This study investigated the current situation and needs of teachers in preschool institutions that serve Syrian children, focusing on multicultural education. In the study conducted using a case study design, one of the qualitative research methods, the participants consisted of 11 preschool teachers and 3 school administrators who had Syrian children in their classes. Individual and focus group interviews were conducted with the participants, and the data obtained were evaluated with content analysis. Data were collected through individual and focus group interviews with teachers and administrators. The findings revealed that teachers lacked adequate knowledge, skills, and training in multicultural education, which hindered their ability to address the needs of diverse classrooms effectively. Key challenges included language barriers, insufficient teaching materials, and limited parental involvement, all of which negatively impacted both the teaching process and the children’s adaptation. Moreover, the study highlighted that preschool institutions had not made sufficient arrangements to meet the cultural needs of children from diverse backgrounds. School administrators also exhibited limited knowledge and experience in implementing multicultural education practices, further complicating the integration of Syrian children. The study underscores the urgent need to enhance teachers’ knowledge and competencies in multicultural education, develop language support mechanisms, and implement cultural adaptation programs to support the educational success of Syrian children and foster an inclusive learning environment.
Early childhood education multicultural education multiculturalism teachers’ competencies needs of teachers
Bu çalışma, Suriyeli çocukların bulunduğu okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik durumlarını ve ihtiyaçlarını incelemektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yapılan çalışmada, çalışma grubunu sınıfında Suriyeli çocuk bulunan 11 okul öncesi öğretmeni ve 3 okul yöneticisi oluşturmuştur. Katılımcılarla bireysel ve odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiş, elde edilen veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin çokkültürlü eğitim konusunda yeterli bilgiye ve beceriye sahip olmadığını, dil bariyeri, materyal eksikliği ve sınırlı aile katılımı gibi sorunlarla karşılaştıklarını ortaya koymuştur. Çocukların farklı kültürel ihtiyaçlarına yönelik yeterli düzenlemeler yapılmadığı, bu durumun hem öğretim süreçlerini hem de çocukların adaptasyonunu olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca, okul yöneticilerinin de çokkültürlü eğitim uygulamalarında bilgi ve deneyim eksikliği dikkat çekmiştir. Araştırma, öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik bilgi ve becerilerinin artırılması, dil desteği ve kültürel uyum programlarının geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Erken çocukluk eğitimi çokkültürlü eğitim çokkültürlülük öğretmen yeterlilikleri öğretmen ihtiyaçları
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 4 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606