Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğretim programlarında yer alan
“ana dilde iletişim, öğrenmeyi öğrenme, sosyal yeterlilikler, inisiyatif alma
ve girişimcilik, kültürel farkındalık ve ifade” yeterliliklerin kazandırılma
düzeyini öğretmen
görüşlerine göre belirlemektir. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma
yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, öğretim programlarında
yer alan yeterlilikler ölçek haline getirilerek Mardin İli Artuklu İlçe
merkezinde ortaöğretim kurumlarında görev yapan 216 öğretmenden toplanmıştır.
Araştırmanın nitel verileri ise, aynı çalışma grubu kapsamında 50 öğretmenden
görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Yeterliliklerin kazandırılma
düzeyi, cinsiyet değişkenine göre ortalamaların benzerlik gösterdiği ve “ara sıra” düzeyinde
gerçekleştiği tespit edilmiştir. Cinsiyet ve branş değişkenine göre öğretmen
görüşleri arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir. Mesleki kıdeme göre,
öğrenmeyi öğrenme ile sosyal yeterlik alt boyutları arasında anlamlı fark
tespit edilmiştir. Araştırmada öğretmenler yeterlilikleri kazandırmak için öğrenci merkezli yaklaşım
kullandıklarını, teknolojiden yararlandıklarını, sözlü anlatım etkinlikleri
yaptıklarını, görsel ve işitsel materyallerden yararlandıklarını ve grupla
çalışma yaptıklarını belirtilmişlerdir. Öğretmenler, bu yeterlilikleri
kazandırma sürecinde öğrenciden
kaynaklı, eğitim sisteminden kaynaklı, öğretmenden kaynaklı ve aile ile sosyal
çevreden kaynaklı sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir.
Öğretim programı yeterlilikler öğretim programı yeterlilikleri öğrenmeyi öğrenme öğretmen görüşleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 3 |