Bu çalışmanın amacı,
yapılandırılmış ve yapılandırılmamış oyun temelli eğitim programının okul
öncesi eğitime devam etmekte olan beş yaş grubu çocukların problem çözme
becerilerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu Muğla İli Menteşe İlçesindeki bir
anaokulundaki üç farklı sınıfa devam etmekte olan beş yaş grubu 46 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırmada deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu
model kullanılmıştır. Çalışmada iki deney bir kontrol grubu oluşturulmuştur.
Birinci deney grubuna yapılandırılmış oyun etkinlikleri, ikinci deney grubuna
ise yapılandırılmamış oyun etkinliklerini içeren eğitim programı sekiz hafta süreyle
uygulanmıştır. Toplam 24 oturum olarak hazırlanan program, birinci ve ikinci
deney grubunda haftada üç gün uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise rutin
programın dışına çıkılmamıştır. Çocukların problem çözme becerilerini incelemek
için,
Arslan (2012) tarafından geliştirilen “Genel Problem Çözme Becerilerini
Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. 6 yaş grubu çockların
evde ve okulda karşılaştıkları 20 problem durumunu içeren
ölçeğin,
5 yaş grubu çocuklar için ve Muğla
örnekleminde geçerlik
ve güvenirlik analizleri yapılmış, ölçeğin bu çalışmada
kullanmaya uygun olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda elde edilen sonuçlar,
uygulanan her iki programın da beş yaş grubu çocukların
problem çözme becerileri üzerinde etkili olduğunu göstermekle birlikte
yapılandırılmış oyunun hedefe ulaşmak konusunda daha etkili olduğunu işaret
etmektedir. Kalıcılık testi bulguları incelendiğinde ise sontest lehine anlamlı
farklılık ortaya çıktığı görülmüştür. Çalışmanın bulguları doğrultusunda
öğretmenler, ebeveynler ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
The aim of this
study is to examine the effects of education program with structured and
unstructured plays upon five-year-old pre-school children’s problem-solving
skills. The sample of the study comprised of 46 five-year-old children who were
enrolled in three different classes of a pre-school in Mentese county of Muğla
city. Pretest-posttest design of experimental research type was conducted. The
study had two experimental groups and one control group. Education program with
structured plays for the first experimental group and unstructured plays for
the second experimental group was carried out for eight weeks. The program that
was carried out 3 times a week was scheduled as 24 sections in total with the
first and second experimental groups. The routine program was carried out for
the control group. In order to explore children’s problem-solving skills,
“General Problem-Solving Skills Evaluation Scale” developed by Arslan (2012)
was conducted. This scale has 20 problematic situation items that 6-year-old children
may face at home or school. The validity and reliability of the scale for
5-year-old children were assessed and the results proved that this scale was
convenient for this study. Results of the study show that both of the education
programs are efficient for problem-solving skills of 5-year-old children. Yet,
it appears that structured plays are more effective in achieving the goal. A
considerable decrease is observed in retention test results. Based on the
result, recommendations were presented for teachers, parents, and researchers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 7 Issue: 2 |