Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinde ışığın yayılması ünitesinin işlenmesinde dijital hikayelerle desteklenen 5E öğretim modelinin öğrencilerin dijital okuryazarlık, eleştirel düşünme ve fen başarıları üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın yöntemi, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırma İç Anadolu Bölgesi'ndeki bir ortaokulun beşinci sınıflarında öğrenim gören iki farklı şubede gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini ölçmek için 10-12 Yaş Dijital Okuryazarlık Ölçeği, Eleştirel Düşünme Gücü Ölçeği ve Işığın Yayılması Fen Başarı Testi kullanılmıştır. Deney grubunda dijital hikayelerle desteklenen 5E modeli kullanılırken, kontrol grubunda dersler mevcut öğretim programına göre işlenmiştir. Araştırma, öntest ve sontest verilerinin de toplandığı haftalarla birlikte 8 hafta sürmüştür. Toplanan verilerin kontrolü sonrasında dağılımın normallik şartını sağladığı tespit edilmiş ve analiz için MANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, çalışma sonunda deney grubundaki öğrencilerin dijital okuryazarlık, eleştirel düşünme gücü ve akademik başarılarının kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığını göstermiştir. Dijital okuryazarlık ve eleştirel düşünme gücündeki artış oldukça belirginken fen başarısındaki artışın daha sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular, dijital hikayelerle desteklenen 5E modelinin, fen bilimleri derslerinde öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerini geliştirmede etkili olduğunu göstermektedir. Fen eğitiminde dijital hikayelerin kullanımının yaygınlaştırılması ve öğrencilerin aktif katılımını sağlayacak etkinliklerin artırılması önerilmektedir.
Fen bilimleri dersi dijital hikâye anlatımı 5E öğretim modeli dijital okuryazarlık eleştirel düşünme fen başarısı
Bu çalışmanın etik kurul izin belgesi 31.12.2021 tarih ve 2021-1047 sayısı ile Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’ndan alınmıştır.
This study aimed to reveal the effect of the 5E teaching model supported by digital storytelling on students' digital literacy, critical thinking, and science achievement in processing the diffusion of light units in science courses. The study used a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The study was conducted in two different fifth-grade classes at a middle school in Central Anatolia. The 10-12 Age Digital Literacy Scale, Critical Thinking Power Scale, and Diffusion of Light Science Achievement Test were used to measure the dependent variables. The researchers applied the 5E model enriched with digital stories in the experimental group, while in the control group, they conducted the lessons following the existing curriculum. The study spanned 8 weeks, including the periods during which the researchers collected pretest and posttest data. After the researchers controlled the collected data, they determined that the distribution met the normality condition and employed MANOVA for analysis. The study's results showed that at the end of the study, the students in the experimental group's digital literacy, critical thinking power, and academic achievement differed significantly from those of the control group. While the increase in digital literacy and critical thinking skills was quite significant, the researchers observed that the rise in science achievement remained more limited than the other outcomes. These results suggest that the 5E model, supported by digital storytelling, effectively develops students' higher-order thinking skills in science courses.
Science lesson digital storytelling 5E teaching model digital literacy critical thinking science achievement
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606