Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Mainstreaming Competency Training on Pre-service Teachers' Competencies and Attitudes Towards Mainstreaming: Iyi Bir Kaynastirma Iyi Bir Uygulayici Ister Project

Year 2024, , 582 - 593, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1357027

Abstract

This research aims to examine the effect of a 30-hour proficiency training given in the context of a TÜBITAK supported project (No: 1129B372200966) to increase the proficiency of teacher candidates likely to work in a mainstreaming environment in the future on the competencies and attitudes of teacher candidates towards mainstreaming. In the research, one group pretest-posttest model, one of the experimental models, was used. The study group of the research consists of 39 teacher candidates studying at different universities in Türkiye in their fourth grade. The data of the research were collected using the "Demographic Information Form" developed by researchers who relied on expert opinions, the "Teacher Efficacy Scale to Implement Inclusive Practices" developed by Sharma, Loreman, and Forlin (2011) and adapted into Turkish by Bayar (2015) and the "Inclusion Attitudes Scale" developed by Ergin (2019). The data collected within the scope of the research were analyzed using the SPSS program. Paired sample t-test and descriptive statistics were used to analyze the data. As a result of the study, it was concluded that the training provided was effective in increasing the teacher candidates' competencies and positive attitudes toward mainstreaming. It was also determined that the training provided reduced the negative moods of teacher candidates.

Project Number

1129B372200966

References

  • Akar, E., & Ketenoğlu-Kayabaşı, Z. E. (2022). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kaynaştırmaya ilişkin öz yeterlikleri ile duygu, tutum ve kaygılarının incelenmesi. F. Nayır ve Ş. Poyrazlı (Ed.), Eğitim bilimlerinde güncel araştırmalar içinde (ss. 157-174). Anı Yayıncılık.
  • Akbulut, E., & Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 74-91.
  • Akdemir, B., Çapar, E., & Bayrakdar, M. (2022). İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin tutumları ve yeterlilik algıları: Bir karma yöntem araştırması. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 1036-1056.
  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Akyıldız, S. (2017). Öğretmen adaylarının engelli bireylere yönelik tutumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(39), 141-169. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.338158
  • Altıntaş, E., & Şengül, S. (2014). Özel eğitim dersinin kaynaştırmaya yönelik tutumlar ve kazanımlar bakımından değerlendirilmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 1(3), 1-12.
  • Anılan, H., & Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 74-90. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13199
  • Arıkan, M. (2018). Özel eğitim ve kaynaştırma. Ü. Şahbaz (Ed.), Kaynaştırma-Bütünleştirme (ss. 392-415). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Babaoğlan, E., & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri. Kastamonu Education Journal, 18(2), 345-354.
  • Balçın, M. D., Coştu, F., & Mertoğlu, H. (2019). Bireyselleştirilmiş öğretim planı hazırlama becerisine sahip farklı branşlardaki öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1194-1217.
  • Batu, E. S., Odluyurt, S., Alagözoğlu, E., Çattık, M., & Şahin, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 401-420. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.283374
  • Bayar, A. (2015). Kaynaştırma uygulamalarında öğretmen yeterliği ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 71-85.
  • Bayar, Ö., & Doğan, T. (2021). Okul psikolojik danışmanı adaylarının özel eğitim öz-yeterlik algıları ve yeterlilik düzeyleri: Bir karma yöntem çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 369-394.
  • Bek, H., Gülveren, H., & Başer, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bozpolat, E., Uğurlu, C. T., Usta, H. G., & Şimşek, A. S. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 83-95.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik sertifikası programlarına yönelik tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41-48.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Pegem Akademi.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2021). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylerin eğitimine yönelik görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 283-306. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.663271
  • Dağlar, G. (2011). Okulöncesi öğretmenlerinin ve okulöncesi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin düşünceleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3) 749-770.
  • Deniz, E., & Çoban, A. (2019). Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 734-761.
  • Dolapçı, S., & Demirtaş, V. Y. (2016). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kaynaştırma eğitimine bakış açıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13) , 141-160.
  • Emam, M. M., & Mohamed, A. H. H. (2011). Preschool and primary school teachers' attitudes towards and education in Egypt: The role of experience and self-efficacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 976-985.
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2011a). Türkiye’de kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimin durumu. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads /2017/03/Turkiyede_Kaynastirma_Butunlestirme_Yoluyla_Egitimin_Durumu.pdf
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2011b). Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim destek modeli kılavuzu.https://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/KaynastirmaDestekModeli.pdf
  • Ergin, D. Y. (2019). Kaynaştırma Tutumları Ölçeği’nin geliştirilmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 495-508.
  • Filiz, İ. (2021). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik yeterlilikleri ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu tutum ve kaygıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Giangreco, M. F., Doyle, M. B., and Suter, J. C. (2012). Demographic and personnel service delivery data: Implications for including students with disabilities in Italian schools. Life Span and Disability, 15(1), 97-123.
  • Gözün, Ö., & Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güleryüz, B., & Özdemir, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 53-64.
  • Güven, E. (2011). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı sınıflarda işbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güven, E., & Çelik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir Üniversitesi örneği). Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 22, 160-165.
  • Karadaş, C., & Sağın, A. E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin yeterliklerinin kaynaştırmaya yönelik duygu, tutum ve kaygılarını yordayıcılığı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 489-507.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi–kavramlar ilkeler teknikler (33. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasu, T. (2019). Dkab öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi yeterlilikleri ile duygu, tutum ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Bilimname, 2019(38), 501-522.
  • Kline, R. B. (2005). Structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kuittinen, E. (2017). Inclusive education from teachers' perspective: Exploring Chilean teachers' attitudes and self-efficacy [Unpublished master’s thesis]. University of Jyväskylä.
  • Kurt, A. (2022). Bütünleştirmenin tarihsel gelişimi, mevcut durumu ve yaşanan sorunlar. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 16-34.
  • Kuzu, S. (2011). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları ve özduyarlılık düzeylerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Lancaster, J., & Bain, A. (2010). The design of pre-service inclusive education courses and their effects on self-efficacy: A comparative study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 38(2), 117-128.
  • Mertoğlu, H., Sarı, O. T., Pusmaz, A., & Balçın, M. D. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamaları yeterlikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 51(51), 131-154.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2018/07/20180707-8.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma: Yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/yayimlar/kaynastirma/kaynastirma.pdf
  • Nacaroğlu, G. (2014). Okul öncesi kaynaştırma eğitimi uygulamalarının öğretmen tutumlarına göre incelenmesi (Gaziantep İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Orel, A., Zerey, Z., & Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
  • Özcan, İ., & Karaoğlu, İ. B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik duyguları, tutumları, kaygıları ile öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1366-1385.
  • Özdemir, S. (2020). Sosyal becerilerin ve sosyal uyumun desteklenmesi. İ. H. Diken (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 290–321). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özokcu, O. (2018). The relationship between the Turkish pre-service teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs concerning inclusive. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 303-324.
  • Özyürek, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi. Kök Yayıncılık. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Sadioğlu, Ö., Batu, E. S., & Bilgin, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 399-432. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/ 16696/173558
  • Sarı, H., & Bozgeyikli, H. (2003). Öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 183-203.
  • Sharma, U., Loreman, T., & Forlin, C. (2011). Measuring teacher efficacy to implement inclusive practices. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 12-21.
  • Sönmez, N., Alptekin, S., & Bıçak, B. (2019). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yeterliliklerini artırmaya yönelik geliştirilen hizmetiçi eğitim programının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 439-456.
  • Sütçü, Z. (2007). Yasal düzenlemeler açısından rehber öğretmenlerin/psikolojik danışmanların özel eğitimle ilgili görevlerini uygulamaya yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şahan, S. (2019). Rehber öğretmenlerin özel eğitime ilişkin öz yeterlik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Temel, F. (2000). Okulöncesi eğitimcilerinin engellilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148-155.
  • Tike, L. (2007). Sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenler ve rehberlik araştırma merkezi çalışanlarının bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecine ilişkin tutumları ve bu süreçte karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Türk, N. (2011). İlköğretim okullarında uygulanan kaynaştırma eğitimi ile ilgili sosyolojik bir araştırma (Denizli örneği) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Türkiye Cumhuriyeti. (1997). 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.573.pdf
  • U.S. Department of Education. (2024). Percentage distribution of students 6 to 21 years old served under Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), Part B, by educational environment and type of disability:
  • Fall 2018. https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=59#
  • Vilda, M., İrdem, K., Ustam, F., Çamlıca, A., Devecioğlu-Gözügüzel, Ö., Bayraktar-Cellatoğlu, B., Akdenizli, Ö., & Dervişoğulları, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik görüşleri (KKTC örneği). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 8(3), 95-104.
  • Yam, F. C., & İlhan, T. (2016). Psikolojik danışma öz yeterliği: Kişilik özellikleri, kaygı düzeyleri ve geçmiş eğitim yaşantıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1304-1313.
  • Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 431-456.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., & Melekoğlu, M. A. (2018). Kaynaştırma eğitiminin yasa ve uygulamalardaki durumunun Türkiye ve Avrupa Bağlamında değerlendirilmesi. Osmangazi Journal of Educational Research, 5(1), 1-17.

Kaynaştırmaya İlişkin Sunulan Yeterlik Eğitiminin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Yeterliklerine ve Tutumlarına Olan Etkisi: İyi Bir Kaynaştırma İyi Bir Uygulayıcı İster Projesi

Year 2024, , 582 - 593, 29.09.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1357027

Abstract

Bu araştırmanın amacı ileride kaynaştırma ortamında çalışması muhtemel olan öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin yeterliğinin artırılmasını sağlamak amacıyla gerçekleştirilen TÜBİTAK destekli bir proje (No: 1129B372200966) kapsamında verilen 30 saatlik bir yeterlik eğitiminin öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik yeterliklerine ve tutumlarına olan etkisini incelemektedir. Araştırmada deneysel modellerden birisi olan tek grup ön test-son test desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin farklı üniversitelerinde dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 39 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri araştırmacıların uzman görüşleriyle oluşturmuş olduğu “Demografik Bilgi Formu”, Sharma, Loreman ve Forlin’in (2011) geliştirip Bayar’ın (2015) Türkçe’ye uyarlama çalışmasını yaptığı “Kaynaştırma Uygulamalarında Öğretmen Yeterliği Ölçeği” ve Ergin (2019) tarafından geliştirilen “Kaynaştırma Tutumları Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi için Bağımlı Gruplar t-Testi ve betimleyici istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarına verilen yeterlik eğitiminin öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin yeterliklerini ve kaynaştırmaya ilişkin olumlu tutumlarını artırmada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sunulan eğitimin öğretmen adaylarının olumsuz tutumlarını da azalttığı belirlenmiştir.

Ethical Statement

Araştırma kapsamında Committe on Publication Ethics (COPE) tarafından ortaya koyulan etik standartlar izlenmiştir. Ayrıca “Kastamonu Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu”na başvuruda bulunulmuş ve 22.06.2022 tarih ve 21 sayılı kararla etik kurul onayı alınmıştır.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

1129B372200966

Thanks

Yazarlar desteklerinden dolayı TÜBİTAK'a teşekkür eder.

References

  • Akar, E., & Ketenoğlu-Kayabaşı, Z. E. (2022). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kaynaştırmaya ilişkin öz yeterlikleri ile duygu, tutum ve kaygılarının incelenmesi. F. Nayır ve Ş. Poyrazlı (Ed.), Eğitim bilimlerinde güncel araştırmalar içinde (ss. 157-174). Anı Yayıncılık.
  • Akbulut, E., & Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 74-91.
  • Akdemir, B., Çapar, E., & Bayrakdar, M. (2022). İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamasına ilişkin tutumları ve yeterlilik algıları: Bir karma yöntem araştırması. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 1036-1056.
  • Aker, G. (2014). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimi hakkındaki tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Akyıldız, S. (2017). Öğretmen adaylarının engelli bireylere yönelik tutumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(39), 141-169. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.338158
  • Altıntaş, E., & Şengül, S. (2014). Özel eğitim dersinin kaynaştırmaya yönelik tutumlar ve kazanımlar bakımından değerlendirilmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 1(3), 1-12.
  • Anılan, H., & Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 74-90. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13199
  • Arıkan, M. (2018). Özel eğitim ve kaynaştırma. Ü. Şahbaz (Ed.), Kaynaştırma-Bütünleştirme (ss. 392-415). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Babaoğlan, E., & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlikleri. Kastamonu Education Journal, 18(2), 345-354.
  • Balçın, M. D., Coştu, F., & Mertoğlu, H. (2019). Bireyselleştirilmiş öğretim planı hazırlama becerisine sahip farklı branşlardaki öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1194-1217.
  • Batu, E. S., Odluyurt, S., Alagözoğlu, E., Çattık, M., & Şahin, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 401-420. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.283374
  • Bayar, A. (2015). Kaynaştırma uygulamalarında öğretmen yeterliği ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 71-85.
  • Bayar, Ö., & Doğan, T. (2021). Okul psikolojik danışmanı adaylarının özel eğitim öz-yeterlik algıları ve yeterlilik düzeyleri: Bir karma yöntem çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 369-394.
  • Bek, H., Gülveren, H., & Başer, A. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bozpolat, E., Uğurlu, C. T., Usta, H. G., & Şimşek, A. S. (2016). Öğrenci ve öğretim elemanlarının öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 83-95.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik sertifikası programlarına yönelik tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41-48.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Pegem Akademi.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2021). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylerin eğitimine yönelik görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 283-306. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.663271
  • Dağlar, G. (2011). Okulöncesi öğretmenlerinin ve okulöncesi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin düşünceleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3) 749-770.
  • Deniz, E., & Çoban, A. (2019). Kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(70), 734-761.
  • Dolapçı, S., & Demirtaş, V. Y. (2016). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kaynaştırma eğitimine bakış açıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13) , 141-160.
  • Emam, M. M., & Mohamed, A. H. H. (2011). Preschool and primary school teachers' attitudes towards and education in Egypt: The role of experience and self-efficacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 976-985.
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2011a). Türkiye’de kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimin durumu. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads /2017/03/Turkiyede_Kaynastirma_Butunlestirme_Yoluyla_Egitimin_Durumu.pdf
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2011b). Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim destek modeli kılavuzu.https://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/KaynastirmaDestekModeli.pdf
  • Ergin, D. Y. (2019). Kaynaştırma Tutumları Ölçeği’nin geliştirilmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(3), 495-508.
  • Filiz, İ. (2021). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik yeterlilikleri ile kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygu tutum ve kaygıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Giangreco, M. F., Doyle, M. B., and Suter, J. C. (2012). Demographic and personnel service delivery data: Implications for including students with disabilities in Italian schools. Life Span and Disability, 15(1), 97-123.
  • Gözün, Ö., & Yıkmış, A. (2004). Öğretmen adaylarının kaynaştırma konusunda bilgilendirilmelerinin kaynaştırmaya yönelik tutumlarının değişimindeki etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 65-77.
  • Güleryüz, B., & Özdemir, M. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 53-64.
  • Güven, E. (2011). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı sınıflarda işbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güven, E., & Çelik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir Üniversitesi örneği). Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 22, 160-165.
  • Karadaş, C., & Sağın, A. E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin yeterliklerinin kaynaştırmaya yönelik duygu, tutum ve kaygılarını yordayıcılığı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 489-507.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi–kavramlar ilkeler teknikler (33. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasu, T. (2019). Dkab öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi yeterlilikleri ile duygu, tutum ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Bilimname, 2019(38), 501-522.
  • Kline, R. B. (2005). Structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kuittinen, E. (2017). Inclusive education from teachers' perspective: Exploring Chilean teachers' attitudes and self-efficacy [Unpublished master’s thesis]. University of Jyväskylä.
  • Kurt, A. (2022). Bütünleştirmenin tarihsel gelişimi, mevcut durumu ve yaşanan sorunlar. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 16-34.
  • Kuzu, S. (2011). Öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları ve özduyarlılık düzeylerinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Lancaster, J., & Bain, A. (2010). The design of pre-service inclusive education courses and their effects on self-efficacy: A comparative study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 38(2), 117-128.
  • Mertoğlu, H., Sarı, O. T., Pusmaz, A., & Balçın, M. D. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamaları yeterlikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 51(51), 131-154.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2018/07/20180707-8.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma: Yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/yayimlar/kaynastirma/kaynastirma.pdf
  • Nacaroğlu, G. (2014). Okul öncesi kaynaştırma eğitimi uygulamalarının öğretmen tutumlarına göre incelenmesi (Gaziantep İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Orel, A., Zerey, Z., & Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 5(1), 23-33.
  • Özcan, İ., & Karaoğlu, İ. B. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik duyguları, tutumları, kaygıları ile öğretmen yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1366-1385.
  • Özdemir, S. (2020). Sosyal becerilerin ve sosyal uyumun desteklenmesi. İ. H. Diken (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 290–321). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özokcu, O. (2018). The relationship between the Turkish pre-service teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs concerning inclusive. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 303-324.
  • Özyürek, M. (2006). Engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi. Kök Yayıncılık. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Sadioğlu, Ö., Batu, E. S., & Bilgin, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 399-432. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/ 16696/173558
  • Sarı, H., & Bozgeyikli, H. (2003). Öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 183-203.
  • Sharma, U., Loreman, T., & Forlin, C. (2011). Measuring teacher efficacy to implement inclusive practices. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(1), 12-21.
  • Sönmez, N., Alptekin, S., & Bıçak, B. (2019). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yeterliliklerini artırmaya yönelik geliştirilen hizmetiçi eğitim programının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 439-456.
  • Sütçü, Z. (2007). Yasal düzenlemeler açısından rehber öğretmenlerin/psikolojik danışmanların özel eğitimle ilgili görevlerini uygulamaya yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şahan, S. (2019). Rehber öğretmenlerin özel eğitime ilişkin öz yeterlik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumlarının karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Temel, F. (2000). Okulöncesi eğitimcilerinin engellilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148-155.
  • Tike, L. (2007). Sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenler ve rehberlik araştırma merkezi çalışanlarının bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecine ilişkin tutumları ve bu süreçte karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Türk, N. (2011). İlköğretim okullarında uygulanan kaynaştırma eğitimi ile ilgili sosyolojik bir araştırma (Denizli örneği) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Türkiye Cumhuriyeti. (1997). 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.573.pdf
  • U.S. Department of Education. (2024). Percentage distribution of students 6 to 21 years old served under Individuals with Disabilities Education Act (IDEA), Part B, by educational environment and type of disability:
  • Fall 2018. https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=59#
  • Vilda, M., İrdem, K., Ustam, F., Çamlıca, A., Devecioğlu-Gözügüzel, Ö., Bayraktar-Cellatoğlu, B., Akdenizli, Ö., & Dervişoğulları, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik görüşleri (KKTC örneği). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 8(3), 95-104.
  • Yam, F. C., & İlhan, T. (2016). Psikolojik danışma öz yeterliği: Kişilik özellikleri, kaygı düzeyleri ve geçmiş eğitim yaşantıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1304-1313.
  • Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 431-456.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., & Melekoğlu, M. A. (2018). Kaynaştırma eğitiminin yasa ve uygulamalardaki durumunun Türkiye ve Avrupa Bağlamında değerlendirilmesi. Osmangazi Journal of Educational Research, 5(1), 1-17.
There are 66 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ali Kurt 0000-0002-3256-3065

Eylül Akar 0000-0002-3591-3884

Zehra Esra Ketenoğlu Kayabaşı 0000-0002-0921-7658

Melike Kurtuluş Uzlu 0000-0001-7548-5901

Alparslan Ünsal 0000-0002-8336-8606

Melike Özdemir 0000-0002-5441-0377

Project Number 1129B372200966
Publication Date September 29, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kurt, A., Akar, E., Ketenoğlu Kayabaşı, Z. E., Kurtuluş Uzlu, M., et al. (2024). Kaynaştırmaya İlişkin Sunulan Yeterlik Eğitiminin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Yeterliklerine ve Tutumlarına Olan Etkisi: İyi Bir Kaynaştırma İyi Bir Uygulayıcı İster Projesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(3), 582-593. https://doi.org/10.30703/cije.1357027

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551