Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocukların değer edimine yönelik, Türk yazarlar tarafından yazılmış resimli hikaye kitaplarında yer alan temel insani değerlerin neler olduğunu ve yer verilme oranlarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 3-6 yaş gurubu çocukları için değerlere yönelik ve Türk yazarlar tarafından yazılmış resimli çocuk kitaplarıdır. Örneklemi ise bu eserler arasından ölçüt örneklem yöntemi ile seçilen 135 kitap oluşturmaktadır. Eserlerde işlenen değerler kodlanarak kategorilere ve alt kategorilere ayrılmıştır.İnceleme sonucunda 3-6 yaş grubu çocuklar için değerlere yönelik Türk yazarlar tarafından yazılmış resimli çocuk kitaplarında sevgi, paylaşmak, arkadaşlık, mutluluk, nezaket, yardımseverlik, temizlik, saygı, adalet, tutumluluk, estetik, empati, hoşgörü, dürüstlük, çalışkanlık, özgüven, sorumluluk, cesaret, liderlik ve barış değerlerine yer verildiği tespit edilmiştir. Kitaplardaki toplam cümle %28.69 oranında değer ifade etmektedir.Kitaplarda geçen değer dağılımlarına bakıldığında sevgi, paylaşmak, arkadaşlık, mutluluk ve nezaket en çok rastlanan değerlerken cesaret, liderlik ve barış en az yer verilen değerlerdir.Resimli çocuk kitaplarında sevgi, paylaşmak, arkadaşlık, mutluluk gibi belirgin şekilde işlenen değerlerin yanı sıra cesaret, liderlik, özgüven, sorumluluk, barış gibi farklı değerlerin de ele alınması çocuğun kişisel gelişimine ve öz saygısının artmasına katkı sağlayacaktır.
The purpose of this study was to determine basic humanistic values included in the illustrated story books written by Turkish authors for 3-6 years old children. The content analysis method was used for research purposes. The population was illustrated story books written by Turkish authors for 3-6 years old children. The sampling consisted of 135 illustrated story books that selected using purposive sampling procedure. Results has shown that there were values of love, sharing, friendship, happiness, kindness, helpfulness, cleanliness, respect, justice, prudence, aesthetic, empathy, tolerance, honesty, diligence, self-confidence, responsibility, courage, leadership and peace. 28.69% of the sentences were referring a value. Among these values, love, sharing, friendship, happiness, and kindness were used primarily. It has been found that values of courage, leadership and peace were used rarely. It has been suggested that besides the value of love, sharing, friendship, and happiness; courage, leadership and peace values should be included in the illustrated story books to encourage children’s personal development and self-respect.
Other ID | JA73GF32UN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Volume: 3 Issue: 2 |