Bu araştırmanın amacı Kelime İlişkilendirme Testi (KİT)
aracılığıyla sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afetlere ilişkin
bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi
Üniversitesi’nde öğrenim gören 115 Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencisi (1.
2. 3. 4. sınıf) oluşturmaktadır. Testi oluşturmak amacıyla Türkiye’de en fazla
görülen doğal afetlerden oluşan yedi tane anahtar kavram (deprem, orman
yangını, sel, heyelan, çığ, erozyon, kuraklık) seçilmiştir. Çalışma sonucuna
göre öğrencilerin deprem kavramını en çok yıkım; çığ kavramını kar; erozyon
kavramını toprak; heyelan kavramını toprak; kuraklık kavramını susuzluk; orman
yangını kavramını ağaç; sel kavramını yağmur kavramları ile ilişkilendirdikleri
görülmüştür. Çalışma sonucunda öğrencilerin önemli bir kısmının doğal afetler
(deprem, orman yangını, sel, heyelan, çığ, erozyon, kuraklık) kavramlarıyla
ilgili bilimsel bilgi içeren cümleler kurabildikleri, heyelan ve çığ
kavramlarına ait kavram yanılgısına sahip olmadıkları tespit edilmiştir.
Deprem, orman yangını, sel, erozyon, kuraklık kavramlarıyla ilgili öğrencilerin
çok az bir kısmında kavram yanılgısı belirlenmiştir.
The purpose of this research is to introduce the cognitive structures of
social studies teacher candidates towards natural disasters through Word
Association Test (WOT). The Social Studies Teaching student (1st, 2nd, 3rd, 4th
grade) who studies in Gazi University forms the study group of the research.
With the aim of forming the test, the seven key concepts which are composed of
the most common natural disasters in Turkey (earthquake, forest fire,
flood, landslide, avalanche, erosion,
drought) are chosen. According to the research result, it has been observed
that students mostly associate the concept of earthquake with destruction,
avalanche with snow, erosion with soil, landslide with soil, drought with
thirst, forest fire with tree and flood with rain. At the end of the research,
it has been revealed that a notable part of the students are capable of forming
sentences which include scientific information over the concepts of natural
disasters (earthquake, forest fire, flood,
landslide, avalanche, erosion, drought), and don’t have a misconception
of landslide and avalanche concepts. For the very few parts of the students, a
misconception of earthquake, forest fire, flood, erosion, drought concepts is
detected.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 3 |