Öğretmen adaylarının eğitiminde eğitsel dijital
oyunların kullanılması, teknolojik gelişmelerin eğitim-öğretim ortamında nasıl
kullanılabileceğine ilişkin göstergeler sunması noktasında büyük bir öneme
sahiptir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarına matematiksel
kavramlardan Öklid Bölmesini (Kalanlı Bölme) tasarlanan eğitsel bir mobil
oyunla tanıtmaktır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan mobil oyunun
tasarımında Didaktik Durumlar Teorisi’nin (DDT) temel bileşenlerinden biri olan
adidaktik durumlardan yararlanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Tasarlanan oyun önce 3 sınıf öğretmeni adayına, sonra sınıf ortamında 12 (8 kız
ve 4 erkek) sınıf öğretmeni adayına uygulanarak (73 dakika) pilot çalışması
yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde öğrenim
gören sınıf öğretmeni adaylarından 14 kişi (6 kız ve 8 erkek) oluşturmaktadır. Asıl
uygulama 67 dakika sürmüştür. Veriler, video kamera ve ses kayıt cihazı ile
toplanmıştır. Verilerin analizi DDT’nin aşamaları doğrultusunda analiz
edilmiştir. Analiz sonuçları, DDT çerçevesinde tasarlanan bir mobil oyun
vasıtasıyla sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel kavramlardan Öklid
Bölmesini öğrenebileceği bir ortamın oluşturulabildiğini göstermiştir. Öğretmen
adaylarının eğitiminde matematiksel kavramların tasarlanan eğitsel bir mobil
oyunla öğretilme durumu, sınıf ortamında teknolojik araçların nasıl
kullanılabileceğine yönelik eğitim alanda farklı bir bakış açısı katması
noktasında önemli bir rol üstlenebileceği düşünülmektedir.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
SBA-2017-5256
The use of
educational and digital games in the education of prospective teachers is of
vital importance since it demonstrates that technological developments can be
used in the milieu of education and training. The aim of this study is to
introduce one of the mathematical concepts, the Euclid Division (Long
Division), through a designated educational mobile game. In the design of the
mobile game, which was developed by the researchers, one of the basic
components of the Theory of Didactical Situations (TDS), the adidactical
situations were used. The qualitative research method was used in the study.
The designed game was initially applied to 3 prospective teacher students (3rd
grade), and subsequently, it was applied to 12 prospective teachers (8 females and
4 males) in the classroom environment (for 73 minutes), thus the pilot study
was completed. The participants of the study was comprised of 14 individuals (6
females and 8 males), who are prospective primary school teachers attending at
a state university. The main application took 67 minutes. The data were
collected through the video-camera and voice recorder. The analysis of the data
was conducted in line with the stages of the TDS. The results of the analysis
demonstrated that a milieu can be created, in which the prospective primary
school teachers can learn one of the mathematical notions, the Euclid Division,
through a mobile game designed in the framework of the TDS. The fact that
mathematical notions can be taught to the prospective teachers through an
educational mobile game has a vital role in bringing a new perspective to the
education field concerning how to use technological instruments in the
classroom environment.
Theory of Didactical Situations Adidactical situations Milieu Mobile game Prospective teachers.
SBA-2017-5256
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | SBA-2017-5256 |
Publication Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 1 |