Dünyada hızlı sanayileşme ve nüfus artışına paralel
olarak doğal kaynaklar bilinçsiz bir şekilde tüketilmektedir. Bu nedenle
yaşanabilir ve sürdürülebilir bir çevrenin devamlılığı açısından çevre
eğitiminin önemli bir rolü bulunmaktadır. Çocukların çevreye olan duyarlılığını
artırabilmek için doğa sevgisinin içselleştirilmesi gerekir. Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından hazırlanan 2017 yılında taslak programında ve 2018 yılında
yenilenen Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında sevgi ve duyarlılık
değerleri yer almaktadır. Ayrıca dersin özel amaçlarında geleceğin büyükleri
olan çocukların, doğal kaynakların sınırlılığının farkına varan, doğal kaynakları korumaya çalışan ve
sürdürülebilir çevre anlayışına sahip doğaya duyarlı bireyler olarak
yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Dersin bu öneminden dolayı “doğal çevreye
duyarlılık” çalışmanın konusu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın amacı, ilkokul
4. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” öğrenme alanında
yer alan doğal çevreye duyarlılıkla ilgili konuların alternatif etkinliklerle
öğrencilere kazandırmaktır. Nitel
araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilirlik
durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu il
merkezinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında öğrenim gören 19
ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öncelikle, öğrencilere
“doğa sevgisi” ve “çevreye duyarlılık”
hakkında açık uçlu soru sorularak öğrencilerin düşünceleri tespit
edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada doğal çevre ile ilgili konulara yönelik
araştırmacılar tarafından sistematik bir program dâhilinde geliştirilen
fotoğraf analizi, çözümleyici öykü, şarkı, bulmaca ve ağaç dikimi gibi toplam 5
uygulama, 5 haftalık süreçte uygulanmıştır. Süreç sonunda araştırmacılar
tarafından hazırlanan açık uçlu görüşme formu öğrencilere uygulanmıştır. Elde
edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular
sonucunda çevre konularında alternatif etkinlik kullanımının öğrencilerin doğal
çevreye karşı duyarlılık kazanmasında etkili olduğu anlaşılmıştır.
Natural resources are consumed unconsciously in
parallel with rapid industrialization and population growth in the world.
Therefore, environmental education has an important role in the sustainability
of a livable and sustainable environment. In order to increase the sensitivity
of children to the environment, the love of nature should be internalized. The values of love and sensitivity are included in the curriculum
prepared by the Ministry of National Education in 2017 and Social Studies
Course Curriculum renewed in 2018. In addition, it is aimed that the children
who are the big ones of the future in the specific aims of the course are
trained as nature sensitive individuals who are aware of the limitations of
natural resources and who try to protect natural resources and have a
sustainable environmental understanding. Due to this importance of the course “sensitivity
natural environment” was determined as the subject of the study. The aim of
this study is to gain Primary School 4. Class Social Studies course “People,
Places and Environments " in the field of learning to provide students
with alternative activities related to the issues of sensitivity to the natural
environment. Action research was used from qualitative research methods. In
order to determine the study group, easy availability status sampling was used
for the purpose of sampling methods. The study group consisted of 19 primary
school 4th grade students in the second semester of 2017-2018 academic year in
Kastamonu city center. In this research, firstly, the students were asked to
determine their thoughts by asking an open-ended question about “love of
nature” and “sensitivity to the environment”. In this study, a total of 5
applications, such as photo analysis, analytical storytelling, song, puzzle and
tree planting about natural environment issues developed within the framework
of systematic program by the researchers, were applied in 5 weeks period. At
the end of the process, the open-ended interview form prepared by the
researchers was applied to the students.
The data were analyzed by using content analysis method. As a result of
the findings; it was found that the use of alternative activities in
environmental issues is effective on the students' sensitivity to the natural
environment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 8 Issue: 1 |