BibTex RIS Cite

Volümetrik Titrasyonların Teknoloji Destekli Öğretimi

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 9, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321380

Abstract

Bu çalışmada kimya konularını anlatmak zorunda olan fen bilgisi öğretmeni adaylarının kimya dersine ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarını irdelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Hacettepe Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim gören 106 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmada deney-kontrol gruplu ön test–son test araştırma deseni uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubu yansız örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Deney grubunda simülasyonlarla desteklenen kimya laboratuvarı uygulamaları ile öğretim gerçekleştirilirken, kontrol grubunda geleneksel doğrulama laboratuvar yaklaşımı ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Genel Kimya III dersi içerisinde “Volümetrik Titrasyon” konusunda slayt gösterisi yanında deneylere derslerin akışında yer verilmiş ve bu deneylerle ilgili video, animasyon ve simülasyonlar kullanılarak konu öğretim teknolojileri ile desteklenmiştir. Araştırma sonucunda teknoloji tabanlı öğretimin, volümetrik titrasyon konusunda akademik başarı artışına neden olduğu ve beraberinde de öğrencilerde kimya dersine ve teknolojiye yönelik olumlu tutumların gelişimini sağladığı belirlenmiştir. Bu çalışmada “Volümetrik Titrasyon” konusu ile ilgili olayların nedenlerinin derslerde görsel olarak öğretim teknolojileri ile desteklenerek öğrencilere sunulmasının diğer konuların öğretimine de katkı sağlayacağı ve öğrencilerin derse ve teknolojiye yönelik tutumlarını da daha olumlu yönde etkileyeceği düşünülmüştür.

References

  • Abraham, M.R. & Williamson, V. M., (1995). The effects of computer animation on the particulate mental models of college chemistry students’. Journal of Research in Science Teaching, 24(5), 521-534.
  • Akcay, H., Feyzioglu, B. & Tüysüz C., (2003). The effect of computer simulations on students’ success and attitudes in teaching chemistry. Educational Sciences: Theory & Practice 3 (1), 7-26.
  • Çağıltay K, Çakıroğlu J, Çağıltay N, & Çakıroğlu E., (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Çetin O, Çalışkan E., & Menzi N., (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Elementary Education Online 11(2), 273- 291.
  • Eric, W., Stratton, B.S. (2003). Effects Of web-based instruction in high school chemistry. University of North Texas. UMI Number: 1415254.
  • Garrel M. (1997). Dynamic relationships. The critical elements for teaching at a distance. Faculty Development Papers. Indiana Higher Education Telecommunication System. Harwood, W.S., & McMahon, M.M., (1997). Effects of integrated video media on student achievement and attitudes in high school chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 34(6), 17-31.
  • Hong, K. S., & Koh, C. K. (2002). Computer anxiety and attitudes toward computers among rural secondary school teachers: a Malaysian perspective. Journal of Research on Technology in Education, 35(1),27-48.
  • Kan, A. & Akbaş, A., (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Konur, K. & Ayas, A (2009). Fiziksel ve kimyasal değişme konusunda öğretim teknolojilerinin kullanımının öğretmen adaylarına etkisi. 3th ICITS – October 07-09 2009 Trabzon, TURKEY, 673-677.
  • Mahaffy, P.(2004). The future shape of chemistry education. Chemistry Education: Research And Practice, 5(3) ,229–245.
  • MEB, 2007, Milli eğitim bakanlığı talim terbiye kurulu başkanlığı, ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Nick, S. & Urhahne D. (2004). Helfen 3D-simulationen beim lernen mit CHEMnet? CHEMKON, 11(1), 27-31.
  • Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ramsden, J. M., (1997). How does a context-based approach influence understanding of key chemical ideas at 16? International Journal of Science Education, 19(6), 697- 710.
  • Sa’ari, J R., Luan W S., & Roslan S. (2005). Attitudes and perceived ınformation technology competency among teachers. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 2(3), 70-77.
  • Zhao, Y., & Bryant, F. L (2006). Can teacher technology integration training alone lead to high levels of technology integration? a qualitative look at teachers‟ technology integration after state mandated technology training. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 5.

Technology-Supported Teaching of Volumetric Analysis

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 9, 01.03.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321380

Abstract

This study aims at examining the attitudes of the science teachers towards chemistry
courses, who are obligated to teach chemistry courses in particular, and the use of
technology in education. The study group of the research consists of 106 trainee
teachers who study at the Science Education Program of Hacettepe University. Pretest/post-test
research design with treatment/control groups is used in this study.
The treatment and control groups are determined according to the purposeful
sampling method. While instruction is done through simulation-supplemented
chemistry laboratory applications in the treatment group, in the control group
traditional verification laboratory approach is employed. Experiments are included
in the General Chemistry III course on the topic of “Volumetric Titration” alongside
slides and they are supplemented by instruction technologies such as videos,
animations and simulations of the experiments. As a result of the research, it has
been determined that technology-based instruction leads to an increase in the
academic success on the topic of volumetric titration, and concomitantly, the
development of positive attitudes among the students towards chemistry courses
and technology. In this study, it is maintained that the visual presentation of the
causes of incidents relating to the subject of “Volumetric Titration” to the students,
supported by instructional technologies may help the instruction of other topics as
well and that it may have a positive impact on the attitudes of the students on the
course and technology.

References

  • Abraham, M.R. & Williamson, V. M., (1995). The effects of computer animation on the particulate mental models of college chemistry students’. Journal of Research in Science Teaching, 24(5), 521-534.
  • Akcay, H., Feyzioglu, B. & Tüysüz C., (2003). The effect of computer simulations on students’ success and attitudes in teaching chemistry. Educational Sciences: Theory & Practice 3 (1), 7-26.
  • Çağıltay K, Çakıroğlu J, Çağıltay N, & Çakıroğlu E., (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
  • Çetin O, Çalışkan E., & Menzi N., (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Elementary Education Online 11(2), 273- 291.
  • Eric, W., Stratton, B.S. (2003). Effects Of web-based instruction in high school chemistry. University of North Texas. UMI Number: 1415254.
  • Garrel M. (1997). Dynamic relationships. The critical elements for teaching at a distance. Faculty Development Papers. Indiana Higher Education Telecommunication System. Harwood, W.S., & McMahon, M.M., (1997). Effects of integrated video media on student achievement and attitudes in high school chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 34(6), 17-31.
  • Hong, K. S., & Koh, C. K. (2002). Computer anxiety and attitudes toward computers among rural secondary school teachers: a Malaysian perspective. Journal of Research on Technology in Education, 35(1),27-48.
  • Kan, A. & Akbaş, A., (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Konur, K. & Ayas, A (2009). Fiziksel ve kimyasal değişme konusunda öğretim teknolojilerinin kullanımının öğretmen adaylarına etkisi. 3th ICITS – October 07-09 2009 Trabzon, TURKEY, 673-677.
  • Mahaffy, P.(2004). The future shape of chemistry education. Chemistry Education: Research And Practice, 5(3) ,229–245.
  • MEB, 2007, Milli eğitim bakanlığı talim terbiye kurulu başkanlığı, ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Nick, S. & Urhahne D. (2004). Helfen 3D-simulationen beim lernen mit CHEMnet? CHEMKON, 11(1), 27-31.
  • Öztürk, T. (2006). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ramsden, J. M., (1997). How does a context-based approach influence understanding of key chemical ideas at 16? International Journal of Science Education, 19(6), 697- 710.
  • Sa’ari, J R., Luan W S., & Roslan S. (2005). Attitudes and perceived ınformation technology competency among teachers. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 2(3), 70-77.
  • Zhao, Y., & Bryant, F. L (2006). Can teacher technology integration training alone lead to high levels of technology integration? a qualitative look at teachers‟ technology integration after state mandated technology training. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, 5.
There are 16 citations in total.

Details

Other ID JA58RU48MP
Journal Section Articles
Authors

Canan KOÇAK Altundağ

Fatma Alkan

Publication Date March 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Altundağ, C. K., & Alkan, F. (2016). Volümetrik Titrasyonların Teknoloji Destekli Öğretimi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.30703/cije.321380

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education