The goal of the current research was to present students' scientific research self-efficacy and research anxiety levels as well as to investigate the relationship between these two factors regarding various variables (department, gender, education level, profession, and having a scientific publication) in three departments; Special Education, English Language Teaching, and Science Education at Tokat Gaziosmanpaşa University. The findings of this study showed that research anxiety levels of the participants were low, and gender, scientific publication status, and department had no effect on students' research anxiety levels. However it was found that participants’ education and profession levels significantly affected these anxiety levels. Additionally, the participants' scientific research self-efficacy levels were generally moderate, and factors including gender, current educational attainment, employment status, prior scientific publication, and program type had no discernible effects on these levels. Additionally, a moderately positive and significant relationship was found between students' self-efficacy levels for scientific research and their anxiety levels.
Bu çalışmanın hedefi, bir devlet üniversitesinin üç anabilim dalındaki (İngilizce öğretmenliği, Özel Eğitim ve Fen bilgisi Öğretmenliği) lisans ve lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma öz-yeterlik ve araştırma kaygı düzeylerini ortaya koymak ve bu iki faktör arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler (bölüm, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslek ve bilimsel yayına sahip olmak) açısından incelemektir. Bu çalışmanın bulguları, katılımcıların araştırma kaygı düzeylerinin düşük olduğunu, cinsiyet, bilimsel yayın durumu ve bölümün öğrencilerin araştırma kaygı düzeylerini etkilemediğini ancak katılımcıların eğitim ve meslek düzeylerinin bu kaygı düzeylerini önemli ölçüde etkilediğini göstermiştir. Ek olarak, katılımcıların bilimsel araştırma öz-yeterlik düzeyleri genellikle orta düzeyde olduğunu ve cinsiyet, mevcut eğitim durumu, çalışma durumu, önceki bilimsel yayın ve program türü gibi faktörlerin bu düzeyler üzerinde fark edilebilir bir etkisi olmadığını göstermiştir. Ek olarak, öğrencilerin bilimsel araştırmaya yönelik öz-yeterlik dereceleri ile bilimsel araştırmaya yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin orta düzeyde pozitif ve anlamlı olarak bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
e-ISSN: 2147-1606