık Balat, G. ve Günşen, G., (2017). Okul Öncesi Dönemde STEM Yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
  • Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., and De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72, 577-588.
  • Yaman, F., and Yazar, T. (2015). Investigating of lifelong learning tendency of teachers (the example of Diyarbakır). Kastamonu Education Journal, 23(4), 1553-1566.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, Z. (2015). Sınıf öğretmenlerin yaşam boyu öğrenmeye yönelik yeterlik algıları ve görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Yılmaz, M.(2016). Examınatıon of teachers’ lıfelong learnıng tendencıes. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 13 (35), 253-262.
  • Yu, C. H. (2009). Book review: Creswell, J., and Plano Clark, V.(2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand oaks, CA: sage. Organizational Research Methods, 12(4), 801-804.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Research Article
Authors

Sema Altun Yalçın 0000-0001-6349-2231

Zehra Çakır 0000-0003-4585-8214

Paşa Yalçın 0000-0002-8085-7914

Publication Date March 27, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Altun Yalçın, S., Çakır, Z., & Yalçın, P. (2024). The Effect of STEM Education on the Pre-school Pre-service Teachers’ Lifelong Learning Tendencies. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(1), 181-196.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education