In this study, it was aimed to reveal the views of preservice elementary mathematics teachers towards distance education in the process of Covid-19 pandemic that affected all over the world.In the study, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used.The participants of the study are 38 preservice elementary mathematics teachers at the education faculty of a state university in Central Anatolia Region. A questionnaire consisting of six open-ended questions was prepared in order to determine the opinions of pre-service teachers on distance education in the Covid-19 pandemic process; the form was sent to preservice teachers via e-mail. The data obtained were analyzed with the content analysis technique. According to the results obtained from the research; preservice teachers find distance education useful in terms of being able to follow the lessons at the desired time and place, monitor the repetition of the lessons as often as desired, reduce the fear of catching the virus, minimize economic needs, and ensure the continuity of education. However, according to preservice teachers, the negative aspects of distance education; low motivation, limitation of face-to-face communication, infrastructure problems, difficulties in accessing technological tools, and problems arising during the course process and evaluation. The preservice teachers generally found the performances of the lecturers who gave the lessons in the process successful. The suggestions offered to increase the effectiveness of the distance education process are primarily the synchronous processing of the lessons and the necessity of attendance. Finally, while the preservice elementary mathematics teachers stated that in the future of mathematics education, distance education can be included with a complementary role; the common view is that distance education cannot replace face-to-face education in mathematics education.
Bu çalışmada, tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemi sürecinde, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenografik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 38 ilköğretim matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının Covid-19 pandemi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşlerini belirleyebilmek adına, altı açık uçlu sorudan oluşan bir anket formu hazırlanmış; form öğretmen adaylarına mail yoluyla iletilmiştir. Elde edilen verilen veriler içerik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmen adayları, derslerin istenilen zaman ve mekanda takip edilebilmesi, derslerin istenilen sıklıkta tekrarının izlenebilmesi, virüse yakalanma korkusunu azaltması, ekonomik ihtiyaçları aza indirgemesi ve eğitimin devamlılığını sağlaması yönleriyle uzaktan eğitimi faydalı bulmaktadır. Bununla birlikte, öğretmen adaylarına göre uzaktan eğitimin olumsuz yönleri; motivasyonu düşürmesi, yüz-yüze iletişimi sınırlandırması, alt yapı problemlerinin olması, teknolojik araçlara ulaşmadaki sıkıntılar ile ders süreci ve değerlendirmede ortaya çıkan sorunlardır. Öğretmen adayları genel olarak süreç içerisinde öğretim elemanlarının ders anlatımlarını anlaşılır ve derste kullandıkları materyalleri yeterli bulmuştur. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinin etkinliğini artırmak adına sundukları öneriler ise öncelikli olarak derslerin senkron işlenmesi ve devam zorunluluğunun olmasıdır. Son olarak öğretmen adayları, matematik eğitiminin geleceğinde bir tamamlayıcı rolle uzaktan eğitime yer verilebileceğini belirtirken; ortak görüş, uzaktan eğitimin matematik eğitiminde yüz yüze eğitimin yerini tutamayacağıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 10 Issue: 4 |