It is very important for children to establish robust foundations and learn to think
scientifically through improving their research, analysis and observation skills in the
preschool years (Gürdal et.al, 1993; Ulucay 1989). In order to increase the quality of science
education, it is also very essential to determine the way science activities are performed and
the problems teachers experience in teaching science topics to children within this period,
when scientific skills and fundamental science concepts start to develop (Karamustafaoğlu
and Kandaz, 2006). One of the teaching methods, strategies and techniques that facilitate
science learning, make it meaningful and play an important role in problem solving,
decision making, perception, memory, creativity, and explanation and communication skills
in science teaching within preschool period is the “use of analogies” (Akman, Uyanık Balat
and Güler, 2011). This study aimed to provide information regarding how analogies could
be used by preschool teachers as one of the methods and techniques used in teaching science
and nature activities and present samples of analogies related to “Science and Nature”
topics within the preschool period.
Okulöncesi dönemde çocuğun araştırma, inceleme ve gözlem yapma becerilerini geliştirerek, sağlam bilimsel temeller oluşturması ve bilimsel düşünmeyi öğrenebilmesi oldukça önemlidir (Ulucay 1989; Gürdal ve diğ., 1993). Çocuğun yaşamı için gerekli olabilecek bilimsel becerilerin ve temel fen kavramlarının gelişmeye başladığı bu dönemde gerçekleştirilen fen etkinliklerinin nasıl gerçekleştirildiği ve bu konuların öğrencilere kavratılmasında öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların belirlenmesi, ülkemiz okul öncesi fen eğitiminin kalitesinin arttırılması bakımından çok önemlidir (Karamustafaoğlu ve Kandaz, 2006). Okul öncesi dönem fen öğretiminde öğrenmeyi kolaylaştırıp, anlamlı hale getiren ve problem çözme, karar verme, algı, hafıza, yaratıcılık, açıklama ve iletişim becerilerinde önemli rol oynayan öğretim yöntem, strateji ve tekniklerinden biri de “analojilerdir” (Akman, Uyanık Balat ve Güler, 2011). Bu çalışmada, okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerinde kullandıkları yöntem ve tekniklerden biri olan analojileri nasıl kullanacakları hakkında bilgiler verilmesi ve okulöncesi dönemde “Fen ve Doğa” konularına ait ilgili analoji örneklerinin sunulması amaçlanmıştır.
Other ID | JA23PZ42JZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Volume: 4 Issue: 2 |