Çarpma
işlemi, kesir kavramı ve kesirlerle işlemler, ilkokul seviyesindeki
öğrencilerin anlamakta, öğretmenlerin ise öğretimde zorlandıkları matematiksel
konular arasındadır. Öğrencilerin bu konulara dair kavramsal öğrenme
gerçekleştirmeleri önemlidir. Bu nedenle bu konuların öğretiminde öğretmenlerin
kavramsal ve ilişkisel anlamayı sağlamaya yönelik etkinliklere yer vermeleri
gerekmektedir. Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının çarpma işlemi ve
kesirlerde çıkarma işlemi üzerinden pedagojik alan bilgilerini ve işlem
öğrenimi/öğretimi ile ilgili inançlarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda nitel bir araştırma olarak yürütülen bu çalışmada iki senaryodan
oluşan bir soru formu kullanılmıştır. Veri toplama aracı, 2016-2017
eğitim-öğretim yılında, Ankara’da bulunan bir devlet üniversitesindeki sınıf
eğitimi anabilim dalında okumakta olan 3. sınıf öğrencilerinden 50, 4. sınıf
öğrencilerinden 70 olmak üzere toplam 120 sınıf öğretmenliği öğrencisine
uygulanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarından elde edilen veriler içerik analizi
ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının
anlamlı öğrenmelerinin sağlanması için kavramsal ve işlemsel bilginin bir arada
ele alınmasını önemsediklerini, dört işlemin farklı çözüm yollarına aşina
olduklarını, geleneksel algoritmadan ziyade zihinden işlem gerektiren
stratejileri daha anlamlı bulduklarını ortaya koymuştur. Bulgular ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının
problem çözümünde pratiklik ve hızı önemli gördüklerine de işaret etmektedir.
Bu ise sınıf öğretmeni adaylarının problem çözümünde model kullanımıyla ilgili
pedagojik alan bilgilerinin henüz yeterli düzeyde olmadığıyla açıklanabileceği
gibi sınıf öğretmeni adaylarının sınırlı düzeyde de olsa geleneksel inançlara
sahip olabileceğini göstermektedir.
Multiplication, fraction
and operations with fractions are concepts that elementary students are having
difficulties to understand and that teachers have difficulties to teach. It is
important for students to develop conceptual understanding about these concepts.
Therefore, teachers need to relate conceptual and procedural knowledge while
teaching. This study aims to investigate pre-service primary teachers’
pedagogical content knowledge (PCK) related to multiplication and subtraction
of fractions, as well as their beliefs about teaching and learning mathematics.
In this qualitative study, a data collection tool consisting of two scenarios
was used. The tool was applied to 120, 3rd and 4th grade students studying at
the Department of Primary Education at a public university in Ankara, during
the 2016-2017 academic year. The data collected by pre-service elementary
teachers’ written responses were analyzed and coded using descriptive analysis
method. The findings obtained from this research revealed that pre-service
teachers cared about learning conceptual and procedural knowledge together in
order to provide meaningful learning, they were familiar with the different
kind of solutions of four operations, and they found mental strategies more
meaningful than traditional algorithm. Also findings suggest that pre-service
teachers consider practicality and speed as important in problem solving. This
may indicate that pre-service teachers’ pedagogical content knowledge about the
use of models in problem solving is not sufficient yet and the pre-service
teachers may have traditional beliefs about mathematics teaching and learning
at some level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 1 |