The aim of this study was to investigate acquisitions in the Turkish primary and secondary schools’ current mathematics curriculum through learning trajectories in the context of length measurement. In this qualitative study, we used document analysis as a research method (Bowen, 2009). We analyzed primary and secondary school’s curriculum descriptively through learning trajectories levels. Document analysis of the curriculum highlighted that the general order of the acquisitions was suitable to the learning trajectory in terms of length measurement. Our analysis also showed that the most frequent level was the “length measurer” level, and all the acquisitions from the sixth, seventh and eighth grades fit in the “abstract length measurer” level. Findings also showed some missing levels which were not included in the curriculum. Some were the initial levels- presumably present in kindergarten, but others were more advanced levels. The probable outcomes of these gaps are discussed in the study. Based on the findings and the limitations of the study, some suggestions were made for future research.
Mathematics education, geometry education, curriculum, length measurement, learning trajectory
Bu çalışmanın amacı, güncel Matematik Dersi Öğretim Programında yer alan uzunluk ölçme kazanımlarını öğrenme rotalarına göre incelemektir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman incelemesi yöntemi (Bowen, 2009) kullanılmıştır. Çalışmada güncel ilkokul ve ortaokul matematik öğretim programı doküman olarak incelenmiştir. Öğretim programında yer alan uzunluk ölçme kazanımları öğrenme rotaları çerçevesinde betimsel olarak analiz edilmiştir. Veri analizinden elde edilen bulgular, öğretim programında uzunluk ölçme ile ilgili kazanımların, öğrenme rotalarında varsayılan gelişime genel olarak uygun şekilde sıralandığını göstermiştir. Analizler ayrıca öğretim programında sayıca en fazla “uzunluk ölçme” seviyesinden kazanımların bulunduğunu; altı, yedi ve sekizinci sınıf kazanımlarının ise tamamının “soyut uzunluk ölçme” seviyesinde olduğunu göstermiştir. Ancak öğretim programında bazı seviyelere dönük kazanımlara yer verilmediği görülmüştür. Programda yer verilmeyen kazanımların muhtemelen ana sınıfında geçilen, öğrenme rotalarındaki ilk seviyeler olduğu; ancak diğerlerinin ise daha ileri seviyelerde olduğu görülmüştür. Eksik olan bu seviyelerin öğrenme üzerindeki muhtemel sonuçları tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors |
|
Publication Date | September 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 12 Issue: 3 |