Öğrenme ve öğretme araçlarının en çok bilineni olan ve birtakım niteliklere sahip olması beklenen ders kitapları, incelenmesi gereken araştırma konularından biridir. Ders kitaplarının incelenmesi ile ilgili literatürde farklı bakış açılarının temel alındığı ancak ders kitaplarında kullanılan gösterim türleri ve bu gösterim türleri arasındaki geçişler konusunda yeterli çalışmanın yer almadığı belirtilebilir. Bu çalışmanın amacı, 6., 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarında kullanılan gösterim yöntemlerini ve aralarındaki geçişlerin niteliğini ortaya çıkarmaktır. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından ders kitabı olarak kabul edilen fen ve teknoloji ders kitaplarından farklı yayınevlerine ait ikişer adet ders kitapları bu çalışma kapsamında incelenmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular doğrultusunda, incelenen ders kitaplarında, metinlerle yapılan bilgi sunumlarının dışında, çoğunlukla fotoğraf ve resim gösterim türlerinden yararlanıldığı, buna bağlı olarak da kullanılan gösterim türleri arasındaki ilişkilendirmelerde geçişlerin yetersiz olduğu görülmüştür. Ayrıca incelenen kitaplarda kullanılan gösterimlerin niteliğinin öğretim programında yapılan yönlendirmelere uygun temel oluşturacak nitelikte olmadığı ifade edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, ders kitaplarının bu çalışma kapsamında ön plana çıkarılan beklentilerini karşılayacak şekilde yapılandırılması için kitap inceleme komisyonlarına ve program geliştiricilere; bundan sonra yapılacak çalışmalar için de araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Textbooks, which are the most
well-known of the teaching and learning tools and expected to have some
qualities, are one of the research topics to be examined. That are based on
different perspectives in the literature related to the study of textbooks, but
it could be specified that there weren’t enough study that analyze textbooks in
terms of multiple representations and transitions among them. The aim of this
study was to investigate the uses of and transitions between different
representations in 6th, 7th and 8th grade science and technology textbooks. Two
each science and technology textbooks which of different publisher, were
approved by Chairman of the Board of Education, were examined in this study. In
the study document analysis was used. According to findings it was seen that
the textbooks which were examined, mostly benefit text representations to
provide information, as well as photos and pictures representations; accordingly
transitions are insufficient which used in association between representation
types. Additionally, it was stated that the quality of the representation types
that were used in the textbooks did not respond the expectations that were set
by the curriculum. According to the results, it was recommended to the textbook
review commission and program developers to pay more attention for configuring
textbooks based on the objectives stated in this study and also to the
researchers for studies to be done after.
Representation Representation types Transitions in representations; Science and technology textbook
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA59TA48AA |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 5 Issue: 3 |