Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eser Kaynaklı Armoni Öğretim Yöntemine İlişkin Uzman Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 674 - 687, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1568115

Öz

Armoni eğitimi; öğrencilerin birlikte tınlayan seslerin birbirleriyle olan ilişkilerini anlamalarını, çözümlemelerini ve yeri geldiğinde eserler üzerinde pratiğe dökerek yorumlamalarını sağlayabilmeyi amaçlayan, müzik eğitiminin önemli yapı taşlarından biridir. Çokseslilik duygusunu geliştirmek, eser analizi yapabilmek, eserleri iyi özümseyebilmek gibi önemli becerilerin geliştirilmesi ise armoni eğitiminin genel hedefleridir. Müzik eğitimi bölümlerinde armoni eğitimi; klasik dört sesli koral şeklinde, soprano veya bass üzerinden uygulanan çalışmalar olarak gerçekleştirilmektedir. Öğrenme sürecinde izlenen bu yol kısmen kompozisyon bölümlerindeki yaklaşımlar ve materyallerle aynıdır. Ancak ders sayısı, hedef ve kazanımlar gibi bölümler arası çevresel faktörlerdeki farklılıklar, metodolojik olarak benzer uygulamaların gerçekleştirilmesini teoride mümkün, uygulamada ise imkânsız hale getirmektedir. Buradan yola çıkarak bu çalışmada; eğitim fakülteleri müzik eğitimi anabilim dallarında uygulanmakta olan armoni eğitiminde, aktif olarak kullanılan klasik yöntemlere alternatif veya destekleyici bir yaklaşım olarak geliştirilmesi planlanan “Eser Kaynaklı Armoni Öğretim Yöntemi”ne yönelik uzmanların bakış açılarının tespit edilmesi ve çıkarımlarda bulunulması amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu; Türkiye sınırları içindeki farklı üniversitelerin eğitim fakültelerinin müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapmakta olan, alanında uzman 20 akademisyen oluşturmaktadır. Uzman görüşleri genel anlamda değerlendirildiğinde; armoni eğitimi içinde kullanılan geleneksel yöntemlerin, piyano eserlerinden yardım alınarak gerçekleştirilmesiyle daha yararlı olacağı görüşünün genel olarak ağır bastığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Biber-Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç-Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B., Canbey, E. G. & Taviloğlu, İ. (2012). Armoni eğitimi neden zordur? Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 69-83.
  • Karan, M. (2011). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı eğitimi alan öğrencilerin mesleki yönelimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Önder, O. (2020). Müzik eğitimi anabilim dallarındaki viyolonsel eğitiminde hicaz saz semâilerinin kullanımına yönelik bir model önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Özparlak, Ö. (2019). Başlangıç klarnet eğitimi için tonal sistem ile ilişkilendirilmiş makamsal müzik eğitimine yönelik bir çalışma modeli önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Öztutgan, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar deşifresini geliştirmeye yönelik bir metot önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Petroy, N. N. & Stojanovic, D. (2023). Application of renovation model in teaching of harmony. Facta Universitatis, Series: Visual Arts and Music, 9(2), 143-152. https://doi.org/10.22190/FUVAM231104013N Piston, W. (1959). Harmony. Victor Gollancz Ltd.
  • Rich, A. (2023, Kasım 27). Harmony. Encyclopedia Britannica https://www.britannica.com/art/harmony-music Sevgi, A. (2005). Müzik öğretmenliği mesleği gerekleri doğrultusunda bir armoni eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-211.
  • Shvets, A. (2019). Contemporary methods of educational harmony teaching in a high school context [Sözlü Bildiri]. Electronic Imaging & the Visual Arts EVA 2019, Florence.
  • Spies (2015). Introducing music students to harmony – an alternative method. Education as Change, 19(1), 165-187. https://doi.org/10.1080/16823206.2014.943258
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik: İnsan ve sanat eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Müzik Evi.
  • Yaşar, A. (2021). Okul öncesi müzik eğitimi bağlamında model bir çocuk şarkısı besteleme çalışması. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zhenyu, Y. & Suttachitt, N. (2024). Teaching strategies for cooperative learning for effectiveness of harmony skills in group piano. Journal of Ecohumanism, 3(7), 2276-2288. https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4378

Expert Opinions on the Method of Piece-Based Harmony Teaching

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 674 - 687, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1568115

Öz

Harmony education is widely considered to be a fundamental aspect of music education. It aims to enable students to understand and analyze the intricacies of sound relationships and interpret them through practical application. The overarching goals of harmony education include developing a sense of polyphony, analyzing musical works, and assimilating them effectively. In music education departments, harmony education is typically conducted through classical four-voice chorale, soprano, or bass. While this approach shares some similarities with the materials and methods used in composition departments, the differences in environmental factors such as the number of courses, objectives, and outcomes make it challenging to apply similar practices in practice. Therefore, this study aims to determine the perspectives of experts and make inferences about the "Piece Based Harmony Teaching Method". This approach is being developed as an alternative or supportive approach to the current classical methods used in harmony education in music education departments of faculties of education. The study group of the research consists of 20 academicians who are experts in their fields and working in music education departments of education faculties of different universities in Türkiye. Overall, based on expert evaluations, it is recommended that traditional methods used in harmony education would be more effective if piano pieces were included to supplement the teaching process.

Kaynakça

  • Biber-Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-106.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Demirel, F., Karadeniz, Ş. & Kılıç-Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B., Canbey, E. G. & Taviloğlu, İ. (2012). Armoni eğitimi neden zordur? Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 69-83.
  • Karan, M. (2011). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı eğitimi alan öğrencilerin mesleki yönelimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Önder, O. (2020). Müzik eğitimi anabilim dallarındaki viyolonsel eğitiminde hicaz saz semâilerinin kullanımına yönelik bir model önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Özparlak, Ö. (2019). Başlangıç klarnet eğitimi için tonal sistem ile ilişkilendirilmiş makamsal müzik eğitimine yönelik bir çalışma modeli önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Öztutgan, K. (2018). Mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar deşifresini geliştirmeye yönelik bir metot önerisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Petroy, N. N. & Stojanovic, D. (2023). Application of renovation model in teaching of harmony. Facta Universitatis, Series: Visual Arts and Music, 9(2), 143-152. https://doi.org/10.22190/FUVAM231104013N Piston, W. (1959). Harmony. Victor Gollancz Ltd.
  • Rich, A. (2023, Kasım 27). Harmony. Encyclopedia Britannica https://www.britannica.com/art/harmony-music Sevgi, A. (2005). Müzik öğretmenliği mesleği gerekleri doğrultusunda bir armoni eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-211.
  • Shvets, A. (2019). Contemporary methods of educational harmony teaching in a high school context [Sözlü Bildiri]. Electronic Imaging & the Visual Arts EVA 2019, Florence.
  • Spies (2015). Introducing music students to harmony – an alternative method. Education as Change, 19(1), 165-187. https://doi.org/10.1080/16823206.2014.943258
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Uçan, A. (1994). İnsan ve müzik: İnsan ve sanat eğitimi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Müzik Evi.
  • Yaşar, A. (2021). Okul öncesi müzik eğitimi bağlamında model bir çocuk şarkısı besteleme çalışması. [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zhenyu, Y. & Suttachitt, N. (2024). Teaching strategies for cooperative learning for effectiveness of harmony skills in group piano. Journal of Ecohumanism, 3(7), 2276-2288. https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4378
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nihat Kalkandelen 0000-0003-0345-2531

Aytekin Albuz 0000-0001-7919-0596

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kalkandelen, N., & Albuz, A. (2025). Eser Kaynaklı Armoni Öğretim Yöntemine İlişkin Uzman Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(3), 674-687. https://doi.org/10.30703/cije.1568115

e-ISSN: 2147-1606