Research Article
BibTex RIS Cite

The van Hiele Geometric Thinking Levels of Hearing Impaired Students

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 983 - 999, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.478211

Abstract

Hearing loss is undoubtedly affecting students' learning processes. It is important to identify the current learning situations of students with hearing impairment in order to design appropriate learning environments. Therefore, the purpose of this study is to determine how the hearing impaired students perceive geometry according to the van Hiele geometric thinking model which has an important place in geometry teaching. For this purpose, geometric thinking levels of middle school hearing impaired students are described. The model of this study is a cross-sectional survey. The sample of the study consisted of 126 students attending hearing impaired middle school in Ankara, Kırıkkale, Niğde and Konya. The van Hiele geometric thinking levels test was used to determine the geometric thinking levels of hearing impaired students. Findings are presented by cross-table only by interpreting the frequencies and percentages. As a result of the research, 92 (73%) of 126 hearing impaired students were at the pre-recognition level, 31 (24.6%) at the visualization level and only 3 (2.4%) students were at the level of analysis. In the light of the findings, it was proposed to design the learning environments by using language and materials appropriate to their current learning situations in the process of teaching geometry to hearing impaired students.

References

  • Arnold, P. (1996). Deaf Children and Mathematics. Croatian Review of Rehabilitation Research, 32, (1), 65-72,
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Akademi.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimim 6-8.sınıflar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Bulut, İ., Sünkür, O. M., Oral, B. ve İlhan M. (2012). 8. Sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ile zekâ alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 161-173.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara:Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, E. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clements, D. H., & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 420-464). New York: Macmillan.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation on the relationship between van Hiele geometric level of thinking and demographic variables for preservice elemantary school teachers. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duatepe, A. (2004). Drama temelli öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin geometri başarısına, van Hiele geometrik düşünme düzeylerine, matematiğe ve geometriye karşı tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duatepe-Paksu, A. (2016). van Hiele geometrik düşünme düzeyleri. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Eds.) Matematik eğitiminde teoriler içinde, (s.265-275), Ankara:Pegem Akademi.
  • Fidan, Y. ve Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,185-197.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemp, V. (1990). The van Hiele levels of geometric thought and achievement in Euclidean geometry among deaf undergraduate students. (Doctoral dissertation) George Mason University.
  • Kemp, V. (2004). The van Hiele levels of geometric thought and achievement among deaf undergraduate students. In D. Martin (Ed.), Advances in cognition, education, and deafness. Washington, DC: Gallaudet University Press.
  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara.
  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). İşitme engelliler için öğretmen klavuzu. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2010). Ortaoğretim geometri dersi 9-10. sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • NCTM, (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Marschark, M., & Hauser, P. C. (2012). How deaf children learn, What Parents and Teachers Need to Know. New York, NY: Oxford University Press
  • Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness and Education International, 7, 1-11.
  • Tanrıdiler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. e-Journal of New World Sciences Academy- Education Sciences, 8, (1), 146-163.
  • Tanridiler, A., Uzuner, Y., & Girgin, U. (2015). Teaching and learning mathematics with hearing impaired students. The Anthropologist, 22, (2), 237-248.
  • Tüfekçioğlu, Ü. (1998). İşitme Engelliler. (ss.105-124). S. Eripek (Ed.), Özel Eğitim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • Usiskin, Z. (1982). van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. Chicago: University of Chicago. ERIC Document Reproduction Service No. ED 220288.
  • van De Walle, J.A., Karp, K.S. & Bay-Williams, J.M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (S. Durmuş, Çev. Ed.) Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, A. (2009). Euclidean reality geometri etkinliklerinin, işitme durumuna göre öğrencilerin van Hiele geometri düzeylerine, geometri tutumlarına ve başarılarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 983 - 999, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.478211

Abstract

İşitme kaybı hiç şüphesiz öğrencilerin öğrenme süreçlerini olumsuz yönde etkilemektedir. İşitme yetersizliği olan öğrencilerin mevcut öğrenme durumlarının tespit edilmesi onlara uygun öğrenme ortamları tasarlamak için önemlidir. Bu sebeple bu çalışmanı amacı, geometri öğretiminde önemli bir yeri olan van Hiele geometrik düşünme modeline göre işitme yetersizliği olan öğrencilerin geometrik kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkileri ne düzeyde kavradıklarını tespit etmektir. Bu amaca yönelik olarak işitme yetersizliği olan 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri resmedilerek bir betimleme yapılmıştır. Bu betimleme durum saptamasıyla gerçekleştirildiğinden bu çalışmanın modeli kesitsel taramadır. Çalışmanın örneklemini işitme engelliler ortaokullarına devam eden 126 öğrenci oluşturmuştur. Elde edilen bulgular çapraz tablolar üzerinden frekans ve yüzdelerle yorumlanarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda işitme yetersizliği olan 126 öğrenciden 92’sinin (%73) ön-tanıma düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Aynı öğrencilerden 31’i (%24.6) görselleştirme düzeyinde yer almıştır. 126 öğrenciden sadece 3 (%2.4) öğrenci analiz düzeyinde yer almıştır. Elde edilen bulgular ışığında, işitme yetersizliği olan ortaokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilecek geometri öğretiminde öğrencilerin mevcut öğrenme durumlarına uygun dil, örnek ve materyaller kullanılarak öğrenme ortamlarının tasarlanması önerilmiştir.

References

  • Arnold, P. (1996). Deaf Children and Mathematics. Croatian Review of Rehabilitation Research, 32, (1), 65-72,
  • Altun, M. (2014). Ortaokullarda (5, 6, 7 ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Akademi.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimim 6-8.sınıflar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Bulut, İ., Sünkür, O. M., Oral, B. ve İlhan M. (2012). 8. Sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ile zekâ alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 161-173.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara:Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, E. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clements, D. H., & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 420-464). New York: Macmillan.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation on the relationship between van Hiele geometric level of thinking and demographic variables for preservice elemantary school teachers. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duatepe, A. (2004). Drama temelli öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin geometri başarısına, van Hiele geometrik düşünme düzeylerine, matematiğe ve geometriye karşı tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Duatepe-Paksu, A. (2016). van Hiele geometrik düşünme düzeyleri. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Eds.) Matematik eğitiminde teoriler içinde, (s.265-275), Ankara:Pegem Akademi.
  • Fidan, Y. ve Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27,185-197.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemp, V. (1990). The van Hiele levels of geometric thought and achievement in Euclidean geometry among deaf undergraduate students. (Doctoral dissertation) George Mason University.
  • Kemp, V. (2004). The van Hiele levels of geometric thought and achievement among deaf undergraduate students. In D. Martin (Ed.), Advances in cognition, education, and deafness. Washington, DC: Gallaudet University Press.
  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara.
  • MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). İşitme engelliler için öğretmen klavuzu. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2010). Ortaoğretim geometri dersi 9-10. sınıflar öğretim programı. Ankara.
  • NCTM, (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Marschark, M., & Hauser, P. C. (2012). How deaf children learn, What Parents and Teachers Need to Know. New York, NY: Oxford University Press
  • Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness and Education International, 7, 1-11.
  • Tanrıdiler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. e-Journal of New World Sciences Academy- Education Sciences, 8, (1), 146-163.
  • Tanridiler, A., Uzuner, Y., & Girgin, U. (2015). Teaching and learning mathematics with hearing impaired students. The Anthropologist, 22, (2), 237-248.
  • Tüfekçioğlu, Ü. (1998). İşitme Engelliler. (ss.105-124). S. Eripek (Ed.), Özel Eğitim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • Usiskin, Z. (1982). van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. Chicago: University of Chicago. ERIC Document Reproduction Service No. ED 220288.
  • van De Walle, J.A., Karp, K.S. & Bay-Williams, J.M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (S. Durmuş, Çev. Ed.) Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, A. (2009). Euclidean reality geometri etkinliklerinin, işitme durumuna göre öğrencilerin van Hiele geometri düzeylerine, geometri tutumlarına ve başarılarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nurullah Şimşek 0000-0003-2536-8285

Kenan Çağlıyan 0000-0003-4455-2395

Publication Date December 22, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Şimşek, N., & Çağlıyan, K. (2020). İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 983-999. https://doi.org/10.30703/cije.478211

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education