Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Türkçeyle İlgili Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, 38 - 47, 30.03.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının Türkçeyle ilgili algılarının metaforlar yoluyla
belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Çalışma grubunu Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi
Türkçe Eğitimi ve Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümlerinde öğrenim gören son sınıf 142
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri boşluk doldurmayı gerektiren ve tek sorudan
oluşan bir formla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının metafor geliştirirken farklı bilgi alanlarını
kullanabildikleri ve yaratıcı düşünebildikleri anlaşılmıştır.

References

  • Aksan, D. (1987). Her yönüyle dil, (3. Baskı), Ankara: TDK Yayınları.
  • Al‐Hasnawi, A. R. (2007), A Cognitive Approach to Translating Metaphors. 04.03.2012 tarihinde http://www.bokorlang.com/journal/41metaphor.htm sitesinden indirilmiştir.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Clarken, R.H, (1997), Five metaphors fo reducators, American Educational Research Association, Chicago.
  • Dobrić, N. (2010), Theory of names and cognitive linguistics ‐ the case of the metaphor, Philosophy and Society, 1, 135‐147.
  • Fraser, D. (2000). Sin, Hope and optimism in children‟s metaphors, AARE Conference, December 4-7, Sydney – Australia.
  • Geçit, Y., ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Güven, B., ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503- 512.
  • Hanson, L. (1993). Affective Response to Learning via Visual Metaphor, Annual Conference of the International Visual LiteracyAssociation, October 13-17, New York.
  • İbret, B. Ü., ve Aydınözü, D. ( 2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin “Dünya” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 85-102.
  • İnan A. Kadir, (1986). Tarihte ve bugün şamanizm (Materyaller ve araştırmalar), Ankara: TTK Yayınları.
  • Jung, C. G. (2008). İnsan ruhuna yöneliş. (çev. Engin Büyükinal). İstanbul: Say Yay.
  • Kalnicka, Z. (2006). Feminist metaforlar: Felsefeye ne önerebilirler? (Çev. L. Sunar), Kadın Çalışmaları Dergisi, 1(2), 6‐17.
  • Kemal, M. (2003), Buddhist Türk çevresi eserlerinde metafor, Ankara.
  • Kendall, J. E. ve K. E. Kendall (1993), Metaphors and methodologies: living beyond the system smachine, MIS Quarterly, 17(2), 149‐171.
  • Lakoff, G., ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and images of classrooms. ERIC: EJ724893.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Images of Organization), İstanbul: MESS Yayınları.
  • Ögel, B. (1971). Türk mitolojisi I, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Ökse, A. T. (2006). Eski Önasya‟dan günümüze yeni yıl bayramları, bereket ve yağmur yağdırma törenleri, Bilig, 36, 109-130.
  • Sajaniemi, J. ve T. Stützle (2007). Light weight techniques for structural evaluation of animated metaphors, Interacting with Computers, 19, 457‐471.
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu, Kitaplık, 65, Ekim, 88-92.
  • Short, C. D. (2000), Analysing metaphor in human resource development, Human Resource Development International, 3(3), 323‐341.
  • Taylor, W. (1984). Metaphors of education, Heineman Educational Books Ltd, London.
  • Ünalan, Ş. (2004). Dil ve kültür, (2. Baskı), Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Determination of Related To Turkish Perceptions of Teacher Candidates By Means Of Metaphors: The Sample of Ataturk University

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, 38 - 47, 30.03.2012

Abstract

The purpose of this study is to determine related to Turkish perceptions of teacher candidates
by means of metaphors. Phenomenology which is a qualitative research method was used in
the study. The sample of study consisted of 142 students who study Departments of Turkish
Education and Turkish Language and Literature at the Kâzım Karabekir Education Faculty.
The data were collected with a form that need to fill the space and consists of only one
question. Content analysis technique was used at the analysis of data. As a result of research
it was understood that Teacher candidates can use different knowledge areas and they can
think creative in period of metaphor development.

References

  • Aksan, D. (1987). Her yönüyle dil, (3. Baskı), Ankara: TDK Yayınları.
  • Al‐Hasnawi, A. R. (2007), A Cognitive Approach to Translating Metaphors. 04.03.2012 tarihinde http://www.bokorlang.com/journal/41metaphor.htm sitesinden indirilmiştir.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Clarken, R.H, (1997), Five metaphors fo reducators, American Educational Research Association, Chicago.
  • Dobrić, N. (2010), Theory of names and cognitive linguistics ‐ the case of the metaphor, Philosophy and Society, 1, 135‐147.
  • Fraser, D. (2000). Sin, Hope and optimism in children‟s metaphors, AARE Conference, December 4-7, Sydney – Australia.
  • Geçit, Y., ve Gençer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Güven, B., ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503- 512.
  • Hanson, L. (1993). Affective Response to Learning via Visual Metaphor, Annual Conference of the International Visual LiteracyAssociation, October 13-17, New York.
  • İbret, B. Ü., ve Aydınözü, D. ( 2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin “Dünya” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 85-102.
  • İnan A. Kadir, (1986). Tarihte ve bugün şamanizm (Materyaller ve araştırmalar), Ankara: TTK Yayınları.
  • Jung, C. G. (2008). İnsan ruhuna yöneliş. (çev. Engin Büyükinal). İstanbul: Say Yay.
  • Kalnicka, Z. (2006). Feminist metaforlar: Felsefeye ne önerebilirler? (Çev. L. Sunar), Kadın Çalışmaları Dergisi, 1(2), 6‐17.
  • Kemal, M. (2003), Buddhist Türk çevresi eserlerinde metafor, Ankara.
  • Kendall, J. E. ve K. E. Kendall (1993), Metaphors and methodologies: living beyond the system smachine, MIS Quarterly, 17(2), 149‐171.
  • Lakoff, G., ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and images of classrooms. ERIC: EJ724893.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Images of Organization), İstanbul: MESS Yayınları.
  • Ögel, B. (1971). Türk mitolojisi I, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Ökse, A. T. (2006). Eski Önasya‟dan günümüze yeni yıl bayramları, bereket ve yağmur yağdırma törenleri, Bilig, 36, 109-130.
  • Sajaniemi, J. ve T. Stützle (2007). Light weight techniques for structural evaluation of animated metaphors, Interacting with Computers, 19, 457‐471.
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu, Kitaplık, 65, Ekim, 88-92.
  • Short, C. D. (2000), Analysing metaphor in human resource development, Human Resource Development International, 3(3), 323‐341.
  • Taylor, W. (1984). Metaphors of education, Heineman Educational Books Ltd, London.
  • Ünalan, Ş. (2004). Dil ve kültür, (2. Baskı), Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Oğuzhan Sevim

Fatih Veyis

Nilay Kınay

Publication Date March 30, 2012
Published in Issue Year 2012Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Sevim, O., Veyis, F., & Kınay, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Türkçeyle İlgili Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 38-47.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education