Bu çalışmada, demokratik okul çevresi ve öğretmen tükenmişliği arasındaki ilişki kontrol
edilmiştir. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, “Demokratik Okul
Ölçeği”nin geliştirilmesi, ikinci bölüm ise öğretmenlerin okullarda algıladıkları demokratik
davranışların düzeyi ile öğretmen tükenmişliği arasındaki ilişkinin incelenmesini
içermektedir. Araştırma katılımcıları Çanakkale, İstanbul ve Kayseri’den tesadüfi olarak
alınan toplam 150 öğretmeni içermektedir. Çalışmanın verileri “Demokratik Okul Ölçeği”
ve “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çalışma sonuçları
“Demokratik Okul Ölçeği”nin okul çevresindeki demokratik davranışlarla ilgili algısını
ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ve okul çevresinde algılanan
demokratik davranışların yüksekliği ile öğretmen tükenmişliği arasında negatif bir ilişki
olduğunu ortaya koymaktadır.
The correlation between a democratic school environment and teacher burnout was controlled in this study. The first part of study concerns developing a “Democratic School Environment Scale (DESES)”, and the second, controls correlation between teacher perception about democratic behaviour in school and teacher burnout. The research participants, 150 teachers from Çanakkale, İstanbul and Kayseri, were chosen randomly. The study data was collated by using DESES and “Maslach Burnout Inventory (MBI)”. The results reveal that DESES is a valid and reliable measurement tool for determining teacher perception levels of democratic behaviour in their schools. It also reveals a negative correlation between highly perceived democratic behaviour in schools and teacher burnout.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 2 Issue: 1 |