Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyobilimsel Konuları İçeren Kazanımlar Çerçevesinde İnfografiklerin Kullanılabilirliği

Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 154 - 171, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.459384

Abstract



Bu çalışmanın amacı 4. sınıfa devam eden fen
bilgisi öğretmen adaylarının (N=53) 2017 Fen Bilimleri dersi öğretim programı
(3.-8. Sınıf) içerisinde yer alan ve sosyobilimsel konuları içeren kazanımlar
çerçevesinde infografiklerin kullanılabilirliğine yönelik görüşlerini
incelemektir. Bu çalışmada durum çalışması ve doküman analizi kullanıldı. Bu çalışma
2017 - 2018 akademik yılı güz dönemi içerisinde Öğretim Teknolojileri ve
Materyal Geliştirme Dersi kapsamında araştırmacılar tarafından yürütüldü.
Çalışmada ilk 7 hafta için öncelikle materyal geliştirme ve materyal hazırlama
(poster, afiş, vb.) süreçleri öğretildi ve daha sonra bir ara sınav yapıldı. Bu
yapılan ara sınavın sonuçlarına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal
geliştirmeye yönelik bilgilerinin yüksek seviyede olduğu görüldü ve bundan
dolayı daha sonrasında materyal hazırlama süreçleri (5 hafta) gerçekleştirildi.
Veri toplamak için araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 5 tam yapılandırılmış
sorudan oluşan bir form kullanıldı. Sonuçlar bize fen bilgisi öğretmen
adaylarının böyle bir uygulama ve program içerisinde ilk kez yer aldığını
göstermektedir. Sonuçlar ile ilgili olarak, özellikle çarpıcı görsel unsurların
(simgeler, grafikler, fotoğraflar vb.) infografikler içerisine dahil
edilmesinin o infografiklerin kullanılabilirliğine önemli ölçüde katkıda
bulunduğunu açıkça söylemek mümkündür. Bu çalışmada dikkati çeken en önemli
sonuçlardan bir diğeri ise fen bilgisi öğretmen adayları tarafından
infografiklerin kullanımı ile özellikle sağlık ve ülke yararı gibi konuların
farkındalığının oluşturulabileceğinin vurgulanmasıdır.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Corbin, J. ,& Strauss,A.(2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davidson, R. (2014). Using infographics in the science classroom. The Science Teacher, 81(3), 34-39.
  • Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
  • Glesne C. (2006). Becoming qualitative researchers: an introduction (3rd ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Gülrenk, K. (2015). Görsel iletişimde bilgi mimarlığı ve infografik tasarımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul.
  • Hamilton, K., Peden, A. E., Keech, J. J., & Hagger, M. S. (2018). Changing people’s attitudes and beliefs toward driving through floodwaters: evaluation of a video infographic. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 53, 50-60. https://doi.org/10.1016/j.trf.2017.12.012
  • Lamb, G. R., Polman, J. L., Newman, A., & Smith, C. G. (2014). Science news infographics: teaching students to gather, interpret, and present information graphically. The Science Teacher, 81, 25–30.
  • Meeusah, N., & Tangkijviwat, U. (2013) Effect of data set and hue on a content understanding of infographic.http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1263 (Retrieved Date: 20.01.2018).
  • Merriam S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2015). Life-long learning competence perceptions of the teachers and abilities in using information-communication technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 718-725. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.819
  • Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical reasoning of impact of infographics on education. Procedia Computer Science, 102, 370-377. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.414
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2018). Developing an instructional design for the design of infographics and the evaluation of infographic usage in teaching based on teacher and student opinions. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1197-1219. https://doi.org/10.29333/ejmste/81868
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. London: SAGE Publication.
  • Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Indianapolis, IN: Que.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • Turan-Güntepe, E. & Dönmez-Usta, N. (2017). Öğretmen adaylarının geliştirdikleri materyallerin değerlendirilmesi: Etkili bir sınıf yönetimi örneği. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 4(7), 102-115.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Celik, E., & Aydin, M. (2014). Bilgi grafiği (infografik) oluşturma sürecine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 3(24), 247-255.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.

The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues

Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 154 - 171, 30.03.2019
https://doi.org/10.30703/cije.459384

Abstract



The aim of this study is to examine the views
of 4th-grade pre-service science teachers (N=53) on the usability of
infographics within the framework of learning outcomes that are included in the
2017 Science curriculum (3-8 grade) and that contain socio-scientific issues.
In the study, case study and the document analysis was used. The study was
carried out within the scope of the Instructional Technologies and Material
Development Course by researchers in the fall term of the 2017 - 2018 academic
year. In the study the processes of material development and material
preparation (posters, banners, etc.) were taught for the first 7 weeks and a
midterm exam was held afterwards. As a result of this exam, material
development knowledge of participants were found to be at a high level and then
material preparation processes (5 weeks) were carried out. A form consisting of
5 structured questions prepared by the researchers was used to gather data.
Inductive analysis technique was used on the data collected in the study. The
results indicate that pre-service science teachers are involved in such an
application and program for the first time. Regarding with the results, it is
possible to say that the inclusion of particularly striking visual elements
(icons, graphics, photos, etc.) contributes significantly to the usability of
infographics. In this research one of the important result is that it is particularly
emphasized by pre-service science teachers in order to raise awareness of
issues such as health and country benefits with the using infographics.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Corbin, J. ,& Strauss,A.(2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Davidson, R. (2014). Using infographics in the science classroom. The Science Teacher, 81(3), 34-39.
  • Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
  • Glesne C. (2006). Becoming qualitative researchers: an introduction (3rd ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Gülrenk, K. (2015). Görsel iletişimde bilgi mimarlığı ve infografik tasarımlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul.
  • Hamilton, K., Peden, A. E., Keech, J. J., & Hagger, M. S. (2018). Changing people’s attitudes and beliefs toward driving through floodwaters: evaluation of a video infographic. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 53, 50-60. https://doi.org/10.1016/j.trf.2017.12.012
  • Lamb, G. R., Polman, J. L., Newman, A., & Smith, C. G. (2014). Science news infographics: teaching students to gather, interpret, and present information graphically. The Science Teacher, 81, 25–30.
  • Meeusah, N., & Tangkijviwat, U. (2013) Effect of data set and hue on a content understanding of infographic.http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1263 (Retrieved Date: 20.01.2018).
  • Merriam S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2015). Life-long learning competence perceptions of the teachers and abilities in using information-communication technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 718-725. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.819
  • Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical reasoning of impact of infographics on education. Procedia Computer Science, 102, 370-377. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.414
  • Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2018). Developing an instructional design for the design of infographics and the evaluation of infographic usage in teaching based on teacher and student opinions. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1197-1219. https://doi.org/10.29333/ejmste/81868
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. London: SAGE Publication.
  • Smiciklas, M. (2012). The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences. Indianapolis, IN: Que.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 593-614.
  • Turan-Güntepe, E. & Dönmez-Usta, N. (2017). Öğretmen adaylarının geliştirdikleri materyallerin değerlendirilmesi: Etkili bir sınıf yönetimi örneği. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 4(7), 102-115.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Celik, E., & Aydin, M. (2014). Bilgi grafiği (infografik) oluşturma sürecine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Research in Education and Teaching, 3(24), 247-255.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Aydın 0000-0003-0453-5734

Pelin Aksüt 0000-0003-0094-5672

Naciye Somuncu Demir 0000-0001-9325-3987

Publication Date March 30, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Aydın, F., Aksüt, P., & Somuncu Demir, N. (2019). The Usability of Infographics within the Framework of Learning Outcomes Containing Socioscientific Issues. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 154-171. https://doi.org/10.30703/cije.459384

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education