This research aims to explore the
effect of early childhood environment quality of preschools on children’s
creativity. The sample of the study involves 6 preschool classrooms and 117
children who are enrolled to these classrooms. Early Childhood Environment
Rating Scale was used to evaluate the quality of preschool environment.
Creative Behaviour Observation Form was used to assess creativity of children.
Hierarchical Linear Modelling was applied to analyse the data. The findings
revealed that the creative behaviours of the preschool children significantly
predicted by variables of total quality level of preschool. In detail, it was
seen that children who enrolled in the preschools which have higher environment
quality, achieved higher results in the sub-dimensions of creativity. Also it
was found that socio-economic status of families significantly predicts
creative behaviours of children. In spite of this, attendance time, sex and age
have no effect on creative behaviours of children.
Creativity Quality of Educational Environment Hierarchical Linear Modelling Early Childhood Education
Bu araştırma okul öncesi eğitim ortamının sahip
olduğu kalite düzeyinin çocukların yaratıcılığına olan etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 6 bağımsız anaokulunda
bulunan 6 okul öncesi eğitim sınıfı ve bu sınıflarda eğitim görmekte olan 117
çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada okul öncesi eğitim ortamlarının kalite
düzeyini değerlendirmek için Okul Öncesi Eğitim Ortamı Değerlendirme Ölçeği
(ECERS) ve çocukların yaratıcılıklarını değerlendirmek için ise Yaratıcı
Davranış Gözlem Formu kullanılmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen verilerin
analizinde Hiyerarşik Doğrusal Modelleme (HLM) analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda okula ilişkin toplam kalite düzeyi değişkeninin; okul
öncesi dönem çocuklarının esneklik, akıcılık, orijinallik ve zenginleştirme alt
boyutlarındaki yaratıcı davranışlarını anlamlı bir şekilde yordadığı
bulunmuştur. Araştırmanın bu bulgusuna göre toplam kalite düzeyinin yüksek
olduğu okullardaki çocukların esneklik, akıcılık, orijinallik ve zenginleştirme
alt boyutundan aldıkları puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca
sosyo-ekonomik düzeyin; çocukların esneklik, akıcılık, orijinallik ve
zenginleştirme alt boyutlarındaki yaratıcı davranışlarını anlamlı bir şekilde
yordadığı ortaya çıkmıştır. Buna karşın çocuğa ait okula devam süresi, cinsiyet
ve yaş değişkenlerinin ise çocukların esneklik, akıcılık, orijinallik ve
zenginleştirme alt boyutlarında aldıkları puanlar üzerinde istatistiksel olarak
anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 4 |