This study aimed to determine the opinions of high school students on difficulties they faced as they were learning English and examining these opinions within the framework of some variables. It is a fact that some factors such as age can affect the level and type of difficulty that are experienced. Thus, it was searched that if the factors of gender, grade and parents’ education level were related to the difficulties that English learners encountered. A descriptive survey study was conducted. The participants of the study were 305 high school students who enrolled in different high schools in Türkiye. In order to collect data, English Language Learning Difficulties Scale (ELLDS), which was developed by Mehdiyev, Uğurlu and Usta (2017) was used. Data analysis was performed on an R program. The total score of ELLDS and its sub-factors of Interest-Willingness (IW), Practice (P), Setting-Material (SM), and Social Opportunities (SO) were dependent variables, while gender, grade level, mother's education, and father's education were independent variables. The findings showed that the difficulties did not show significant differences according to gender and fathers’ education level. On the other hand, grade level of students and mothers’ education level were found to be related with the difficulties that the high school students encountered in English language learning.
Bu araştırma, lise öğrencilerinin İngilizce öğrenirken karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşlerini belirlemeyi ve bu görüşleri bazı değişkenler çerçevesinde incelemeyi amaçlamıştır. Bazı değişkenlerin yaşanan zorluğun seviyesi ve türünü etkileyebileceği bir gerçektir. Bu nedenle bu çalışmada cinsiyet, sınıf ve anne-baba eğitim düzeyi faktörlerinin İngilizce öğrenenlerin karşılaştıkları güçlüklerle ilişkili olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaçla, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Türkiye'de farklı liselere devam eden 305 lise öğrencisidir. Verilerin toplanmasında Mehdiyev, Uğurlu ve Usta (2017) tarafından geliştirilen İngilizce Öğrenme Güçlükleri Ölçeği (İÖGÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi bir R programında yapılmıştır. İÖGÖ toplam puanı ile İlgi-İsteklilik, Uygulama, Ortam-Materyal ve Sosyal İmkânlar alt faktörleri bağımlı değişkenler iken cinsiyet, sınıf düzeyi, annenin eğitimi ve babanın eğitimi bağımsız değişkenlerdir. Bulgular, güçlüklerin cinsiyete ve baba eğitim seviyesine göre değişmediğini göstermiştir. Öte yandan, sınıf düzeyi ve anne eğitim seviyesi ile algılanan güçlük düzeyi arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyet ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılıklar gösterirken öğrencilerin sınıf düzeyi ve anne eğitim düzeyi lise öğrencilerinin İngilizce öğrenmede karşılaştıkları güçlüklerle ilişkili bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 12 Issue: 1 |