BibTex RIS Cite

Kitle İletişim Araçlarındaki ve İnternetteki Müziksel Unsurların Çocukların ve Adolesanların Sosyal Gelişimleri Üzerindeki Etkileri

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 79 - 89, 19.03.2016

Abstract

Bu nitel araştırmada, bilimsel literatür ve kitle iletişim araçları ve interneti ilgilendiren yazılı, işitsel, görsel ve görsel-işitsel belgeler üzerinden kitle iletişiminde ve internette yer alan ve çoğunlukla çocuklara ve adolesanlara yönelik olan, müziksel unsurlar yine bu grubun sosyal gelişimleri bağlamında genel bir bakış açısıyla çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı ise kitle iletişim araçlarındaki ve internetteki müziksel unsurların çeşitli kullanım yolları ve boyutlarının çocukların ve adolesanların sosyal gelişimleri üzerindeki farklı etkilerini araştırmaktır. Bulgular ise genel olarak şu şekildedir; kitle iletişim araçları ve internette yer alan müziksel unsurların bir çok dolaylı/dolaysız yolla sosyal olarak absorbe edildiği, kod çözümlemelerinin yapıldığı ve/veya tüketildiği görülmektedir. Sosyal unsurlar (kimlik, cinsiyet rolleri, üyelik, vb.) ve fiziksel dışavurumlar ( süslenme, giyim, saç şekli, vb.) bu yaş gruplarına, aynı zamanda reklamcılık, eğlence ve müzik sektörleriye mutual bir ilişkide bulunan kitle iletişim araçları ve internet içerisindeki müziksel unsurların çeşitli kullanımları vasıtasıyla da öğretilmektedir. Kitle iletişim araçlarındaki ve internetteki müziksel unsurlarla çocuklar sadece ailesiyle, akran ve diğer yaş gruplarıyla ne şekilde iletişim kuracağını öğrenmez, aynı zamanda farklı sosyal alışkanlıklar da kazanırlar. Adoselanlar, kitle iletişimini ve interneti müziksel unsurlar vasıtasıyla sosyalleşmek için de kullanmakta ve çoğu (popüler) müzik türleri ve dolaysız / dolaylı şekilde müzik videoları, müzik programları ve reklamlar içerisinde yer alan önemli etnik, dinsel, ırksal, ekonomik, politik kodlar ve fiziksel dışavurum şekilleri bu yaş gruplarının sosyal gelişimleri üzerinde etkili olabilecek unsurlardır

References

  • Beard D., & Gloag K. (2005). Musicology: the key concepts. Newyork: Routledge
  • Black,J., & Bryant J. (1995). Introduction to media communication. Brown & Benchmark Publishers
  • Frith S. (2003). Music and everyday life. In Clayton,M,&Trevor,H., &Middleton R., (Eds.), The cultural study of music a critical introduction (pp.92-101). Newyork&London: Routledge
  • Giddens, A. (1996). Introduction to sociology. New York: W.W. Norton&Company, Inc.
  • Green, L. (2003). Music education, cultural capital, and social group identity. In Clayton,M,&Trevor,H., &Middleton R., (Eds.), The cultural study of music a critical introduction (pp.263-273). Newyork&London: Routledge
  • Herndon, M., & McLeod, N. (1993) Music as culture. Pt. Richmod, CA: MRI press
  • Kaemmer, J. (1993). Music in human life: anthropological perspectives on music. University of Texas press
  • Tischler, H. (1993). Introduction to sociology. Florida: Harcourt Jovanaovich College Publisher
  • Zastrow, C., & Kirst-Ashmen K. K. (2007). Understanding human behavior and the social environment. USA: Thomson Brooks/Cole

The Effects of Musical Elements in Mass Media and Internet on the Social Development of Children and Adolescents

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 79 - 89, 19.03.2016

Abstract

In this qualitative study, musical elements in  mass media and internet mostly intended   to children and adolescents, were examined in the context of the dimensions of the social development of them in a general approach,  through scientific literature and  written, audio, visual and audio-visual documents regarding mass media and internet. Purpose of this study is to search for the different effects of various usage ways and dimensions of musical  elements, in mass media and internet, on children and adolescents, in the context of social development.  The findings are in general;  musical elements in  mass media and internet is absorbed, decoded and/or consumed socially by many kinds of indirect/direct ways. The social elements  (identity,  gender roles, membership, etc.) and   physical expressions (ornamentation, dressing, hair style, etc.) have  been taught to these age groups, also through the agency of  various usage ways of music in  mass media and internet that have  mutual relationship with advertisement, entertainment and music business. By musical elements in  mass media and internet, children not only learn, how to communicate to peers and/or other age groups, but also  gain different types of social habits. Adolescents have also  used   mass media and internet   for socializing through musical elements  and   most of (popular) music genres indicate also important ethnic, religious, racial, economical, political codes, physical expression styles,  which are mostly included directly /indirectly in music videos, music programs and advertisements may be effective elements  on the social development of these age  groups.

 

References

  • Beard D., & Gloag K. (2005). Musicology: the key concepts. Newyork: Routledge
  • Black,J., & Bryant J. (1995). Introduction to media communication. Brown & Benchmark Publishers
  • Frith S. (2003). Music and everyday life. In Clayton,M,&Trevor,H., &Middleton R., (Eds.), The cultural study of music a critical introduction (pp.92-101). Newyork&London: Routledge
  • Giddens, A. (1996). Introduction to sociology. New York: W.W. Norton&Company, Inc.
  • Green, L. (2003). Music education, cultural capital, and social group identity. In Clayton,M,&Trevor,H., &Middleton R., (Eds.), The cultural study of music a critical introduction (pp.263-273). Newyork&London: Routledge
  • Herndon, M., & McLeod, N. (1993) Music as culture. Pt. Richmod, CA: MRI press
  • Kaemmer, J. (1993). Music in human life: anthropological perspectives on music. University of Texas press
  • Tischler, H. (1993). Introduction to sociology. Florida: Harcourt Jovanaovich College Publisher
  • Zastrow, C., & Kirst-Ashmen K. K. (2007). Understanding human behavior and the social environment. USA: Thomson Brooks/Cole
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Cenk Celasin

Publication Date March 19, 2016
Published in Issue Year 2013Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Celasin, C. (2016). The Effects of Musical Elements in Mass Media and Internet on the Social Development of Children and Adolescents. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(3), 79-89.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education