Bu araştırmanın amacı matematik
öğretmeni adaylarının iki değişkenli eşitsizliklerin cebirsel ve grafiksel
gösterimlerini oluşturma hususunda yeterliliklerini ve yaptıkları hataları
belirlemektir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin
ilköğretim matematik öğretmenliği programının birinci döneminde öğrenim gören
60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen ve toplamda 8 sorudan oluşan bir test kullanılmıştır.
Testin ilk 4 sorusu öğrencilerden cebirsel olarak temsil edilmiş
eşitsizliklerin çözüm kümelerinin Kartezyen düzlemdeki görüntüsünü oluşturmayı
istemektedir. Diğer 4 soruda ise öğrencilerden, çözüm kümeleri grafiksel olarak
temsil edilmiş eşitsizliklerin cebirsel ifadelerini belirlemeleri istenmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgular, katılımcıların iki değişkenli eşitsizliklerin
cebirsel ve grafiksel temsillerini oluşturma yeterliliklerinin düşük olduğunu
ortaya koymuştur. Bu durumun ortaya çıkmasına neden olan etkenleri belirlemek
için, öğrencilerin cevapları incelenerek yaptıkları hatalar ve sahip oldukları
yanılgılar belirlenmiştir. Yapılan incelemede, öğrencilerin fonksiyon
grafiklerini çizebilme becerilerinin iki değişkenli eşitsizliklerin grafiksel
temsillerini oluşturma hususunda kritik bir ön bilgi olduğu ortaya çıkmıştır.
Öğrencilerin yeterliliklerinin düşük olmasının bir diğer sebebi,
eşitsizliklerin cebirsel ifadesini oluşturmada mantıksal bağlaçların
kullanılmaması ya da yanlış kullanılması olarak belirlenmiştir. Bununla
birlikte öğrencilerin bir kısmının, mantıksal bağlaçlar ile kümelerdeki kesişim
ve birleşim işlemleri arasındaki ilişkiyi tesis edemediğinden, bağlaçların
çözüm kümesinin belirlenmesinde nasıl bir rol üstlendiğini bilmedikleri tespit
edilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar temelinde iki değişkenli
eşitsizliklerin öğretim sürecine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
İki değişkenli eşitsizlikler gösterim alanları mantıksal bağlaçlar cebir öğretimi matematik öğretmeni adayı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 2 |