Bu çalışmanın amacı, ortaokul ve lise
matematik öğretmenlerinin, matematiğin doğasına, öğretimine ve öğrenimine
ilişkin inançlarını onların öğretim deneyimlerine göre incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması
kullanılmıştır. Çalışmanın durumları, öğretmenlerin öğretim deneyimleridir. Araştırmanın
katılımcıları, kolay ulaşılabilir ve ölçüt örnekleme yöntemlerine göre belirlenmiştir.
Bu kapsamda katılımcılar, öğretim deneyimleri üç ile otuz dört yıl arasında
değişen dört ortaokul ve altı lise matematik öğretmeni olmak üzere toplam on
öğretmenden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak, on adet açık uçlu sorudan oluşan yazılı görüş
formu kullanılmıştır. Bu form aracılığıyla toplanan araştırma verileri,
matematiğin doğasına, öğretimine ve öğrenimine ilişkin formel bağlantılı, şema bağlantılı,
süreç bağlantılı ve uygulama bağlantılı matematiksel inanç kategorilerine
dayalı olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğretim deneyimlerine
göre üç gruba ayrılan matematik öğretmenlerinin, matematiğin doğasına yönelik
inanç yapılarının benzer olduğunu ve matematiğin statik ve dinamik
özelliklerini barındırdığını göstermektedir. Matematik öğretimine yönelik inanç
yapıları ise deneyim gruplarına göre farklılık göstermektedir. Öğretim deneyimi
3-9 yıl olan öğretmenler ile 10-15 yıl olan öğretmenler formel ve süreç
bağlantılı yönelime dayalı inanç yapısına sahip iken kıdemi en fazla olan
üçüncü gruptaki öğretmenlerin ise uygulama ve süreç bağlantılı inanç yönelimine
sahip oldukları belirlenmiştir. Matematik öğrenmeye ilişkin inançlarda ise duyuşsal
bileşenlerin üç öğretmen grubu için de daha fazla ön planda olduğu da tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 4 |