The aim of this study is to develop a scale to determine the causes of teacher absenteeism. For this purpose, as a result of the exploratory and confirmatory factor analysis, a scale which consists of two factors and 28 items was obtained. In this study, validity of the scale was examined in terms of the content and construct validity. In the scale of causes of absenteeism which was obtained as a result of the exploratory and confirmatory factor analyses, the dimension of the internal causes of absenteeism consists of 12 items, the dimension of the external causes of absenteeism consists of 16 items. Cronbach Alpha reliability method was used for reliability of the scale. In the analyses, it was determined that the Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was .94 in the first application, .92 in the second application and two components explained 40.10 % of the total variance together. According to the results of confirmatory factor analysis studies, fit indices were calculated such as: X2 /sd = 3.41, GFI (.82), CFI (.95), NFI (.93), RMSEA (.08), AGFI (.79), SRMR (.06), p (.00) and it was seen that fit indices were in a sufficient range. The validity and reliability analyses showed that the scale can measure the causes of teacher absenteeism. It is expected that the developed scale can be used in the research on this issue and can increase new studies to be done.
Teacher absenteeism causes of teacher absenteeism the internal causes of absenteeism the external causes of absenteeism developing the causes of teacher absenteeism scale
MAKÜ-BAP
0457-YL-17
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin devamsızlık nedenlerini belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucu iki faktörden ve 28 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda elde edilen devamsızlık nedenleri ölçeğinde içsel nedenler boyutu 12 maddeden, dışsal nedenler boyutu 16 maddeden oluşmaktadır. Bu araştırmada ölçeğin geçerliği kapsam ve yapı geçerliği bakımından incelenmiştir. Ölçeğin güvenilirliği için Cronbach Alpha güvenilirliği yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde ölçeğin, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısının ilk uygulamada .94, ikinci uygulamada .92 olduğu ve iki bileşenin birlikte toplam varyansın %40.10’unu açıkladığı belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları sonucuna göre, uyum indeksleri; X2 /sd = 3.41, GFI (.82), CFI (.95), NFI (.93), RMSEA (.08), AGFI (.79), SRMR (.06), p (.00) şeklinde hesaplanmıştır ve uyum indekslerinin yeterli aralıkta olduğu görülmüştür. Yapılan geçerlik ve güvenilirlik analizleri, ölçeğin öğretmenlerin devamsızlık nedenlerini ölçebileceğini göstermiştir. Geliştirilen ölçeğin bu konudaki araştırmalarda kullanılabilmesi ve yapılacak yeni çalışmaları arttırabilmesi beklenmektedir.
Öğretmen devamsızlığı öğretmen devamsızlık nedenleri devamsızlığın içsel nedenleri devamsızlığın dışsal nedenleri öğretmen devamsızlık nedenleri ölçeğinin geliştirilmesi
0457-YL-17
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 0457-YL-17 |
Publication Date | March 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 10 Issue: 1 |