Bu araştırmanın amacı, farklı sınıf düzeylerinde bulunan sınıf öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin temel kimya kavramlarına ilişkin başarı düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan birinci sınıf düzeyinde 89, ikinci sınıf düzeyinde 107, üçüncü sınıf düzeyinde 104 ve dördüncü sınıf düzeyinde 96 olmak üzere toplam 396 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Demircioğlu, Demircioğlu ve Ayas (2004) tarafından geliştirilen temel kimya kavramları başarı testi kullanılmıştır. 25 sorudan oluşan başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.84 olarak hesaplanmıştır. Test soruları 4 uzman öğretim elemanından oluşan bir komisyona incelettirilerek soruların geçerliği sağlanmıştır. Veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü ANOVA ve çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testi uygulanmıştır. Bulgulara göre, üçüncü sınıf öğrencilerinin başarı testi puanlarıyla; birinci, ikinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin puanları arasında üçüncü sınıf öğrencilerinin lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak, dördüncü sınıf öğrencilerinin puanlarıyla; birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin puanları arasında dördüncü sınıf öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Birinci ve ikinci sınıf öğrencilerinin puanları arasındaki farkın ise istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür.
Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, EA. (1992). Understandings and
misun- derstandings of eight graders of five chemistry concepts found in textbooks.
Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
Abraham, M.R., & Williamson, V. M. (1994). A Cross-age study of the understanding of five
chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama
teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New
World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). "Student teachers' understanding and misconceptions of acids,
bases and salts in chemistry". First International Education Conference-2002 "Changing
Times", Changing Needs, Eastern Mediterranean University, May 8-10, 2002,
Gazimagusa, North Cyprus.
Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin
saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
Bradley, J. D., & Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative
study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal
of Chemistry, 51(3), 137 - 150.
Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç
ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını
anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli
öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik
etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin
biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004a). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel
kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel
Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A (2004b). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya
kavramlarını anlama düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 53-66.
Demircioğlu G., Özmen, H. ve Ayas, A. (2001). Kimya öğretmen adaylarının asitler ve
bazlarla ilgili yanlış anlamalarının belirlenmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen
Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001,
İstanbul, s. 451-457.
Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary
Science. London: Routledge.
Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw
Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical
Education, 82(2), 313-319.
Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of
matter. Journal of Chemical Education, 64(8), 695-697.
Ginns, I. S., & Watters, J. J. (1995). An analysis of scientific understandings of preservice
elementary teacher education students. Journal of Research in Science Teaching, 32(2),
205-222.
Harlen, W., & Holroyd, C. (1977). Primary teachers’ understanding of concepts of science:
Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education. 19, 93-
105.
Huddle, P. A., & Pillay, A. E. (1996). An in-depth study of misconceptions in stoichiometry
and chemical equilibrium at a South African University. Journal of Research in Science
Teaching, 33(1), 65-77.
Johnson, P. (2000). Children's understanding of substances, part 1: Recognizing chemical
change. International Journal of Science Education, 22(7), 719-737.
Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi
dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve
sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,
59-65.
Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları
açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-
252.
Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry. Journal of Chemical
Education, 69(3), 191-196.
Palmer, D. H. (1999). Exploring the link between students' scientific and nonscientific
conceptions. Science Education, 83, 639 - 653.
Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei
Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of
Research in Science Teaching. 32(9), 939-957.
Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of
elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes
toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans,
New Orleans.
Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning
strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
Stocklmayers, M., & Treagust, D. F. (1996). Images of electricity: How do novices and experts
model electric current? International Journal of Science Education, 18, 163-178.
Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki
yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji
konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18,
140-147.
Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of
moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville.
Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik
başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi,
3(1), 36-52.
Wilson, M., & Williams, D. (1996). Trainee teachers' misunderstandings in chemistry:
Diagnosis and evaluation using concept mapping. School Science Review, 77, 107-113.
YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet
Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Determination of the Elementary Teacher Candidates’ Achievement Level of Based Chemistry Concepts
Year 2015,
Volume: 4 Issue: 4, 18 - 28, 01.12.2015
The purpose of this research is to determine the level of success’ relating to basic chemistry
concepts elementary teaching degree program students in different grade levels. The
research was carried out in the survey model. Sample of the study consists of 396 students
who were studying in elementary teaching degree in the Faculty of Education 2015-2016
academic year fall semester. As data collection tool the achievement test relating basic
chemistry concepts was used developed by Demircioğlu, Demircioğlu and Ayas (2004).
Achievement test was consisting of 25 questions. The tests’ KR-20 reliability coefficient was
calculated as 0.84. The validity of the test questions are provided by evaluating commission
consisting of four expert academicians. Data were analyzed by one-way ANOVA and
Scheffe test. According to the findings, there have been found to be a statistically significant
difference between the achievement test scores of third graders; first, second and fourth
grade students in favor of third grade students. In addition, with scores of fourth graders; it
was determined that there was a significant difference in favor of fourth-grade students
score between the first and second grade students. The difference between the first and
second grade students' scores were found to be not statistically significant.
Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W., & Marek, EA. (1992). Understandings and
misun- derstandings of eight graders of five chemistry concepts found in textbooks.
Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
Abraham, M.R., & Williamson, V. M. (1994). A Cross-age study of the understanding of five
chemistry concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
Akamca-Özyılmaz, G. ve Hamurcu, H. (2009). Analojiler, kavram karikatürleri ve tahmingözlem-açıklama
teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji eğitimi. e-Journal of New
World Sciences Academy, 4(4), 1186-1206.
Ayas, A. ve Demircioğlu, G. (2002). "Student teachers' understanding and misconceptions of acids,
bases and salts in chemistry". First International Education Conference-2002 "Changing
Times", Changing Needs, Eastern Mediterranean University, May 8-10, 2002,
Gazimagusa, North Cyprus.
Bayram, H., Sökmen, N. ve Savcı, H. (1997). Temel fen kavramlarının anlaşılma düzeyinin
saptanması. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 89-90.
Bradley, J. D., & Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative
study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal
of Chemistry, 51(3), 137 - 150.
Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının gazlarda sıcaklık-hacimbasınç
ilişkisini anlama seviyeleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 128-142.
Birinci-Konur, K. ve Ayas, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya kavramlarını
anlama seviyeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 83-90.
Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A. ve Demirbaş, M. (2006). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli
öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik
etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin
biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339-359.
Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2004a). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı temel
kimya kavramlarını anlama düzeyleri ve karşılaşılan yanılgılar. Hasan Ali Yücel
Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 29-49.
Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A (2004b). Sınıf öğretmeni adaylarının bazı kimya
kavramlarını anlama düzeylerinin klinik mülakatlarla tespiti. Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 53-66.
Demircioğlu G., Özmen, H. ve Ayas, A. (2001). Kimya öğretmen adaylarının asitler ve
bazlarla ilgili yanlış anlamalarının belirlenmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye'de Fen
Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Maltepe Üniversitesi, 7-8 Eylül 2001,
İstanbul, s. 451-457.
Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary
Science. London: Routledge.
Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw
Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical
Education, 82(2), 313-319.
Gabel, D. L., Samuel, K. V., & Hunn, D. (1987). Understanding the particulate nature of
matter. Journal of Chemical Education, 64(8), 695-697.
Ginns, I. S., & Watters, J. J. (1995). An analysis of scientific understandings of preservice
elementary teacher education students. Journal of Research in Science Teaching, 32(2),
205-222.
Harlen, W., & Holroyd, C. (1977). Primary teachers’ understanding of concepts of science:
Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education. 19, 93-
105.
Huddle, P. A., & Pillay, A. E. (1996). An in-depth study of misconceptions in stoichiometry
and chemical equilibrium at a South African University. Journal of Research in Science
Teaching, 33(1), 65-77.
Johnson, P. (2000). Children's understanding of substances, part 1: Recognizing chemical
change. International Journal of Science Education, 22(7), 719-737.
Kahyaoğlu, H. ve Yavuzer, Y. (2004). Öğretmen adaylarının ilköğretim 5.sınıf fen bilgisi
dersindeki ünitelere ilişkin bilgi düzeyleri. İlköğretim Online, 3(2), 26-34.
Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001), Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve
sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,
59-65.
Korkmaz, H. (2000), Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları
açısından öğretmen yeterlikleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-
252.
Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry. Journal of Chemical
Education, 69(3), 191-196.
Palmer, D. H. (1999). Exploring the link between students' scientific and nonscientific
conceptions. Science Education, 83, 639 - 653.
Pardo, J. Q., & Portoles, J. J. S. (1995). Students and teachers miasapplication of Lei
Chatelier’s principle: Implication for the teaching of chemical equilibrum. Journal of
Research in Science Teaching. 32(9), 939-957.
Schoon, J. K., & Boone, J. W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of
elementary teachers. Science Education, 83, 553-568.
Schulte, P. L. (2001). Preservice elementary teachers'alternative conceptions in science and attitudes
toward teaching science. (Unpublished Doctoral Thesis). University of New Orleans,
New Orleans.
Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S., & Gerdes, K. (1999). Using cooperative learning
strategies in social work education. Journal of Social Work Education, p.35.
Stocklmayers, M., & Treagust, D. F. (1996). Images of electricity: How do novices and experts
model electric current? International Journal of Science Education, 18, 163-178.
Şimşek, S. (2001). Öğretmen adaylarının bazı temel fen bilgisi kavramları hakkındaki
yeterlikleri. Eğitim Araştırmaları, 3(4), 104-109.
Tekkaya, C., Çapa, Y. ve Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji
konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18,
140-147.
Trundle, K. C. (1999). Elementary preservice teachers' conceptual understandings of the cause of
moon phases. (Unpublished Doctoral Thesis). The University of Tennessee, Knoxville.
Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik
başarılarına öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi,
3(1), 36-52.
Wilson, M., & Williams, D. (1996). Trainee teachers' misunderstandings in chemistry:
Diagnosis and evaluation using concept mapping. School Science Review, 77, 107-113.
YÖK/ Dünya Bankası. (1998). Fakülte- okul işbirliği. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet
Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara.
Uyanık, G. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel Kimya Kavramlarına İlişkin Başarı Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(4), 18-28. https://doi.org/10.30703/cije.321377