The purpose of this study is to determine the relationship between the attitudes towards
teaching profession and the anxiety level of prospective primary school teachers. The subject
of the study comprises of 763 prospective classroom teachers in Kastamonu University and
Gazi University, Department of Classroom Teaching. In the study “ Prospective Teacher
Anxiety Questionnaire” originally developed by Borich (1996) was adapted by Saban,
Korkmaz and Akbaşlı (2004) and “Teaching Profession Attitude Scale” developed by
Üstüner (2006) were administered. In the data analysis Pearson moments correlation
coefficient was used. According to the findings of the study, prospective teachers’ responses
to anxiety level was “average” and their responses to attitudes towards teaching was at the
level of “agree”. The results of the study showed that there was no relationship between the
prospective teachers’ level of anxiety and their attitudes towards teaching. Also, there was a
negative and meaningful relationship between prospective teachers’ level of anxiety level
and their attitudes towards teaching was at an average level.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 763 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada Saban, Korkmaz ve Akbaşlı (2004) tarafından, Borich’ den (1996) uyarlanarak geliştirilen “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği’, Üstüner (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Varyans Analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin “orta düzeyde”, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının ise “katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmeni adaylarının mesleğe yönelik kaygı düzeylerinin ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının da okumakta oldukları sınıflara göre farklılık göstermediği, öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında ise negatif yönde, orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Other ID | JA54HA46JY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Volume: 4 Issue: 1 |