In this study, the level of consciousness and the level of sensitivity of the Turkish teacher
candidates, who will be having teacher profession in the near future and will take over the
role in transferring the values, about “Ataturk's Address to Turkish Youth” and metaphors
that concretize the perception and association of ideas of students are emphasized. In the
study phenomenology design one of the qualitative research method was used. Study group
consists of the 311 students attending last year in Atatürk University Kazım Karabekir
Faculty of Education Turkish Education Department. In the study, as the data collection
tool, a semi-structured interview form which consists of five open-ended questions is used.
The gathered data are analyzed by content analysis technique and the answers that can be
related to each other are brought together so that they are collected in a top theme.
According to the gathered data, undergraduate students realize the importance of the
“Ataturk's Address to Turkish Youth” and perceive the messages given in. It can be
inferred that the answers given by the undergraduate students are consistent and the
answers are given with a high sensitivity because the ideas about the significance of the
“Ataturk's Address to Turkish Youth” are coherent and they complete each other.
Turkish teacher candidates Ataturk's Address to Turkish Youth perception factual and metaphoric determination
Bu çalışmada, gelecekte öğretmenlik mesleğini yapacak ve değer aktarımında rol üstlenecek olan Türkçe öğretmeni adaylarının Atatürk‟ün Gençliğe Hitabesi hakkındaki bilinçlilik ve duyarlılık düzeylerinin hangi seviyede olduğu ve öğrencilerin Gençliğe Hitabe ile ilgili algı ve çağrışım dünyalarını somutlaştıran metaforların neler olduğu üzerinde durulmuştur. Araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 311 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenip birbirleriyle bağlantılı olabilecek cevaplar bir üst temada toplanacak şekilde bir araya getirilmiştir. Çalışmanın sonunda Türkçe öğretmeni adaylarının Gençliğe Hitabe‟nin önemini fark ettikleri ve hitabenin mesajlarını doğru algılayabildikleri görülmüştür. Öğrencilerin kendilerine yöneltilen sorulara yüksek bir duyarlılık ve dikkatle verdikleri cevapların kendi içerisinde tutarlı olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 2 Issue: 1 |